• Anonym (fel?)

Jag hälsade på mitt ex, han är sur, gjorde jag fel?

Jag trodde mig ha bestämt med min pojkvän idag att vi skulle ses på eftermiddagen. Gjorde en grej på fm och avslutade lite snabbt så jag kunde hälsa på honom. Skickade ett mess och han ville inte. Enl. honom hade han aldrig LOVAT att vi skulle ses.

I alla fall så var jag uttråkad och ville vara social, tänkte efter av ALLA mina kompisar vem som kunde vara tillgänglig och den ENDA som var i stan och inte jobbade var ett av mina ex som jag är vän med. Så jag hälsade på honom, skickade ett mess till killen och sa det eftersom han bett mig att berätta om jag träffar nått ex.

Han blev helt konstig och jag frågade om han var arg på mig, han sa nä, så jag tänkte att det var okej. Får ett till mess som säger att han har gått hem till SITT ex, helt uppenbart för att jag hälsade på mitt. Skickade lite senare ett mess till honom och sa att jag var lite arg eftersom han hade DISSAT mig, för att hälsa på sitt ex. Det skulle jag aldrig göra. Dessutom var mitt ex knappt ett ex utan en kille jag smådejtade i några veckor, hans ex var en tjej han bodde med i 4 år, älskade, skulle fria till ect. Så i mitt huvud är det lite skillnad, eftersom jag har varit kompis med mitt ex längre än vi var "tillsammans".

Iaf så ignorerar han mig hela kvällen tills han skickar ett mess och säger att han är skitsur på mig och att han aldrig träffade sitt ex, utan bara sa det för att visa en point. Jag säger att jag är ledsen och att detta är en kompis i mitt huvud, inte ett ex, men att jag förstår hans sida och borde inte ha gjort det, fast jag trodde det var okej. Frågar om han vill prata och han säger nej.

Är det så jävla fel att vara vänner med sina ex? Vad gör folk med vänner de nångång knullat liksom, slänger i sopkorgen såfort de får en ny partner? Jag tycker det är lite konstigt. Vem har fel här, är det jag eller killen? Eller kanske båda?

• Svar på tråden Jag hälsade på mitt ex, han är sur, gjorde jag fel?
  • HäckHäxan

För mig är det inget konstigt, jag är vän med de flesta av mina ex faktiskt.

Jag tycker väl att reaktionen är lite överdriven, allra helst som han själv inte kunde eller ville ses och du var social. Sen att försöka ge igen och skriva att han är hos sitt ex osv är bara småsint i min värld. Löjligt och fjantigt att inte kunna prata om saker som vuxna.

Visst att  man kan bli stött och sårad eller ogilla saker, men att dissa att prata om det är bara omoget tycker jag.

Att försöka snacka ut via sms är ju rätt menlöst för man missar hela kroppsspråket hos den andra OCH de är svårt att kramas om man behöver det OCH ord som man läser när man själv är på fel humör eller inte i balans är lätta att misstolka och blir oftast större än det är.

Måste en ha fel och den andra rätt Räcker det inte att situationen blev fel och behöver lösas.

Jag tycker felet ligger hos din kille, du gjorde som ni avtalat, sa till att du träffade ett ex vilket han bett dig göra OCH då blir han sur. nej fullkomligt omoget och obegripligt känner jag.

De ex som jag idag är vänner med kommer alltid vara välkomna hem till mig, jag kommer fortsätta träffa dom, om jag träffar en ny man, så får han såklart också träffa dom, jag kommer vara ärlig med att dom är mina ex, men dom är ju ex av en anledning liksom, att vi är vänner men inte har någon attraktion eller kärlek mellan oss på det sättet. Kan min eventuellt framtida kille inte förstå eller acceptera det så är han helt enkelt ingen kille för mig kan jag känna. Skall jag välja bort mina närmsta vänner till förmån för en man som är svartsjuk, nej tack!

Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Anonym

Ja hos oss har ingen kontakt med sina ex...varför skulle man? Man är i helt nytt förhållande och alla ex suddas ut, det finns en anledning att de är ex. Men om det handlar om gemensamma barn mellan exen är saker lite annorlunda men annars, varför ska man ha kontakt? Varför behövs kontakten? Av respekt till sin partner ska man inte ha kontakt med sin ex.
    När det gäller att din kille dissade dig, så tycker jag att du ska glömma honom och gå vidare. En kille som bryr sig och älskar dig, vill se dig varje ledig stund och längtar tills att se dig. Den killen är inte någon att satsa på....

