• Nileta

Vad har ni för boendekostnad?

Ja som frågan lyder. Vad betalar ni för ert boende per månad? Och hur bor ni, villa, bostadsrätt, hyresrätt? Vi bor i bostadsrätt och har lån på ca 2,7 miljoner. Vi har en avgift på 6000/mån då det är en ganska ny lägenhet. Sen betalar vi ca 8800 i ränta och amortering. 1500 är amortering, resten ränta. Vi har inte jämkat så en del (dålig koll på exakt hur mkt) får vi tillbaka på skatten. Totalt alltså 14 800 /månad som vi betalar för att bo. Och mer lär det bli när räntorna stiger. Man vågar väl knappt säga till kompisarna hemma i det lilla samhälle som jag kommer ifrån vad vi betalar. Men i stan verkar rätt många vara i samma sits. Att en rätt stor del av det man tjänar går till att bo. Hur ser det ut för er? Vad kostar det er att bo? Och hur tänker ni? Hur stor del av inkomsten känns rimlig att lägga på boende?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:49
    Hur många procent av er inkomst lägger ni på boende. Vi runt 25%. när räntorna stiger bli det ju mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:53
    Räknat efter bättre och det är snarare 30 %.

• Svar på tråden Vad har ni för boendekostnad?
  • Linda1976

Bor i Göteborg (Mölndal, 5 min från Gbg innerstad). 2970:- i avgift i en HSB-trea samt väldigt lite lån i jämförelse med vad många andra i Göteborg har. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • EJai

Hyres. Det enda som finns i vår stadsdel än så länge. Betalar 5468kr 3a. Får saker som vi vill ha fixade fixade utan extra på hyran.

• Majsan70

Vi bor i Västra Frölunda i Göteborg och har en 4 med garage som vi betalar 6500 i månaden för.  Helt ok tycker vi som är supernöjda med vår hyresrätt. Jag hade aldrig lagt såna pengar som 14-1500 på boende.

• Vinga1972

Allt som allt: lån, amortering, el, vatten, sophämtning, tomträtts avgäld osv, allt som rör boendet. Strax under 9000 per månad i snitt över ett år. Det motsvarar mellan 25 och 35% av min inkomst per månad för ett radhus på totalt 160 m2. 

• Nileta

Ja jag håller med om att det är mycket. För oss motsvarar det ca 25 % av vad vi tjänar. Här i Stockholm är det inte så lätt med hyresrätter. Vi bodde i hyresrätt förut men den blev för trång när barnen kom. Och vi var glada att vi hade möjliget att köpa. Här omkring där vi bor kan ju villor lätt gå för 5-6-7 miljoner. Nyfiken på dem som köper. Har de några miljoner till att börja med eller har de gigantiska lån och gigantiska månadskostnader? Några sådana villaägare här i tråden? Inser att mina Husdrömmar är orealistiska om vi ska bo kvar i samma område, å andra sidan har man ju inte någon månadssvgift (i vårt fall på 6000) om man bor i hus, men förstås andra kostnader.

• Hertha

Hyr ett hus, ca 26 000 kr i månaden för 3 sovrum, vardagsrum, kök, 2 badrum och liten trädgård. Om tvättmaskin/diskmaskin/spis eller inbyggd mikro går sönder får vi betala nya vitvaror själva.

Lite dyrare alltså än när vi ägde ett eget hus på en liten ort i södra Sverige. Då tror jag det kostade ca 7000 i månaden med ränta och driftskostnader.

Egentligen skulle jag inte vilja lägga mer än ca 20-25 % procent på boende, nu ligger det på ca 40 % (efter skatt). Men jag försöker komma ihåg att vi sänkt vår bensinkostnad med 75 %. Att det tar 10 minuter att ta sig till en trevlig barnvänlig restaurang istället för 45 minuter. Att det finns så mycket mer (gratis) utflykter att ta sig för här så då är den skyhöga boendekostnaden värt det!

• Eleonor87

Jag och min sambo bor på en liten ort där vi har en hyresrätt.
    Den är på 100kvm och vi betalar 5800 och då ingår värmen och vattnet.
    Elen går på ca 300 varje månad.

• yesboxalright

Jag och sambon bor i en tvåa, bostadsrätt. El och kabelteve ingår. Avgiften är på strax över tretusen och lån inkl. ränta hamnar på ungefär samma summa.... Så totalt lite över 6000 i månaden. Och vi är sjukt glada över att slippa hålla koll på elkostnaderna!

• Off Topic

Vi bor i en bostadsrättstvåa i en medelstor stad. 
    Avgiften är på 3800 kr, och då ingår värme/vatten, fiberinternet och paraboltv.
    Tillkommer el och försäkring på ett par hundra.
    Vi sparade pengar och köpte kontant.

Total boendekostnad 4000 kr.

Vi väljer att lägga en mindre del av inkomsten på boendekostader och mer på "livskvalitet". Resor, inredning, kläder, mat, sparande. 

Svar på tråden Vad har ni för boendekostnad?