• Gojtan

Kan sko-inlägg hjälpa mot kobenthet?

Hej! Jag har en liten kille på 1,5 år som verkar vara på väg att ärva min kobenthet stackarn! Jag undrar om någon har erfarenheter kring inlägg i skorna? Jag ser nämligen att han lägger mycket tyngd på insidan av fötterna. Kanske kan man hjälpa knäna (och ev problem) genom antingen sko-inlägg eller skor som är förstärkta på insidan??? Dessa typer av skor säljs ju redan fast till vuxna. Ngn som vet om de finns för barn också? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kan sko-inlägg hjälpa mot kobenthet?
  • Busbellan

Ja, de finns till barn också har skor från ortopedtekniska till sonen.
    Vet inte om det hjälper er, men ni kan ju försöka få en tid där för bedömning i alla fall
    Men de känns inte speciellt sköna de där skorna, så räcker det med ett inlägg i vanliga skor så hade jag absolut föredragit det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Gojtan

Åh vad bra! När började ni med det? Hur gammal var ert barn då?

• Busbellan
    Gojtan skrev 2011-06-26 08:57:52 följande:
    Åh vad bra! När började ni med det? Hur gammal var ert barn då?
    Han var nog ca 3 år när han hade det första gången, men han gick inte förren han var 3,5 år så hade vi behövt det innan så hade vi antagligen fått det
  • Gojtan

Okej, ja men då ska jag kontakta en ortoped! Eller var det den vägen ni gick? Var det kanske via vårdcentralen?

• Busbellan
    Gojtan skrev 2011-06-26 09:05:49 följande:
    Gick han så sent pga kobentheten?
    han var inte kobent utan har överröliga leder, men skor från ortopedtekniska används ju av olika anledningar
    Han gick sent pga utvecklingsstörning.
    Vi har tagit vägen dit genom barnhabiliteringen och sjukgymnasten där
  • Krake

Det är ju normalt att små barn är kobenta eller hjulbenta. Det kan mycket väl räta ut sig sen. Men hör med bvc om du kan få remiss till ortoped, så kan de ju avgöra om och vad som behövs.

Moster, inte monster.
  • Gojtan

Oki. Jag kan ju testa att ringa iaf. Men jag anar att de kommer säga att han är så liten och att många barn rent naturligt är kobenta i den åldern men att det växer bort sen. Men det har det inte gjort i vår släkt så jag får väl stå på mig. ;) Tack för svaret! Hoppas fler svarar som kanske har andra idéer på vad man kan göra!

• Gojtan

Kaffemoster, japp det är det fast i vår släkt så har vi en hel del kobenthet som inte växer bort. Frågan är väl hur länge man ska vänta med att ta itu med det - så det inte blir för sent sen. Men jag får ringa och kolla med det, tror jag minsann.

• Lena

jag hade sådana problem i yngre tonåren. Vi gick till en idtrottsläkare som göt ilägg till mina fötter. Mina knän blev raka. Det räcker att åtgärda närmare tonåren, oroa dig inte innan skolåldern.

• Gojtan

Ah! Vad bra! Ska nog rådfråga en läkare bara - eller BVC kanske. ;)

Svar på tråden Kan sko-inlägg hjälpa mot kobenthet?