• butterflower

Förhållande med en muslim

Finns det någon här som kan reda ut några frågetecken jag har kring det här med att ha ett förhållande med en muslim.

En tidigare nära vän till mig (vi har tappat varanra lite)  har ett samboförhållande med en muslimsk man.
    Hon verkar ha annamat hans kultur, lite för att vara till lags är min känsla?
    Men jag är orolig att hon inte riktigt vet vad hon ger sig in i. 
    Nu ska dom ha barn - och  jag är orolig över att hon är så naiv.

Vad innebär ett förhållande med en muslim?
    Någon som är muslim eller som kan mycket om detta.

Föds barnet som muslim, enligt en muslim?
    Vad innebär det att gifta sig hos en mulla (heter det så?) 
    Varför vill man att ickemuslimska tjejer konventerar? 
    Vad säger koranen om barnuppfostran? Är det ok för barn att medverka i våra svenska och kristna traditioner?

Och viktigast av allt, är min oro helt obefogad? 

• Svar på tråden Förhållande med en muslim
  • The Joker

Det beror alldeles på om muslimen verkligen är troende eller endast är kulturmuslim. En strikt troende muslim skulle aldrig vara tillsammans eller gifta sig med en kvinna som inte konverterar till islam. Svenska kvinnor som blir tillsammans med muslimer väljer oftast att anpassa sig efter muslimsk kultur.

• butterflower
    The Joker skrev 2011-06-26 00:55:58 följande:
    Det beror alldeles på om muslimen verkligen är troende eller endast är kulturmuslim. En strikt troende muslim skulle aldrig vara tillsammans eller gifta sig med en kvinna som inte konverterar till islam. Svenska kvinnor som blir tillsammans med muslimer väljer oftast att anpassa sig efter muslimsk kultur.
    Jag har läst någonstanns att en muslimsk man får gifta sig med en ex kristen, men inte tvärtom?
    Nån förklaring på varför dom annamar muslimsk kultur? Är det helt "frivilligt" ? 
  • Jäjd
    butterflower skrev 2011-06-26 00:58:00 följande:
    Jag har läst någonstanns att en muslimsk man får gifta sig med en ex kristen, men inte tvärtom?
    Nån förklaring på varför dom annamar muslimsk kultur? Är det helt "frivilligt" ? 
    Det beror på att den muslimska kulturen är så intolerant mot allt annat.
  • butterflower
    Jäjd skrev 2011-06-26 00:59:15 följande:
    Det beror på att den muslimska kulturen är så intolerant mot allt annat.
    Det är lite min känsla med.... men jag vet inte.

• Luullis

Det där är helt omöjligt att svara på. Vi uppfostrar våra barn efter Islam, men det gör inte alla.
    Att bara gita sig hos en mulla/imam innebär att man är gift enligt islam - men det är inte ett giltigt äktenskap i Sverige, så man står fortfarande som ogit här för det. Vi gite oss på det sättet innan vi fick barn.
    Ickemuslimska tjejer behöver inte konvertera. Många har frågat min man om varför jag inte konverterat och han svarar bara att det är mitt val.
    Våra barn medverkar i våra svenska traditioner, eftersom att dom även är svenskar. Vi vill att dom ska få uppleva det också.

Om din oro är obefogad eller inte är omöjlig att svara på då alla tänker olika. Din kompis vet nog bäst.

• UmmAlina
    The Joker skrev 2011-06-26 00:55:58 följande:

Vad är det för snack?

En muslimsk man behöver inte alls gifta sig med en muslimsk kvinna. Varför tar man inte reda på fakta innan man häver ut sig saker som inte är sanna?

• UmmAlina
    butterflower skrev 2011-06-26 00:53:09 följande:
    .
    Hon verkar ha annamat hans kultur, lite för att vara till lags är min känsla?

Jag tänker lite så här. Blir man inte som man umgås?

Så säger vi i allafall där jag bor.

• Emma 89

Jag är gift med en muslim, vi har även en son tillsammans.

Vi lever som helt vanliga människor. Våran son kommer få välja precis vad han vill tro på när han blir äldre. Vi kommer fira både svenska högtider och muslimska högtider. Min man skulle aldrig be mig konvertera, då skulle han ha gift sig med någon i sitt eget hemland istället. Jag har dock haft en pojkvän som tyckte att vi inte kunde bli seriösa innan jag konverterade, slutade röka och började bete mig som en ordentlig tjej ungefär. Jag stack fort som fan!

Nu kommer jag säkert inte bli populär här. MEN jag tycker helt seriöst att konverterar man efter att ha träffat en man som är muslim, så har jag svåååårt att tro att det är för man funnit gud eller något sånt där. Utan man gör det för mannens skull, för han ska vara nöjd. Jag tycker att de flesta som konverterar blir ganska kontrollerade av sina män. Det är lätt att bli utan att märka av det. Och en sån muslimsk man skulle jag inte vilja leva med. Det är inte kärlek när man måste ändra sig för att duga i ett förhållande.

Det är svårt att veta TS om just du behöver oroa dig för din kompis! Det finns ju rötägg överallt. Men att oroa dig bara för han är muslim tycker jag inte du borde göra. Lär känna honom och se hur dynamiken är mellan killen och din kompis istället.

• Luullis
    Emma 89 skrev 2011-06-26 12:07:19 följande:

Jag är gift med en muslim, vi har även en son tillsammans.

Vi lever som helt vanliga människor. Våran son kommer få välja precis vad han vill tro på när han blir äldre. Vi kommer fira både svenska högtider och muslimska högtider. Min man skulle aldrig be mig konvertera, då skulle han ha gift sig med någon i sitt eget hemland istället. Jag har dock haft en pojkvän som tyckte att vi inte kunde bli seriösa innan jag konverterade, slutade röka och började bete mig som en ordentlig tjej ungefär. Jag stack fort som fan!

Nu kommer jag säkert inte bli populär här. MEN jag tycker helt seriöst att konverterar man efter att ha träffat en man som är muslim, så har jag svåååårt att tro att det är för man funnit gud eller något sånt där. Utan man gör det för mannens skull, för han ska vara nöjd. Jag tycker att de flesta som konverterar blir ganska kontrollerade av sina män. Det är lätt att bli utan att märka av det. Och en sån muslimsk man skulle jag inte vilja leva med. Det är inte kärlek när man måste ändra sig för att duga i ett förhållande.

Det är svårt att veta TS om just du behöver oroa dig för din kompis! Det finns ju rötägg överallt. Men att oroa dig bara för han är muslim tycker jag inte du borde göra. Lär känna honom och se hur dynamiken är mellan killen och din kompis istället.

Det kan annars ha att göra med att man lär känna en religion som man inte kände till på samma sätt innan, och blir fäst vid den. Jag är betydligt mer intresserad och tycker att Islam är en bra religion nu än vad jag kände innan jag träffade min man. Så om jag skulle konvertera beror det absolut inte på att jag måste, utan för att jag själv hittat den rätta genom att umgås med någon som har samma åsikter.
Svar på tråden Förhållande med en muslim