• Alvi

Varför köper man Happy Meal till en ettåring som inte ens klarar att hålla en hamburgare själv?

Satt på en av de större hamburgerkedjorna idag (inte nödvändigtvis McDonald´s bara för att jag skrev Happy Meal... ) och så med blandad chock och förvåning ett par som slog sig ner vid ett bord med varsitt meal och hade köpt ett barnmål till sin ettåring! (Nej, jag såg inte barnets födelsebevis, men h*n var väldigt liten, men hade skor, så jag uppskattar åldern till 1 år)

H'n kunde helt uppenbart inte ens hålla hamburgaren själv, utan föräldrarna satt och nöp av bitar och lade på bordet framför barnet. Pommes frites hade barnet tydligen mer erfarenhet av, för de slank ner hållandes i handen.

Dricka till, var en nappflaska med (utspädd tror jag, men ändå!!) saft.

Ärligt talat - hur tänker föräldrar som trycker i sina barn sånt här skit så tidigt?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-26 00:29
    Okej, jag ger mig, känns som att jag är en rabiat veganmorsa eller nåt liknande... men jag vidhåller - McDonald´s och dess syskon är sunk och skit och jag tycker det känns piss varenda gång jag sitter där med mina barn. Därför såg det i mina ögon illa ut att en liten "oförstörd ettåring" blev drabbad av skiten.
  • Svar på tråden Varför köper man Happy Meal till en ettåring som inte ens klarar att hålla en hamburgare själv?
  • Lyxhustrun

Varför bry sig? Jag har aldrig gett mina barn McDonalds-mat men vad du tycker är "skit" är ju relativt... Om du ger dina barn ekologiskt, hemlagat kött så tycker ju någon annan att du ger ditt barn"skit".

• Busbellan

Haha tror inte det är meningen att du och jag ska tycka lika idag jag tycker nog som så att om ungen gillar hamburgaren och äter så varför inte låta barnet äta. Finns ju mycket mat som 1- åringar behöver ha hjälp med och nu tar jag för givet att de inte äter där dagligen, men nån gång ibland är väl ingen fara

Mamma till Nora, August och Ella
  • lindaha

Vi åt på mcdonalds idag med våra döttrar som är 1.5år och 3.5år. Den minsta kan inte hålla i hamburgaren själv så vi delade upp den i bitar så hon fick plocka med det själv.

Hon kan dessutom inte skära fläskfilén eller kycklingen heller så vi måste dela upp sånt också åt henne. 

• Danitra

Om vi går och äter på Mc Donalds så vill ju våra barn ha samma mat. Det är liksom så vi är evolutionärt utformade. 

Vill man inte att ens barn ska äta McD ska man inte göra det själv heller! Simple as that!

Dock är det inget fel med att äta på Mc Donalds eller andra snabbmatshak då och då, särskilt inte för små barn eftersom dom bränner upp dom extra kalorierna.

Så chilla lite och låt föräldrar ta hand om sina barn på det sätt dom anser är bäst. Såvida inte barnet matas till en övervikt så är det inget att oroas över.

• pluvdo

Du vet inte hur deras vardag ser ut. Det kan ha varit en slump att de hamnade just på en hamburgerkedja och åt där. I synnerhet på midsommardagen då kanske inte allt annat är öppet. Att barnet med lätthet får i sig pommes frites har förmodligen mer med formen och storleken på dem att göra än vana.

Igår, på midsommarafton, reste mina föräldrar upp till sitt fritidshus med min son som är cirka 15 månader. Den Rasta som de då hade tänkt äta på var stängd, sonen var jättehungrig och efter att de kört flera mil för att hitta något annat matställe så stannade de på en Max hamburgerrestaurang. Där fick han då en barnmeny eftersom det var vad som fanns. Han åt inte så mycket hamburgare, men däremot lite bröd, och så åt han alla sina pommes frites. Detta kan jag med all säkerhet säga att inte berodde på att han hade erfarenhet av pommes frites, för han har aldrig ätit sådana tidigare. Däremot påminner kanske formen något om penne-makaroner vilket han tycker om och äter då och då.

