• Anonym (orolig mamma)

några frågor

Hej!
    jag har några frågor som jag hoppas du ska kunna ge svar på
    Våran lilla 6månaders tös vill inte äta någon mat...förutom gröt och välling!!
    undrar om hon får i sej tillräckligt mkt...så här äter hon på en dag (ungefär)
    08.30 150ml välling
    10.30 gröt + fruktpure
    13.00 150ml välling
    16.30 120 ersättning
    19.00 välling
    21.30 välling
    <<hon vill ha välling men ersättningen är hon inte så förtjust i! dricker i sf lite knappt 120 ml
    sen undrar jag...eftersom hon dricker så mycket välling,måste hon ha vatten också?jag brukar erbjuda det eller barn fruktdryck men hon tar inte så mkt
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden några frågor
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är toppen att on äter sex mål om dagen, tyvärr kan det dock blir för ensidigt med så mycket välling/gröt-mål per dag. Försök därför variera grynsorterna och planera för att introducera även annan föda.

En del barn behöver längre startsträcka för att komma igång. I de fallen kan man behöva erbjuda samma smak under flera veckor, innan man kan introducera nästa. Med tiden brukar det dock bli enklare, ju mer barnet provat på.

Vatten tycker jag absolut att man skall erbjuda efter varje måltid (så att on inte dricker sig mätt) med fast mat, det vill säga efter pureeér och gröt till exempel. Barnmaten är för övrigt så pass vätskebaserad, att barnen sällan dricker några större mängder.

Är din dotter frisk och välmående kan du, helt enkelt, utgå ifrån att hon själv klarar att reglera sitt vätskeintag.

Mvh Christine

Svar på tråden några frågor