• Anonym (orkar inte mer..)

extremt riklig mens

Sedan jag födde mitt tredje barn för ca 6 månader sedan har jag fått extremt riklig mens. HAr alltid haft riklig och mensvärk, men det här tar priset...

Jag använder största storleken på tampong plus nattbinda men blöder igenom på 2 timmar... Jag kan inte gå ut, inte lyfta, ingenting i rädsla för att blöda ignom ute samt att det gör så jävla ont...

Har en gång tidigare pratat med bm om detta som tog blodprover för att se om jag hade blödarsjuka. Det hade jag inte. Enda tipset hon hade var att jag skulle ha hormonspiral. Det vill jag inte då jag mår dåligt av hormoner. Står på kö för sterilisering då jag är färdig med barnafödande, men är jätteorolig att mensen ska bli ÄNNU rikligare (om det går...) vilket jag hört den kan bli i vissa fall.

Har inte tagit cellproiv på ca 6 år och vet att jag borde göra det då det ju kan vara något fel, men det har alltid sett ok ut vid gynundersökningar...

Det här gör mig handikappad och gravt deprimerad. Jag är ju mammaledig nu, men jag inser att jag intekommér att kunna sköta ett jobb med min mens. Detta påverkar alltså hela mitt liv faktiskt. JAg har ångest inför och under mens och oroar mig. T ex har jag insett (då jag har ganska regelbunden mens) att jag kommer att ha mens när jag ska utomlands för att gå på bröllop om ett par månader. Jag är helt uppgiven nu och funderar på att avbeställa resan

Snälla, finns det NÅGON som upplevt liknande och kan ge mig råd???

Ska träffa gynekolog för undersökning i augusti.  Min man tycker jag ska åka till gynakuten, men jag är rädd att inte bli tagen på allvar...

Livet känns just nu väldigt ångestfyllt och begränsat

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 06:35
    är så glad!! Träffade gynekolog i veckan som remitterade mig för en hysterektomi. Nu är det bara att vänta och se när det blir av.Förhoppningsvis innan jul iaf!
    Har mens igen nu, ochd enna gång är jag på hotell då jag pluggar på distans... Ser inte fram emot att spendera dagen i skolsalen och sedan i bilen hem, men det är bara att gilla läget!! Hoppas ni andra har det ok?!

• Svar på tråden extremt riklig mens
  • Philippa

Jag hade precis som dig.. fick rådet att börja emd p-spruta och det blev min räddning, jag har ingen mens alls nu

Philippa skrev 2011-06-26 08:34:20 följande:
    Jag hade precis som dig.. fick rådet att börja emd p-spruta och det blev min räddning, jag har ingen mens alls nu
    tack för snabbt svar, men jag kan tyvärr inte ta den heller då jag redan provat och mådde extremt dåligt av den (precis som alla preventivmedel med hormoner i...)
  • WimZy

Det finns ngt på Apoteket som heter CykloF eller ngt liknande. Det ska vara bra mot rikliga blödningar. Annars finns det receptbelagda mediciner också.

• Anonym
    Anonym (orkar inte mer..) skrev 2011-06-26 08:35:48 följande:
    tack för snabbt svar, men jag kan tyvärr inte ta den heller då jag redan provat och mådde extremt dåligt av den (precis som alla preventivmedel med hormoner i...)
    Okay... har du köpt Cyklo-F som finns recepfritt på apoteket som stillar blödningar? Det hjälpte mig...
    Anonym skrev 2011-06-26 08:38:19 följande:
    Okay... har du köpt Cyklo-F som finns recepfritt på apoteket som stillar blödningar? Det hjälpte mig...
    provade det för ett par år sedan och det hjälpte tyvärr inte... Men jag kanske ska prova det igen då. Minskade mensen radikalt för dig?

min förhoppning nu är att de ska ta livmodern, men jag är medveten om att de inte gärna gör en sådan operation... Jag vill vissa dagar bara dö känns det som. Jag kan inte leva normalt såhär...

• Philippa
    Anonym (orkar inte mer..) skrev 2011-06-26 08:39:50 följande:
    provade det för ett par år sedan och det hjälpte tyvärr inte... Men jag kanske ska prova det igen då. Minskade mensen radikalt för dig?
    Nej, inte radikalt, men det blev mer hanterligt och jag behövde bara byta tampong/binda varannan timme istället för flera gånger per timme....
    Philippa skrev 2011-06-26 08:42:52 följande:
    Nej, inte radikalt, men det blev mer hanterligt och jag behövde bara byta tampong/binda varannan timme istället för flera gånger per timme....
    ok...för det är ju inte det att jag bara blöder ljust rinnande blod utan också stora klumpar (ursäkta detaljerna ). Är lite orolig med risk för blodpropp etc...
  • Petrellie

Nu vet jag ju inte hur känslig du är mot hormoner men jag har samma problem som du, dvs extremt rikliga blödningar (och har haft det hela mitt liv) och väldigt känslig mot hormoner men hormonspiral funkar för mig. Det är en mycket låg och jämn dos och jag är helt opåverkad av den trots att jag inte klarat av några som helst p-piller. Jag hade dessutom ingen mens alls på sex år. Kanske kan vara värt att testa om du inte kan få en hysterektomi beviljad.

Petrellie skrev 2011-06-26 09:16:45 följande:
    Nu vet jag ju inte hur känslig du är mot hormoner men jag har samma problem som du, dvs extremt rikliga blödningar (och har haft det hela mitt liv) och väldigt känslig mot hormoner men hormonspiral funkar för mig. Det är en mycket låg och jämn dos och jag är helt opåverkad av den trots att jag inte klarat av några som helst p-piller. Jag hade dessutom ingen mens alls på sex år. Kanske kan vara värt att testa om du inte kan få en hysterektomi beviljad.
    tack snälla för svar!

Jag har inte vågat prova hormonspiral då jag som sagt inte tål hormonerna...Vill dessutom inte behöva gå livet ut (eller fram till klimakteriet) med hormoner... Eftersom jag ska sterilisera mig känns ju hormonspiral lite somkaka på kaka också...

Uscj, jag förstår att jag låter jävligt gnällig (och det ÄR jag ang detta också) och kanske ovillig att prova saker, men det känns så hopplöst när man provat det mesta och inget funkar

Uppskattar verkligen er som tar er tid att ge råd!!!
Svar på tråden extremt riklig mens