• Anonym

Obefogad svartsjuka, konstig sits.. Hjälp?

Jag och min sambo sedan 6 år tillbaka, har alltid haft svårt med tillit. Detta då vi båda redan var upptagna när vi träffade varandra. Med åren har detta släppt och vi har sedan ett bra tag litat mkt på varandra.

Sedan var min sambo med om en olycka och blev sjukskriven. Han klarade sig rätt bra, men har varit hemma 6 månader (nu åter på arbetet). Denna tid hemma fick fram hemska sidor hos honom. Sidor jag för länge sedan trodde var borta. Hans svartsjuka.

Nu är det så att en av hans allra bästa vänner har börjat ringa mig om dagarna. Han flörtar inte, utan det är strikt vänskapligt. Han frågar om väder och vind, våra gemensamma vänner, pratar om livet i allmänhet och våra barn (som är jämngamla). Min sambo har aldrig brytt sig om att känna oro över sina vänner förut, men nu är han betydligt mer svartsjuk än tidigare. Den här vännen, anser min sambo, är bara ute efter att ha "halva inne". Sambon säger att kompisen "vill tro att han skulle kunna få dig, även om jag vet att han aldrig komma försöka något".
    Låter sjukt komplicerat för min del, men han känner ju kompisen mer än vad jag gör.

Det besvärliga är att sambon heller inte kan ta upp detta med kompisen eftersom kompisen faktiskt inte gjort något regelrätt fel i relationen till mig. Annat än att vara väldigt trevlig. Förstår ni?
    Idag ringer kompisen till mig och frågar om jag vill ta med barna upp till honom i eftermiddag och leka en stund (vi har två barn vardera, båda jämngamla). Sedan erbjöd han även att låna ut sin bil till mig då jag måste ner (5 km hemifrån) med cykel för att hämta mitt tredje barn på läger i e.m..
    Han är alltigenom jättesnäll och trevlig, finns inga spänningar oss emellan (iaf inte från min sida och jag kan inte utläsa ngt sådant från hans sida heller). MEN, sambon kommer gå i taket om jag säger att jag spenderat eftermiddagen hos kompisen (även fast barna är med). Samtidigt har jag sjukt svårt att säga nej till kompisen, för min son vill hemskt gärna leka med hans son och jag vet inte vilken ursäkt jag ska skylla på, eftersom jag av respekt till min egen sambo inte vill berätta för kompisen att sambon kommer bli skitförbannad....

Hjälp! Jag har aldrig suttit i en sån här sits förut....

Svar på tråden Obefogad svartsjuka, konstig sits.. Hjälp?