• Alvi
    Lyxhustrun: Men varför bry mig?! Det är ingen överraskning att folk blir fetare och fetare, även i Sverige, och att börja ge sitt lilla barn sådant (när det inte gör någon ansats till att vilja ha), är så onödigt i mina ögon. Lägger startsträckan för vad som är en okej måltid och en okej måltid är inte sånt "skit" tycker jag,

Jag ger ABSOLUT inte mina barn ekologiskt, eller något liknande (trots att jag skulle vilja, om jag bara hade intresset av att laga mat) men man kan ju FÖRSÖKA skydda sina barn.

Busbellan: Hehe, jo, jag såg ditt svar i tråden om vagn och det här är nog ingen myskväll för våra åsikter....

Men HUR vet man alls att en ettåring gillar hamburgare? H*n hade Mariekex, också i småbitar framför sig, varför inte låta det vara nog?

Och som jag skrev ovan - ingen fara om det sker ibland, men varför "sätta standarden" liksom....?
  • lindaha
    Alvi skrev 2011-06-26 00:15:36 följande:
    Lyxhustrun: Men varför bry mig?! Det är ingen överraskning att folk blir fetare och fetare, även i Sverige, och att börja ge sitt lilla barn sådant (när det inte gör någon ansats till att vilja ha), är så onödigt i mina ögon. Lägger startsträckan för vad som är en okej måltid och en okej måltid är inte sånt "skit" tycker jag,

Jag ger ABSOLUT inte mina barn ekologiskt, eller något liknande (trots att jag skulle vilja, om jag bara hade intresset av att laga mat) men man kan ju FÖRSÖKA skydda sina barn.

Busbellan: Hehe, jo, jag såg ditt svar i tråden om vagn och det här är nog ingen myskväll för våra åsikter....

Men HUR vet man alls att en ettåring gillar hamburgare? H*n hade Mariekex, också i småbitar framför sig, varför inte låta det vara nog?

Och som jag skrev ovan - ingen fara om det sker ibland, men varför "sätta standarden" liksom....?
    Men vad är det som är så fel med hamburgare? Kött, bröd, sallad och dressing?
  • Alvi

Okej, fler svar har ramlat in, och om det nu var en slump och inget annat fanns, så skulle jag nog välja något mindre illa.... Peta lite bröd från min egen hamburgare och sedan hitta första bästa ICA och ge barnet vadsomhelst.... (Det här var i en någorlunda stor stad, det FINNS andra alternativ.)

Danitra: Uppenbarligen ville dessa föräldrar att barnet ska äta på McD, eftersom de gjorde det. Hade JAG klagat på att mina barn åt där med god aptit, hade det argumentet bitit bättre på  mig...

• pluvdo
    Alvi skrev 2011-06-26 00:15:36 följande:

Men du vet ju inte om detta var en engångsföreteelse eller ej, så varför bli så upprörd att du startar en tråd om det? Det kanske var som med mina föräldrar, att de inte hittade något annat ställe att äta på och de skulle resa vidare och ville att barnet skulle äta något. Mariekex räcker knappast om man, som mina föräldrar och min son, reser i sex timmar.
  • pluvdo
    Alvi skrev 2011-06-26 00:19:25 följande:
    Okej, fler svar har ramlat in, och om det nu var en slump och inget annat fanns, så skulle jag nog välja något mindre illa.... Peta lite bröd från min egen hamburgare och sedan hitta första bästa ICA och ge barnet vadsomhelst.... (Det här var i en någorlunda stor stad, det FINNS andra alternativ.)

Danitra: Uppenbarligen ville dessa föräldrar att barnet ska äta på McD, eftersom de gjorde det. Hade JAG klagat på att mina barn åt där med god aptit, hade det argumentet bitit bättre på  mig...
    Jag bor i en "någorlunda stor stad" (Läs Göteborg) och jag hade svårt för att hitta en öppen affär idag... :/
Svar på tråden Varför köper man Happy Meal till en ettåring som inte ens klarar att hålla en hamburgare själv?