• amlesd

Hur steker ni fläskotletter så de blir möra?

Skriv precis som ni brukar göra, plus hur lång tid.

Tack på förhand för era svar!

• Svar på tråden Hur steker ni fläskotletter så de blir möra?
  • Lena

vi bryner dem och sen eftersteker med vatten i stekpannan.

• Candida

Jag brukar steka  dem på hög värme, 3 minuter på varje sida. Sedan häller jag vatten i stekpannan eller lägger dem i en kastrull och kokar dem i 15-35 minuter. Då blir de jättemöra Glad

• MammaBella

Jag saltar och pepprar precis innan och steker i smör och olja, inte alltför snålt, ev med någon lätt krossad vitlök och färsk ört, sedan öser jag köttet då och då under stekningen. Steker tills dom bara är pyttelite rosa. Det blir saftigt och gott!

• amlesd
    carnitas01 skrev 2011-06-27 12:42:51 följande:
    Rätt temperatur.
    Vad är rätt temparatur?
  • trollkarl

@ carnitas

WORD!

Rätt temp e för övrigt 100 c på ugnen, 58 innertemp

• Jag är bara jag

Jag gör mest kotletter i ugn.

Råa i smord form,häll på sås gjord av cremefraiche,grädde,viltfond och sambal. Koka på 175 grader 1,5 timme. Jättegott och kotletterna faller från benen!

• trollkarl

@ jag e bara

Ja för du kokar sönder dom!
    100 grader på ugnen räcker, sen termometer ffs!

• Jag är bara jag
    trollkarl skrev 2011-06-28 22:28:04 följande:
    @ jag e bara

Ja för du kokar sönder dom!
    100 grader på ugnen räcker, sen termometer ffs!
    Nej,jag kokar inte sönder dem!! Kotletter ska lossna från benen,annars är de för lite anrättade anser jag. Halvrått  och segt kött är inte min grej,kött ska vara mycket välstekt annars äter inte jag! Dessutom.om du inte gjort detta recept som är jättevanligt i norra norrland ska du inte yttra dig om hur det blir. Och termometer-vad är det för fisförnämfasoner? Smakar maten bra oavsett hur länge jag stekt/kokat den utan termometer så får den baske mig duga till alla jag bjuder den på! Och här äts det ska jag säga!

Himla märkligt att man ska få galla på sig OAVSETT vad man än skriver här på F.l! Jag delgav ett väl beprövat recept jag VET folk gillar,men si det dög inte för dig inte för jag gör ju feeeeel gubevars!
  • trollkarl

@ jag

Till skillnad från dig vet jag hur kemi i köket funkar o har jobbat på gdm krogar.
    Kör du fisk till förbannelse också?
    Så kotlett faller inte av, e inte klart, torrt, senigt etc vid 100 c på ugnen o 58 innertemp?

• VildVittra

Kör oftast benfri kotlett i ugnen med gudagod sås

1.5 timme, 150 grader eller så

Då tror folk (hehe) att det är fläskfilé de får....attans gott är det i allafall.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • carnitas01
    Jag är bara jag skrev 2011-06-28 22:33:59 följande:
    Nej,jag kokar inte sönder dem!! Kotletter ska lossna från benen,annars är de för lite anrättade anser jag. Halvrått  och segt kött är inte min grej,kött ska vara mycket välstekt annars äter inte jag! Dessutom.om du inte gjort detta recept som är jättevanligt i norra norrland ska du inte yttra dig om hur det blir. Och termometer-vad är det för fisförnämfasoner? Smakar maten bra oavsett hur länge jag stekt/kokat den utan termometer så får den baske mig duga till alla jag bjuder den på! Och här äts det ska jag säga!

Himla märkligt att man ska få galla på sig OAVSETT vad man än skriver här på F.l! Jag delgav ett väl beprövat recept jag VET folk gillar,men si det dög inte för dig inte för jag gör ju feeeeel gubevars!
    Det du gör är att bryta ned köttet, och visst kan man kalla det att koka sönder köttet.
    För det är ju exakt det du gör.
    Vissa rätter och kött sorter är just precis så man ska göra annar är det i princip kört att få köttet bra.
    Fläskkottleter är absolut inte nödvändigt.

Termomenter använder man inte för man är fisförnäm, utan för att det är ett redskap att hitta rätt temp och inte chansa.
    Och hamnar man på rätt temp så blir det så gott, vilket är väldigt svårt utan termometer.
    Varför man berättar om rätt temp, är just för vi har såna som tror som du att det enda sättet att göra kotletter är att koka dom tills dom faller isär.

En bra termometer i köket gör så du lyckas betydligt oftare i köket, så man slipper missöden som över/under kokt/stekt mat.
Svar på tråden Hur steker ni fläskotletter så de blir möra?