• Victorius

Åksjuka barn. Vad ska jag göra? Tips och råd behövs...

Hej!

Är mamma till 5 barn varav två av dem är åksjuka. Min 4åring är jätteåksjuk och kräks i bil, flyg (om det är för guppigt i luften) och på tåg. Min lilla tjej som är snart 2 år blir "bara" åksjuk på x2000. Faktum är att jag just nu sitter på ett x2000 tåg med barnen och har precis torkad kaskader av kräk från dem, trots att de haft åksjukebanden. Enligt vår läkare så finns det inget man kan ge så små barn, men när jag läser på nätet verkar det finnas en del ändå fr mindre barn...

Jag vill ha så mycket tips och råd på hur jag ska få mina stackars barn att må bättre.

Tack på förhand!

Victoria

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • Svar på tråden Åksjuka barn. Vad ska jag göra? Tips och råd behövs...
  • minimera

Jag blir åksjuk när jag åker bil, sitter i tåget och åker baklänges och när det är för guppigt i flyget. När jag var liten sa min mamma alltid att jag ska ta djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen, och titta så långt fram jag bara kan, inte på träden utanför fönstret. Andningen kör jag fortfarande med så fort jag känner att jag mår illa och det hjälper riktigt bra.

• Cecci78

man kan ge postafen om man får det på inrådan/recept av läkare, vi gav det till sonen från att han var 1½ o åksjuk men jag tycker inte att det fungerade. Han växte ifrån det till slut när han var 4½

• Anne69

Usch, det är så hemskt!!!

Vi började med Lergigan från 1 år och det fungerar verkligen. Så be en läkare skriva ut det. Det är egentligen det enda som finns för de riktigt små barnen - tror att det är godkänt från 2 år, men vi började redan vid 1. Det är oral lösning och därmed lätt att få i barnen.

För de äldre barnen finns betydligt mer att välja på och vi ser framför allt fram emot att den lilla ska kunna ta tabletter, det är ju betydligt smidigare att ta med sig.

Sen ger vi ju inte Lergigan vid varje resa men 3åringen kräks nu bra i sin hink som står mellan bilbarnstolarna. Bilbarnstolen har vi också strippat helt och hon har en lång hakklapp av plastad frotté på sig när hon åker bil. När vi åker buss tar vi med starka plastpåsar att kräkas med och om vi har plats ½-liters glassförpackningar med lock. I bilen har vi stora pet-flaskor med vatten att skölja med. Man får vara så finurlig som det går!

• Lowika

Jag har varit åksjuk i alla år, och det finns ju knep som borde funka även på barn; 

* Inte ätit nyligen, men inte heller hungrig. Ät gärna lättare mat innan bilfärden. Inte tung och flottig mat.

* Kör lugnt! Många tror sig ha en lugn körstil, men nope..... Lugna inbromsningar, lugna accelerationer, kör långsammare i svängar (centrifugalkraften är hemsk när man är åksjuk!) Blir fantastiskt åksjuk med min sambo och min far (som enligt dem själva kör "lugnt") men aldrig med min mor... Så tänk en gång till; kör jag VERKLIGEN lugnt?

* Titta på horisonten. Kanske svårt att instruera ett barn till detta, men ändå...

* Läs absolut ingenting; inga dataspel, inga leksaker, inga tidningar

• ninnione
    Anne69 skrev 2011-06-27 10:36:27 följande:

Usch, det är så hemskt!!!

Vi började med Lergigan från 1 år och det fungerar verkligen. Så be en läkare skriva ut det. Det är egentligen det enda som finns för de riktigt små barnen - tror att det är godkänt från 2 år, men vi började redan vid 1. Det är oral lösning och därmed lätt att få i barnen.

För de äldre barnen finns betydligt mer att välja på och vi ser framför allt fram emot att den lilla ska kunna ta tabletter, det är ju betydligt smidigare att ta med sig.

Sen ger vi ju inte Lergigan vid varje resa men 3åringen kräks nu bra i sin hink som står mellan bilbarnstolarna. Bilbarnstolen har vi också strippat helt och hon har en lång hakklapp av plastad frotté på sig när hon åker bil. När vi åker buss tar vi med starka plastpåsar att kräkas med och om vi har plats ½-liters glassförpackningar med lock. I bilen har vi stora pet-flaskor med vatten att skölja med. Man får vara så finurlig som det går!

åh de lät ju helt underbart om de sulle finnas annat än prostafen. dottern på 17 månader är jätteåksjuk. fixar kankse 5 min i bil innan kaskadkräkningarna börjar, 10 min på buss o snäppet längre på tåg...men de är ju otroligt begränsande. o prostafen blir man ju såå trött av. hur är de med legrigan? o bra med flytande då tabletter är svårt med liten. o till en sån liten är de svårt att berätta hur hon ska göra, plus att vi itne vågar vända henne så hon åker framåt ännu...

men till de tipsen som vi kör men är att inte äta direkt innan men som sagt innan inte vrålhungrig heller. sen åker vi gärna när de är sovdags. ha svalt luft i bilen. inte varma kläder, hellre lite mindre än för mycket. välj lugnare vägar. hellre åka några meter längre om de innebär en rakare väg än att snirkla runt runt för att ta absolut närmaste.
  • clembke

Vår yngsta konstaterade vi när han va 9 mån att han va åksjuk. Klarade inte ens 1 mil utan att kräkas. Vi ger honom postafen, pratat med läkare först. Men sen är det olika från läk till läk vad dom säger.

