• Sassa A

Vabbar när ena föräldern är sjuk?

Idag va jag tvungen att stanna hemma från jobbet då min sambo (som är hemma med barnet hela sommaren) blev så pass sjuk att han inte kan/orkar ta hand om sonen.

Han har semester än så länge så än har han inte föräldrapenning. Så han behöver väl inte sjukanmäla sig någonstans? Det är väl bara jag som ska anmäla mig hos FK?

Hur gör man när man anmäler VAB via deras hemsida. Jag blir nog bara hemma idag.. då ingen barnvakt kunde hittas..

• Svar på tråden Vabbar när ena föräldern är sjuk?
  • Fru Kwasthilda

Om han inte sjukanmäler sig så tror jag inte du kan Vabba, då har han ju officiellt semester. Man får nya semesterdagar om man blir sjuk under semestern.

• Sassa A

En fråga till:

När man anmäler över internet så får man frågan

Hur är barntillsynen ordnad i vanliga fall? Namn och telefon på t.ex. förskola, skola eller fritidshem.

Hur ska man skriva där när barnet inte börjat förskolan än???

• Fru Kwasthilda

Samma sak om det vore en vanlig lördag typ. Om FK kollar vill de nog se att den sjuka föräldern är anmäld som sjuk.

• Fru Kwasthilda

Kan du inte skriva att den andra föräldern skulle ha hand om barnet men blev sjuk?

• Sassa A
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-26 07:20:59 följande:
    Kan du inte skriva att den andra föräldern skulle ha hand om barnet men blev sjuk?

Jo det har jag skrivit i..

men jag måste ändå fylla i den frågan för att gå vidare..

• Fru Kwasthilda

Tja, du får väl fylla i pappans namn och tfn-nr :)

• Försäkringskassan

Hej!

I de fall, där barnet ordinarie vårdare ( i ditt fall pappan ) blir sjuk och inte kan vårda barnet, så gör man en anmälan om vård av barn och fyller i att orsaken till att man ansöker om ersättning är just på grund av ordinarie vårdares sjukdom.

Den ordinarie vårdaren behöver inte vara sjukanmäld hos försäkringskassan om man har semester, men man måste sjukanmäla sig  hos försäkringskassan om man är föräldraledig och har ersättning från oss.

Hälsningar

• Sassa A
    Försäkringskassan skrev 2011-06-29 13:07:29 följande:

Hej!

I de fall, där barnet ordinarie vårdare ( i ditt fall pappan ) blir sjuk och inte kan vårda barnet, så gör man en anmälan om vård av barn och fyller i att orsaken till att man ansöker om ersättning är just på grund av ordinarie vårdares sjukdom.

Den ordinarie vårdaren behöver inte vara sjukanmäld hos försäkringskassan om man har semester, men man måste sjukanmäla sig hos försäkringskassan om man är föräldraledig och har ersättning från oss.

Hälsningar

Hejsan,

Jag fick hem ett frånvarointyg till min son som jag ska fylla i. Måste jag fylla i det intyget om min son INTE går på dagis? Han är över 1 år och börjar på dagis i sept.

Hur ska jag göra?

• Försäkringskassan

Hej!

Intyget om barn frånvaro kommer hem per automatik så fort man gör en anmälan om VAB. I och med att det är ordinarie vårdares sjukdom, så behöver du inte skicka in intyget.

Hälsningar

Anastasia, handläggare

• Eleonor01

Din sambo ska sjukanmäla sig på sitt jobb. Han ska inte bli av med semesterdagar då han e sjuk. Skulle han vara ledig idag så blir nästa arbetsdag karensdag å sen löper sjuklön. Då har han semesterdagar kvar. Detta brukar de flesta missa

• Tingeliing

Hej ! Jag undrar hur jag ska göra , jag har fått influensan och är sängliggandes o klarar inte att ta hand om min dotter och hennes pappa måste jobba för att vi ska kunna klara oss denna månad så min mamma ska vara barnvakt. Kan jag sjukanmäla mig fast min dotters pappa inte ska vabba?

• mammalovis

Det beror väl på vad din ordinarie sysselsättning skulle varit idag. Om du har ett jobb sjukanmäler du dig hos din arbetsgivare.

Om du är fl beror det väl på om din mamma arbetar eller inte och om barnet är sjukt. 

• pigglet

Då kan du sjukanmäla dig, till försäkringskassan. Du får en karensdag, sedan sjukersättning (om du har en sgi).
    Din mamma får ingen ersättning, eftersom hon inte avstår inkomst.

Svar på tråden Vabbar när ena föräldern är sjuk?