• mia83

Tycker nog det är han som har fel. Men eftersom det är ni som är tillsammans så måste ni själva bestämma vad som är okej och inte i er relation.

• Anonym
    HäxanSurtant skrev 2011-06-26 13:57:18 följande:
    För mig är det inget konstigt, jag är vän med de flesta av mina ex faktiskt.

Jag tycker väl att reaktionen är lite överdriven, allra helst som han själv inte kunde eller ville ses och du var social. Sen att försöka ge igen och skriva att han är hos sitt ex osv är bara småsint i min värld. Löjligt och fjantigt att inte kunna prata om saker som vuxna.

Visst att  man kan bli stött och sårad eller ogilla saker, men att dissa att prata om det är bara omoget tycker jag.

Att försöka snacka ut via sms är ju rätt menlöst för man missar hela kroppsspråket hos den andra OCH de är svårt att kramas om man behöver det OCH ord som man läser när man själv är på fel humör eller inte i balans är lätta att misstolka och blir oftast större än det är.

Måste en ha fel och den andra rätt Räcker det inte att situationen blev fel och behöver lösas.

Jag tycker felet ligger hos din kille, du gjorde som ni avtalat, sa till att du träffade ett ex vilket han bett dig göra OCH då blir han sur. nej fullkomligt omoget och obegripligt känner jag.

De ex som jag idag är vänner med kommer alltid vara välkomna hem till mig, jag kommer fortsätta träffa dom, om jag träffar en ny man, så får han såklart också träffa dom, jag kommer vara ärlig med att dom är mina ex, men dom är ju ex av en anledning liksom, att vi är vänner men inte har någon attraktion eller kärlek mellan oss på det sättet. Kan min eventuellt framtida kille inte förstå eller acceptera det så är han helt enkelt ingen kille för mig kan jag känna. Skall jag välja bort mina närmsta vänner till förmån för en man som är svartsjuk, nej tack!
    Vänta bara tills du träffar någon...kanske dina ex är orsaken till att du är fortfarande singel? Alla killar förblir X.
  • Anonym (fel?)

Tack Häckhäxan, jag fattar heller egentligen inte vad jag gjorde för fel. Har tidigare levt med en extremt svartsjuk man och det var hemskt. Denna killen är helt underbar på alla sätt och vis och har hittils inte varit avundsjuk. Situiationen har midrats sig lite, vi har pratat (om än bara på fb... jag hatar alla dessa skitsätt att komunicera på, men man tar vad man får) och han sa att vi ska ses imorgon och att han älskar mig iaf... så han kanske sover av det eller nått. Svårt att hitta killar jag gillar annars... men han har så många väldigt fina kvaliteter och det funkar oftast bra. Blev lite mörkrädd med denna incident bara.

• HäckHäxan
    Anonym skrev 2011-06-26 14:04:02 följande:
    Vänta bara tills du träffar någon...kanske dina ex är orsaken till att du är fortfarande singel? Alla killar förblir X.
    Du kunde inte ha mer fel där. Om man är så jävla känslig att man bryr sig om sånt som hände för 10-15 år sen, ja då är man ingen människa jag behöver i mitt liv.

Alla kan göra fel, inte alls svårt att missta vänskap för kärlek när man är ung. Däremot är det emot mina principer att ljuga om saken, jag föredrar att vara ärlig från start så slipper det komma saker och sparka en i röven när man minst anar det.

Jag är ingen svartsjuk person själv heller, så jag skulle inte heller bry mig om mannen ifråga har tjejkompisar, för min del spelar könet ingen roll.

Om valet är att dela livet med ett pucko eller förbli singel, ja då är jag hellre singel, det finns ju liksom en anledning till att jag valt att vara det under dessa år Solig
  • Lokatten Jo

Jag ser inget problem med att vara vän med sitt/sina ex. 

Det finns en orsak till att man blev ex, men med det sagt så innebär det inte att man inte kan vara vänner. Mitt ex och jag kom fram till att vi inte funkade ihop som par, däremot funkar vi superbra som vänner. Och han kommer fortsätta att vara det. Min nuvarande sambo (och blivande man) ser inte heller något problem i detta och jag skulle självklart inte ha något emot om han var vän med sitt/sina ex. Vi litar på varandra.

• Anonym (fel?)

