• lilla ru

Provanställd... hur länge?

hej

Jag har fått jobb fom 1 augusti. Jag fick höra att jag blir provanställd ett år. Tjänsten är en tillsvidaretjänst, men eftersom jag inte fått ut min lärarexamen än (har behörigheten dock) så sas det att jag får provanställning ett år - men att alla får det och att det inge gör någon skillnad.

Hur är det? Jag har nu hört att man, enligt lag (??) bara får vara provanställd 6 månader och att det sedan går över till fast anställning (=tillsvidareanställning) ??

Jag börjar jobba som lärare.

/Liten ru

• Svar på tråden Provanställd... hur länge?
  • vårsol

Jag tror att det är ett år men ring till ditt fack och kolla.

• vivianne

Lagen säger provanställning max sex månader, sedan tillsvidareanställning men kolla för säkerhets skull med facket så att man inte har tecknat kollektivavtal (avtal mellan facket och arbetsgivarsidan centralt) som säger annat.

Skollagen ger skolan rätt att anställa icke-behöriga lärare på begränsad tid under max ett år. Det kanske är det du har blivit erbjuden...

• lilla ru

vivianne, okej. Ja det låter ju som det är det jag fått då.

• Matilda

Jag e ju inte säker nu men jag har bara hört att ca 3-6 månader e vanliga att vara provanställd.. Själv var jag väl 4 månader!

Lycka till med det nya jobbet lilla ru

• Kassiopeja

Så här står det i Lärarförbundets "Söka jobb-guiden":

"Provanställning innebär en tidsbegränsad anställning och får gälla i högst tolv månader. Provanställning övergår i en tillsvidareanställning efter prövotidens utgång, om inte arbetsgivaren eller den anställde vidtar någon åtgärd för att avbryta anställningen." osv....

Som jag förstår det så finns det två olika provanställningsavtal: enligt avtal 00 samt enligt LAS. Jag är inte säker, men jag tror att de menar att nyexade lärare går under avtal 00. Denna provanställning innebär ett tolv månaders introduktionsår.

Provanställning enligt LAS verkar vara för alla arbetstagare oavsett yrke. Den pågår under sex månader.

Det som verkar positivt med avtal oo är att den inte kan avbrytas godtyckligt av arbetsgivaren och skall leda fram till en tillsvidareanställning!!! Skulle tro att det är denna som gäller för dig... och även för mig.... Jag har också nyss fått en tillsvidareanställning som lärare...

• Busan Sthlm

När du har en provanställning har du också rätt till en mentor och det är inte alls dumt att kunna bolla ideer med någon och få hjälp och stöd om man behöver. Fråga arbetsplatesen om en mentor innan du börjar jobba.

• lilla ru

Ja, jag kommer få en mentor. Det har jag redan frågat. Kommer ha en mentor , som har avsatt tid för mig, under hela första året.

Det jag "oroar" mig för ät att de efter mina 12 mån provanställning måste annonsera ut jobbet på nytt - eftersom jag inte har min examen färdig Skulle ju vara tråkigt att inte få vara kvar om jag trivs - och de trivs med mig. Någon som vet hur det fungerar??? som lärare.

• JANA11

Lilla ru : enligt lag är man alltid provanställd i 6 månader.

• lilla ru

Okej, men de 12 månader jag som nyexad lärare får som provanställning under mitt introduktionsår (12 mån då)

• Kassiopeja

Har du blivit lovad en tillsvidareanställning? Har du skrivit under några papper på det? Ingen kan ju ta ifrån dig den i så fall...

Om du inte har ditt examensbevis är du egntligen inte behörig lärare... Trist men så är det... Om ditt introduktionsår är ett vikariat kommer de att annonsera ut det igen... Så det bästa för dig då är nog att kämpa på med de sista poängen i din utbildning. För om någon med ett examensbevis (behörig) söker din tjänst om ett år har de enligt lag rätt att gå före dig....

• lilla ru

Ja, tjänsten är en tillsvidareanställning - men jag saknar examensbevis och får därför 12 mån som "obehörig" - fast jag har alla poäng i textilslöjd+pedagogik+mitt examensarbete fördigt (saknar 20 p i svenska, som är mitt andra ämne. Och universitetet utbildar inte rena textilslöjdslärare - som den tjänst jag fått innebär - 100% textilslöjd. ) Min tanke är att jag under året jag arbetat avslutar mina studier och får ut min examen, alternativt jobbar ett år och plockar upp studierna igen sedan om ett år.

• Kassiopeja

Då tror jag inte du behöver vara orolig om du har på papper att det är en tillsvidareanställning! Men kanske du skulle prata med facket ändå...? Hoppas allt ordnar sig i alla fall! Och grattis till din tjänst!! Visst är det spännande att börja på ett helt nytt ställe? Och att äntligen få börja undervisa---på riktigt!

Du får gärna skriva och berätta hur det går för dig till hösten... Kanske vi kan utbyta lite erfarenheter...positiva och negativa...?
    Lycka till! Kram.

• lilla ru

Kassiopeja, jag har inte skrivit på något kontrakt - än. När jag var på skolan och jobbade in dag hade de inte papprena klara, och sedan skulle de skicka dem. Men nu har jag pratat med rektorn idag och han skulle se tilla att jag fick hem anställningsavtalet.

... samma sak med hyreskontraktet. Det är på väg, har de sagt. Hehe, frt låter ju inte så serriöst att jag varken har kontrakt på lägenheten eller på anställningen. Men jag har fått nycklarna till skolan, och de har köpt tapeterna till lägenheten - så det är nog ingen fara.

Svar på tråden Provanställd... hur länge?