• Ladycocos

Är det något som lyckats få förskola i en annan kommun?? OBS, ej vid delad vårdnad

Enligt skollagen ska man tydligen kunna få förskoleplats i en annan kommun än den man bor i. OBS! Detta gäller ej vid delad vårdnad!
    Anledningen är att vi närmast har en fin förskola där vi gärna skulle vilja ha sonen, men det är precis på fel sida kommungränsen.
    Min enda egna personliga anledning är att det är närmast, och att det ligger fint samt har bra rykte

Jag kontaktade mottagande kommun, och enligt dem är det absolut inga problem att ta emot sonen, om bara vår hemkommun accepterar att betala platsen.

Men hur fasiken ska jag kunna motivera detta? Någon i liknande situation som kan dela med sig av bra motivationer?

• Svar på tråden Är det något som lyckats få förskola i en annan kommun?? OBS, ej vid delad vårdnad
  • anyXX

Är de inte tvugna att betala platsen då? Jag har för mig att i min kommun är det en del som har barn i förskolor/skolor i annan kommun då de bor nära gränsen... ring din kommun och kolla!

Iris 080308 & Nils 100319
  • Ladycocos
    anyXX skrev 2011-06-26 20:07:23 följande:
    Är de inte tvugna att betala platsen då? Jag har för mig att i min kommun är det en del som har barn i förskolor/skolor i annan kommun då de bor nära gränsen... ring din kommun och kolla!
    klart min hemkommun måste betala för platsen! Så jag behöver hitta bra motivationer till varför jag vill ha plats i en annan kommun, när det bara är några km längre bort till förskolor i vår hemkommun
  • anyXX

men om de är tvugna att betala förstår jag inte varför du behöver någon mer anledning än att den helt enkelt ligger närmst? :) som jag förstår det har det tagits ett politiskt beslut på att varje familj ska få välja var de vill ha sina barn i skola/förskola (?).

• Ladycocos

Finns det ett sånt beslut? Vet du vad det heter?
    Det jag hittade i skollagen handlade om att fritt få välja vid tex stora geografiska avstånd....

• Lalalong

Till hösten kommer vi att ha interkommunal-placering på våra barn. D.v.s. dom går på förskola i en annan kommun än där dom är skrivna. Vår anledning var att vår tjej är 5 år och ska gå sitt sista år på förskolan. Hon har tidigare bytt två gånger och vi vill på alla vis undvika att hon ska behöva byta en gång till. Vår lilla tjej byter vi på om ett år. 

Jag trodde det skulle bli svårt att få igenom det men från kommunen som betalar fick vi bara svaret att "Ni väljer själva, så det är okej". Det lät inte ens som att det fanns några alternativ. Så jag är inne på anyXX linje att man nog inte får neka utan ni har rätt att välja.
    DOCK vet jag att det ringdes turer i kommunen där dom ska gå (och går nu). Hon som är ansvarig på kommunen fick ringa till rektorsområdet/förskolan och kolla hur det såg ut med kön och om det fungerade att ha kvar våra barn ett år till. Hade det funnits lång kö in på den förskolan kan jag tänkte mig att mottagande kommun hade tyckt att dom ville prioritera kommuninvånare. Så även om betalande kommun inte får neka så får kanske mottagande...?
    Det verkar ju dock inte vara några problem i ditt fall. Så det ska säkert gå bra!  

Klara 060504, Alva 100117
  • anyXX

Googlade på det och det verkar som att man har rätt att söka i annan kommun. blir barnet antaget får det med sig sin förskolepeng (en viss summa i en viss kommun). Accepterar den mottagande kommunen summan är det grönt, annars inte. Det som skulle kunan bli problem är om din grannkommun tar ut en högre summa per barn än vad din hemkommun är villig att betala. Så förstår jag det iaf :)

• trollet1985

Vi tillhör en kommun o går på dagis i en annan kommun.
    Dagiset vi "skulle" gå i ligger 17km åt fel håll. Dagiset vi går i ligger 4.5km åt andra hållet. Vilket passar oss bättre när vi åker till o från jobbet.
    Jag bara skrev ett brev och bad att få en plats på det närmare dagiset, just för att det låg närmare.

Svar på tråden Är det något som lyckats få förskola i en annan kommun?? OBS, ej vid delad vårdnad