• ciccilur

Min 6-åring sticker iväg.

Jag har en dotter på, ganska nyligen fyllda, sex år. Hon är en kreativ och glad tjej som jag upplever harmonisk och trygg, men hon har en benägenhet att "försvinna" mao hon vandrar iväg närhelst det passar henne och kan försvinna på två sekunder. Det är inte kontinuerligt men när det händer är det otroligt stressande.

Är det någon som har några liknande upplevelser och goda råd att komma med?

• Svar på tråden Min 6-åring sticker iväg.
  • Indianica

Vi har en enkel regl och det är att man säger till om man vandrar utanför tomtgränsen.  Sedan får man heller inte sticka iväg utomhsu utan att meddela sig först, ingen längre sträcka iaf. Man får tjata på de små liven och förklara varför man vill ha en regel (pga oro) så brukar de lära sig till slut! Sexåringar kan ju vara väldigt påhittiga och frimodiga så jag tror inte du är ensam om dilemmat!

• Ylwa

Min 4-åring gör sådär, tack och lov så ber min 6-åring nästan om lov för att få gå o bajsa av någon anledning, så denne har inte riktigt lika slapp navelsträng som lillebror ha ha.

• Lisa 898

Hej! Jag min son gjorde också så när han var mindre. Det jag gjorde en gång när han rymde, det var när vi var och handlade mat och jag såg när han gick. Innan har man sprungit dit direkt och hämtat honom och t.o.m skällt ut honom. Men denna gången bestämde jag mig för att följa efter honom och vänta ut honom. Han vända sig aldrig om och kollade efter oss utan bara gick. Jag stälde mig bakom ett en hylla ca 50m ifrån honom och kollade på honom. det tog visserligen nästan 20 minuter innan han började kolla upp söka efter mig och 10 minuter därefter började han bli lite orolig var jag var. Då jag såg han hela tiden ville jag alltså att han skulle göra precis så just för att veta att så kan det gå när man bara smiter i väg. När han väl började leta efter mig stälde jag mig lite mer synligt för honom men låtasdes inte om att jag såg honom. När han dessutom såg mig blev han jätte ledsen. Jag förklarade för honom då att så kan det hända. Sen dess har han aldrig gjort det igen utan tala alltid om vart han ska gå.

Lycka Till Lisa

• ciccilur

Skönt att höra att man inte är själv om problemet och tack för goda råd! Glad

Svar på tråden Min 6-åring sticker iväg.