Jag tycker inte alls att man måste vilja vara med nån hela tiden för att älska nån. Dessutom har jag ett barn så jag fattar absolut att han vill ha egentid ibland. Och det vill jag också ibland! Men då tycker jag att man säger det klart och tydligt, och klart jag blir sur när han säger att han vill träffa sitt ex men inte mig! Jag frågade honom FÖRST om han ville göra nått, innan jag kollade med alla mina vänner (inkl exet). För det tycker jag man gör när man är i ett förhållande. Ville ju hellst träffa honom också såklart. Och varit tydlig med att han behövde egentid och inte bara säga nej när jag frågar om han vill göra nått.

Men, förlåta, lära sig av, gå vidare tror jag i det här fallet är bäst.

• HäckHäxan
    Anonym (fel?) skrev 2011-06-26 14:06:15 följande:
    Tack Häckhäxan, jag fattar heller egentligen inte vad jag gjorde för fel. Har tidigare levt med en extremt svartsjuk man och det var hemskt. Denna killen är helt underbar på alla sätt och vis och har hittils inte varit avundsjuk. Situiationen har midrats sig lite, vi har pratat (om än bara på fb... jag hatar alla dessa skitsätt att komunicera på, men man tar vad man får) och han sa att vi ska ses imorgon och att han älskar mig iaf... så han kanske sover av det eller nått. Svårt att hitta killar jag gillar annars... men han har så många väldigt fina kvaliteter och det funkar oftast bra. Blev lite mörkrädd med denna incident bara.
    Har också levt med en svartsjuk person OCH det bara fungerar inte i min värld. Alltså lite svarsjuka är inget jag tar illa vid mig, men när man skall projecera sin egen osäkehet på andra och få det till att vara deras fel, ja då är det iaf för min del något galet med personen i fråga.

Jag fick till och med ringa från vår hemtelefon till killen efter ha varit ute en kväll och då åkte jag ändå hem vid 12 snåret, där gick min gräns, jag gick i taket, ringde, fast när han svarade så sa jag schsssss högt, han frågade direkt vem sa du så till, jag svarade de 15 killarn jag tog med mig hem för en het natt med gruppsex, vilka annars. Var de inte därför jag skulle ringa från vår hemlur till din mobil, så du visste att jag var hemma??? Man kan säga att han inte gillade det. Men ja blev så arg, vi pratade i mobilen hela hemresan när jag satt på bussen och även när min moster körde mig hem från hållplatsen ut till skogen vi bodde i.... Serisöst nån måtta får det liksom vara.

Döm inte ut er relation ännu, men låt honom inte sopa detta under mattan, för då kommer det alltid ligga kvar och skava för er bägge och det tror iaf inte jag är något bra om man skall ha en framtid ihop.
  • HäckHäxan
    Lokatten Jo skrev 2011-06-26 14:13:16 följande:
    Jag ser inget problem med att vara vän med sitt/sina ex. 

Det finns en orsak till att man blev ex, men med det sagt så innebär det inte att man inte kan vara vänner. Mitt ex och jag kom fram till att vi inte funkade ihop som par, däremot funkar vi superbra som vänner. Och han kommer fortsätta att vara det. Min nuvarande sambo (och blivande man) ser inte heller något problem i detta och jag skulle självklart inte ha något emot om han var vän med sitt/sina ex. Vi litar på varandra.
    Precis, grunden är ju tillit. resten är spöken i folk huvuden och osäkerhet kan jag tycka.

Jag kommer alltid vara tvungen att komma överrens med ett av mina ex, han är mitt barns pappa, så prata kommer vi alltid behöva göra då och då under åren, svårt att komma ifrån det liksom Drömmer
  • Anonym (Erfaren_man)

Jag hade aldrig accepterat att du åkt hem till ett ex. Inte en chans! Sen kan folk här svamla hur mkt de vill om "svartsjuka" osv. 

Självklart hade jag inte försökt "förbjuda" dig, men jag hade däremot valt att lämna dig för en sådan sak. 

• Anonym (Emma)

Hade heller inte uppskattat att min partner drog hem till sitt ex, verkligen inte

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2022-06-14 14:56:23 följande:

Jag hade aldrig accepterat att du åkt hem till ett ex. Inte en chans! Sen kan folk här svamla hur mkt de vill om "svartsjuka" osv. 

Självklart hade jag inte försökt "förbjuda" dig, men jag hade däremot valt att lämna dig för en sådan sak. 

Håller med.
  • Anonym (A)
    Anonym (Emma) skrev 2022-06-14 16:19:22 följande:
    Hade heller inte uppskattat att min partner drog hem till sitt ex, verkligen inte
    Håller med
  • Anonym (2011)

Tråden är mer än tio år gammal.

Svar på tråden Jag hälsade på mitt ex, han är sur, gjorde jag fel?