• Erase

Nattsvärmare stor som en gråsparv

Någon som vet vad det är för nåt ??  En nattfjäril/svärmare så EXTREMT stor, nära på i gråsparvsstorlek. SÅ äckligt..... (Nej, ingen fladdermus)  Har sökt på nätet men bara hittat fjärilar stora som kolibrier. Denna var MYCKET större. Tyvärr inget foto, jag sprang in så fort jag kunde, har fobi mot nattfjärilar Kräks

• Svar på tråden Nattsvärmare stor som en gråsparv
  • Lokatten Jo

Haha! Känner igen det där. Vi brukar få in helt gigantiska svärmare i lägenheten om kvällarna. Skitäckliga och vi brukar bli "attackerade" av dom. Jag kan inte somna förrens den är död eller infångad och utsläppt. Värsta var när jag låg och sov och jag vaknade av att en sån hade landat på mitt ansikte....

Vet dock inte om det är svärmare eller om det är nåt annat, ser ut som svärmare iaf. I extra, extra large! :) 

• Litet My
    Lokatten Jo skrev 2011-06-26 02:07:26 följande:
    Jag kan inte somna förrens den är död eller infångad och utsläppt. Värsta var när jag låg och sov och jag vaknade av att en sån hade landat på mitt ansikte....
    Fyyyyyy!!!!

Höll på att kissa på mig av fasa när jag läste det där, kommer aldrig att somna ikväll =)
  • Deiia

Tror att det kan ha varit en Ollonborre.
    Dom finns mest i södra Sverige (vet inte var du bor?). Blir jättestora och surrar något fruktansvärt. Söker sig gärna in i håret. Man ser dom oftast på kvällen.

Kan det ha varit en sådan tror du?   

Svar på tråden Nattsvärmare stor som en gråsparv