• fenomena83

Kan man baka lussekatter utan matberedare?? skulle vilja ha recept dessutom...

har tappat bort det underbara recept som jag hade på lussekatter..
    så nu söker jag ett nytt gudomligt ett med massa saffran

dessutom så undrar jag, vi har ingen matberedare, alltså en sån där bunke som man lägger degen i så knådas det av sig självt.
    är det helt dömt att misslyckas med bakning då om man inte har en sån, eller funkar det bra ändå...
    ska inte baka sååå mkt men iaf, är lite lat

har ju inte bakat nåra lussekatter än ju, åsså har lucia redan varit, lite sent jag är ute men bättre sent än aldrig jue.....

• Svar på tråden Kan man baka lussekatter utan matberedare?? skulle vilja ha recept dessutom...
  • Nyfiken gul

klart du kan baka utan matberedare!!

Det har man ju gjort i tusentals år!!

Funkar även med degkrokarna i en elvisp om du har en sån....

Jag bakar alltid bullar o bröd med bara en degspade o händerna.....

• concordia

Ja använder aldrig assistenten rör ner mjölet med slev i bunken! sen är det bara att knåda till en bra deg! :) Ja brukar då aldrig misslyckas med mina lussebullar på det sättet tvärt om ;) Kolla recept på lussekatter på www.arla.se el. www.tasteline.se
    Lycka till!

• Japonica

Mina barn knådade degen, ingen beredare här, fast de är ju iofs proffs

• concordia

Lussebullar
    Hela köket doftar av nybakat saffransbröd. Här är receptet!

Ingredienser
    ca 35 st
    50 g jäst
    100 g smör
    5 dl mjölk
    250 g Kesella vanilj
    2 påsar saffran, 1 g
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    ca 17 dl mjöl

Garnering:
    russin

Pensling:
    1 ägg Gör så här
    Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min

• fenomena83

åååå mums mums vad jag blir sugen... i morron ska här bakas!! tjohooo

• Suffe

Kan man baka med ! Varför har ingen sagt det till mig?

• jan0s

Oh kan man ha Kesella Vanilj i?! Att jag inte har tänkt på det tidigare :)

• concordia

Japp!! =) Blir super goda med det ;)

• Fru Oliv

Det här är de bästa lussebullar som jag bakat. Absolut värt att pröva.

200 gr smör
    5 dl standarmjölk
    1 gr saffran (2 kuvert) + 1 sockerbit
    50 gr jäst
    1krm salt
    1-1 1/2 dl strösocker (jag brukar ha 2 dl)
    1/2 dl ljummet vatten
    2 medelstora ägg
    16-17 dl vetemjöl
    1 1/2 dl russin i degen (om man vill) + russin till garnering
    1 ägg att pensla med

Smält smöret, häll i mjölken och låt bli fingervarmt.
    Stöt saffran och sockerbit i mortel och tillsätt i smöret.
    Smula ner jästen i en bunke och strö över salt, socker och häll på ljummet vatten, rör om.
    Häll saffransmjölken över den lösta jästen, knäck ner äggen och rör om igen.
    Ta undan ca 1 dl mjöl till utbakningen och blanda i resten tillsammans med russinen.
    Låt degen jäsa övertäckt i 1 1/2 timme.
    Värm ugnen till 260 grader.
    Baka sedan ut degen. Låt bullarna jäsa i 10 minuter innan de ska in i ugnen.
    Grädda den ganska högt upp i 7-8 minuter.
    Låt bullarna svalna under en handduk.

Smaklig bulle

• fenomena83

skulle bara säga att jag har nu provat concordias recept och det var helt ljuvligt..!!!! bullarna blev iofs grymt fula och jättestora men men, det är ju insidan som räknas.
    dom kommer med all säkerhet ta slut innan jul så jag får nog ta å baka en sats till och då blir det nog Fru Olivs recept som ska testas

tack tack!!!!

• concordia

väldigt goda är dem men gör dem mindre läs inte på recept om bullar hur många det ska bli på en sats med 5 dl mjölk brukar ja få ut ett 50 tal bullar gör man 35 som det står i receptet så blir de jätte stoooora =) Kul att du tyckte om dem!!

• Mallin

Jag bakar med min elvisp !
    Funkar alldeles utmärkt istället för matberedare.
    I år bakade jag lussekatter med ett recept från Arla...
    Goooda blev de!

• Supermummy

Jag har ingen assistent och bullarna blir jättegoda!

Svar på tråden Kan man baka lussekatter utan matberedare?? skulle vilja ha recept dessutom...