En sa att man absolut inte få ge postafen till en som är under 1 år medan den andra sa att det skiljer ju bara 2 mån från 1 års dagen (började ge när han va 10 mån*) så det har ingen betydelse. Iom att han va så åklsjuk va vi ju tvugna att ge nåt o det va det enda han kunde komma på.
    Nu funkar seaband på honom så det kommer vi att använda när vi ska kortare sträckor o postafen vid längre.
    Sätter ni seaband på en eller båda armarna?? Dom vi har ska man sätta en på var arm. Har iofs bara testat dom en gång men då funkade dom kanon.

Den första läk skrev ut Atarax till oss men en av de vanligaste biverkningarna va just illamående så jag vägrade att ge honom det. Vill ju inte riskera orsaka ett illamående när det är det jag vill ha bort.

• Anne69

Nackdelen med Lergiganet är att det är sövande/dämpande och åtminstone vårt barn somnar nästan direkt när bilen börjar rulla (man ger det ca 30 min före avfärd). När hon sen vaknar så är hon också lite lätt vimmelkantig i början, men det har blivit mkt bättre ju äldre hon har blivit. Vid ca 1½ års ålder var hon också allmänt mer påverkad och sov gärna lite extra påföljande natt.

Ni kan ju läsa om detaljerna i FASS. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19530228000042&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• Lowika
    ninnione skrev 2011-06-27 18:53:52 följande:
    ha svalt luft i bilen.
    Glömde den, tänkte det när jag skrev de andra tipsen, men precis som du säger; ha svalt. Värme förvärrar något så in i .....
  • Victorius

Tack för alla svar!. Imorgon ska vi hem och jag har inte fått tag i någon läkare här så jag hoppas på att funkar med att bara prata över telefon med vår läkare imorgon.
    Jag måste ha något till barnen. Men vår läkare påstår att det fonns något till barn under 5 år så detta blir intressant när jag specifikt kommer fråga om de läkemedlen ni fått till era som är under 5 år.

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • sankaj

Du kan också prova att tejpa en kors över naveln  det fungerar på många.Postafen kan du också ge en fjerde del.

• clembke
    Victorius skrev 2011-06-29 00:21:48 följande:
    Tack för alla svar!. Imorgon ska vi hem och jag har inte fått tag i någon läkare här så jag hoppas på att funkar med att bara prata över telefon med vår läkare imorgon.
    Jag måste ha något till barnen. Men vår läkare påstår att det fonns något till barn under 5 år så detta blir intressant när jag specifikt kommer fråga om de läkemedlen ni fått till era som är under 5 år.

Gör så. Med äldsta ringde vi till 1177 o frågade då det va en fre kväll o dagen efter skulle vi påbörja resan hemåt (drygt 50 mil) o fick det beskedet o sen ringde jag till läkare på mån o då sa dom att det va helt ok, precis som dom sa på 1177.
    1/4 kan man ge till barn under fem enligt läkare jag har pratat med. Sen va det ju lite värre med yngsta då han var under 1, men att man inte ska ge till barn under 1 berodde på att man inte har testat det på så små barn.
  • Cecci78
    clembke skrev 2011-06-29 19:00:24 följande:
    Gör så. Med äldsta ringde vi till 1177 o frågade då det va en fre kväll o dagen efter skulle vi påbörja resan hemåt (drygt 50 mil) o fick det beskedet o sen ringde jag till läkare på mån o då sa dom att det va helt ok, precis som dom sa på 1177.
    1/4 kan man ge till barn under fem enligt läkare jag har pratat med. Sen va det ju lite värre med yngsta då han var under 1, men att man inte ska ge till barn under 1 berodde på att man inte har testat det på så små barn.
    vi fick också den doseringen från läkare när sonen var 1½, alltså 1/4 tablett
  • Victorius

Sitter på tåget nu och har givit barnen Lergigan som jag fick utskrivet av vår läkare :) Har åkt i över 3 timmar och inget kräk eller klagomål på illamående hittills och dessutom sover de nu :) Hoppas att det verkligen fungerar, men jag vågar inte riktigt tro på det förrän jag kommit fram.

Tack alla igen för era svar!

• Anne69

Skönt, hoppas ni får en bra tur!

En enda gång har vi varit med om att hon kräkts trots Lergiganet och sen dess har vi höjt dosen lite. Hon väger 15 kg och vi ger numera en initialdos på 8 mg som vi sen fyller på efter 5 timmar med ca 7 mg till.

Svar på tråden Åksjuka barn. Vad ska jag göra? Tips och råd behövs...