• Dr Mupp

Är jag naiv?

Jag har krnonisk foglossning. Är idag arbeslös men ser mig själv som fullt arbetsför dock inte inom alla yrken, men jag börjar fundera på om jag inte är lite naiv när det kommer till arbetsförmåga.

Förra veckan var jag på ett informationsmöte om en arbetsmarknadsåtgärd. Inget krävande alls utan söka jobb, gå på föreläsningar mm. Skulle egentligen ha börjat idag. (om 1,5 timme faktiskt) men när jag ställde den enkla frågan vart närmasta busshållsplats låg (var i ett område där jag aldrig är och åkte bil dit) så visade det sig att jag inte kan gå på åtgärden eftersom det är lite drygt en km till närmsta busshållsplats och det är en för lång sträcka för mig att gå när jag är som sämst. Personalen sa att jag inte skulle gå utan hitta på nått annat.

Börjar fundera på vad jag egentligen kan göra på jobbet. Hemma sköter maken all markcervice som städning, diskning och tvättning. Jag kan laga mat och vika kläder. Använder griptång när jag lyfter saker från golvet. Använder kryckor tidvis när jag går. Skulle nog behöva rullstol de dagar jag är som absolut sämst, men vägrar av principskäl. Kan sitta vid datorn om arbetsplatsen är anpassad. Måste kunna ställa mig upp och röra på mig med jämna mellanrum. Eftersom jag får ont även när jag sitter, vet inte om problemet försvinner med anpassad arbetsplats med ställbar ergonomisk stol och höj och sänkbart bord.

Idagsläget kan jag vila om jag har ont, kan helt anpassa min dag efter mitt måeende. Vad händer när jag börjar jobba 5 dagar i veckan och ite längre kan lägga mig ner och vila när det är som värst? Kommer jag bli sämre då?

Kanske är jag naiv som anser mig vara fullt arbetsför. Men jag vill jobba, jag vill inte sitta hemma och vara körd på arbetsmarknaden, det är ju meningen att jag ska jobba i minst 30 år till.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Är jag naiv?
  • Karolinan01

Har tyvärr inget råd att komma med utan kan bra beklaga din situation. Minns en tidigare tråd du startade angående en eventuell utbildning du ville söka, tråkigt om din hälsa försämrats.

• Nyfiken gul

om du anser dig som fullt arbetsför så får du ju iskallt räkna med att få jobb utefter det också - dvs jobb du faktiskt inte kan klara av eftersom dom inte är anpassade efter dig.

du kanske skulle försöka i andra änden istället?  Kan du i ett prat med arbetsförmedling och försäkringskassa kanske komma fram till att du ska arbetsträna eller så för att testa vad du klarar av och därmed få ett anpassat jobb?

Ett anpassat jobb är väl bättre än att riskera att få sparken tex för att du är borta mycket osv...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Disan

Lider med dig! Håller med Nyfiken Gul samt att du kan jobba deltid, börja med 25% på anpassat arbete och sedan se hur det går.

• puss

det finns ju massor av jobb du kan göra. bli revisor tex?

I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Dr Mupp
    puss skrev 2011-06-27 08:00:01 följande:
    det finns ju massor av jobb du kan göra. bli revisor tex?
    Kan tyvärr inte studera pga en dumhet som ung som gör att jag inte är berättigad till CSN. Behöver jobba för att finasera studier.
  • Karolinan01
    Dr Mupp skrev 2011-06-27 08:27:23 följande:
    Kan tyvärr inte studera pga en dumhet som ung som gör att jag inte är berättigad till CSN. Behöver jobba för att finasera studier.
    Om du kan/vill kombinera studier och arbete (och vill arbeta inom ekonomi det vill säga) vet jag att man (i alla fall tidigare terminer) bedrivit ekonom-utbildning på distans (minns dock ej vilken högskola/universitet).
  • Dr Mupp
    Karolinan01 skrev 2011-06-27 08:31:28 följande:
    Om du kan/vill kombinera studier och arbete (och vill arbeta inom ekonomi det vill säga) vet jag att man (i alla fall tidigare terminer) bedrivit ekonom-utbildning på distans (minns dock ej vilken högskola/universitet).
    Ekonomi är verkligen inte min starka sida. Men jag tror helt klart att utbildning är det jag borde satsa på. Finns ju många jobb om man bara kan sätta sig i skolbänken. Är mest intresserad inom naturvetenskap och medicin. Att ha kronisk foglossning som uska är iaf väldigt osmidigt.
  • Karolinan01

Distansutbildningar;

Karlstads Universitet

Biovetenskapligt program: Receptarie
    http://www.kau.se/utbildning/program/BGBVP-BIFA

Linnéuniversitetet

Farmaceutprogrammet
    http://lnu.se/utbildning/program/NGFAC#semester_20112

Hälsovetenskapliga programmet, inriktning biovetenskap
    http://lnu.se/utbildning/program/NGHÄB#semester_20112

Mittuniversitetet

Programmet för Hälsa och Rehabilitering i arbetslivet
    http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1010

Umeå Universitet

Receptarie
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=FYREC

• ÄrlaPärla

Hej. Jag tycker du ska prata med din arbetsförmedlare. AF har en rad möjligheter att testa arbetsförmåga. Ta med journalhandlingar som visar på dina problem. När jag jobba på AF gjorde vi utredningar som ibland visade att personenn inte hade några hinder mot arbetsmarknade (depressionen var borta, ryggen funkade tillräckligt, kraften i armarna var mer än vad man trodde) och då tyckte ofta den arbetssökande att det var skönt att veta. När oron försvann var det lättare att känna självförtroende. Andra gånger visade det att det fanns vissa hinder och då kunde man jobba med att få bort de hinderna och att anpassa planeringen. Det är också bra så man inte hamnar i knipa med a-kassan om man inte kunde söka alla jobb tex jobb där man står mycket om man har dåliga höfter.

Som sagt, prata med dem.

Lycka till:

• ÄrlaPärla

Glömde säga att om man har de problemen du har kan man också få hjälp av AF (om det är dokumenterat) med hjälpmedel, tex en bra stol anpassad av en arbetsterapeut etc som inte arbetsgivaren behöver betala. Kan vara bra när man söker jobb att ha med sig, så de inte bara ser en massa kostnader utan du kan sälja in din kompetens i stället.

• knäppisen

kan man inte får färdtjänst om man inte kan förflytta sig själv till sitt jobb ?
    Eller räcker det kanske med en cykel vid busshållplatsen ?

• Dr Mupp

Har fått ett läkarutlådande.  Anpassat jobb utan tunga lyft på deltid blev domen.

• Disan

TS, hur känns det då? Kan AF hjälpa dig att hitta ett passande jobb nu när du har ett LUH gällande detta?

• Dr Mupp
    Disan skrev 2011-07-02 13:19:47 följande:
    TS, hur känns det då? Kan AF hjälpa dig att hitta ett passande jobb nu när du har ett LUH gällande detta?
    Jag vet faktiskt inte vad som kommer att hända nu. AF kvarnar mal långsamt.
  • Disan
    Dr Mupp skrev 2011-07-02 14:20:31 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad som kommer att hända nu. AF kvarnar mal långsamt.
    Jo, det är väl sant,,, Men om du har tur kanske ni hittar ngt inom kort så att du får komma ut på marknaden igen! Glad
  • Dr Mupp
    Disan skrev 2011-07-02 14:31:56 följande:
    Jo, det är väl sant,,, Men om du har tur kanske ni hittar ngt inom kort så att du får komma ut på marknaden igen! Glad
    Ja jag hoppas det.
Svar på tråden Är jag naiv?