• Jesper 508

    Mamman sjuk ersättning för pappan?

    Hej.

    Oj vet inte riktigt vart jag skall börja. Men kan ju börja med att skriva att det är fantastiskt att ha blivit pappa den 17 Juni 04:35 till en underbart söt pojek på 3590g.

    Det har inte varit en lätt tid utan förlossningen har kantats av motgångar från början till slut och nu ligger vi på sjukhuset igen på vårdavdelningen då min sambo har fått en riktigt illa dären livmodersinflrammation.
    Vår son mår prima och det är vi glada för med allt tär på en.

    Nu till saken som verken jag eller minsambo fattar något av är hur får man ekonomin att gå runt när man ligger på sjukhus. Skall förklara närmare i detalj.

    Vår son kom den 17 juni och vi blev inlaggda på BB-DS samma dag då min sambo var tvungen att göra ett akut kejsarsnitt. till råga på detta åkte hon på en inflammation i livmodern och fick antibiotika intrevanöst på bb från fredagen till måndagen och vi fick åka hem på tisdagen den 21a juni.

    hon var pigg och allt var bra på torsdagen var vi på återbesök och fick av en slump träffa läkaren som gjorde snittet som undersökte henne och konstaterade att blod värdena gick ner som det skulle och allt såg bra ut.

    lördag den 25e juni fick vi åka till gyn akuten och där träffade vi läkaren i gen av en slump som jobbade extra den dagen.
    han kollade och tog olika typer av prover och konstaterade efter ett tag att hon skulle läggas in på sjukan på vårdavdelning och så skulle man ta tjuren vid hornen och ge tyngre antibiotika intrevanöst igen för att få bukt med inflammationen vilket man gör nu.

    det vi undrar över är. finns det på något sätt någon möjlighet att få någon ersättning för min som pappa för att jag är hemma och tar han om vår son då hon verken kan ha han liggandes på bröstet/magen eller amma honom?

    han e helt beroende av sin pappa som det är nu medan hans mamma måste få läka samman!
    Vi har idag lite olika försäkringar bla olycksfalls försäkring och hemförsäkring och gravid försäkring hos folksam. men det jag tänker på är att jag boder ju kunna få tillfälligföräldrapenning medans hon vårdas på sjukhus för att ta hand om sonen. och då tänker jag inte på dessa 10 dagar jag har rätt till utan ut över detta . Eller har jag fel?

  • Svar på tråden Mamman sjuk ersättning för pappan?
  • blygarn

    Det stämmer bra det, anmäl till fkassan att det är du som är hemma, och din fru är sjuk, alltså sjukanmäld hos fkassan. Så gjorde vi en gång när vi alla hade magsjuka.

  • abraxe

    Din fru får vara sjukskriven och du får ta ut föräldrarpening (pappaledigt)  för att ta hand om barnet. Tillfällig föräldrarpening får du inte då er son är för ung och det inte är han som är sjuk.
    Sen skall du kolla med dina försäkringar, dom kan ge en del pengar inte minst gravid försäkringen. Dom brukar ha ersätningar vid en del fal som händer pga förlosning.  

Svar på tråden Mamman sjuk ersättning för pappan?