• Anonym

När hade ni sex efter ett kejsarsnitt?

Hej!

Undrar hur det kändes för er som gjort ett kejsarsnitt att ha sex.

Antar att det kanske är vanligare att man har sex tidigare än när det varit en vaginal förlossning, på grund av att man inte spruckit eller så i underlivet. (Nu menar jag väl mest planerade snitt då)

Självklart beror det ju på hur man känt sig efter snittet, är ju väldigt olika det med vad jag förstår, hur ont man har efteråt och så vidare.

Jag gjorde ett planerat snitt, allting gick bra och nu har avslaget tagit slut. Har gått lite mer än en månad nu efter snittet. Det kändes som man var oskuld igen, var liksom ömt och det tog emot och sved lite.

Är det vanligt att det blir så? Antar att man kanske får använda en del glidmedel. Är väl slemmhinnorna som är torra. Jag ammar och har läst att man kan bli torr där nere då.. stämmer det?

Berätta gärna ni som också gjort ett planerat snitt hur det var för er.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När hade ni sex efter ett kejsarsnitt?
  • Anonym (N)

Jag vet inte om det är vanligare att man tar upp sexlivet tidigare efter ett snitt. Har fött två barn, dels med snitt och dels "som vanligt".

Själv hade jag mycket mer ont efter mitt (akuta) snitt än efter min vaginala förlossning. För mig eller rättare sagt oss tog det hela fyra månader innan vi hade sex igen. Mitt operationssår gjorde ont och ömmade länge och jag kände mig ganska ömtålig.

Jag kände mig dessutom väldigt trött och hormonell. Förlossningen var komplicerad och sexlusten fanns inte på kartan efteråt. Vår son hade kolik och all min ork gick åt till att ta hand om, och bära honom, det var enda sättet att få honom lugn. Jag har haft ganska obetydlig sexlust under tiden jag helammat båda gångerna, sedan kommer min lust tillbaka med stormsteg!

• Anonym (N)

Glömde ju skriva, JAA det är jättevanligt att du känner dig torr därnere efteråt. Glidmedel är ett måste! Det går över när du slutar amma.

Jag har känt mig lite som en oskuld efter båda mina förlossningar. Lite läskig känsla, men det blir bättre. Lycka till!!

• Elli47

3 veckor efter snitt, gick alldeles utmärkt men som sagt glidmedel är bra att ha.

• Anonym

Okej, det är bara att använda glidmedel och inte spänna sig, det blir ju att man gör det då eftersom det gör lite ont. Men får försöka slappna av då.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-27 11:47:38 följande:

Okej, det är bara att använda glidmedel och inte spänna sig, det blir ju att man gör det då eftersom det gör lite ont. Men får försöka slappna av då.

Om det gör ont är det en bra idé att låta bli.
  • Anonym (ont)

Vi väntade nog en månad efter att avslaget tagit slut, vilket det gjorde efter 7 veckor. Men jag hade ont och blev öm snabbt under hela tiden jag ammade, så det blev inte så mycket liggande faktiskt.

• Anonym

Okej, man får ju inte så mycket lust när det gör ont därnere när man ska ha sex. Men min sambo tycker ju det är tråkigt, eftersom vi inte hade sex alls de sista månaderna i graviditeten heller. Förstår ju honom, men vet inte vad man ska göra..

• annca

När avslaget var helt borta, dvs efter sisådär 12 veckor.
    Inga problem, ingen torrhet. Bara brist på lust ända tills liten slutat ammas, vilket dröjde tills 6 mån efetr.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (kom igen...)
    Anonym skrev 2011-06-27 11:56:12 följande:
    Okej, man får ju inte så mycket lust när det gör ont därnere när man ska ha sex. Men min sambo tycker ju det är tråkigt, eftersom vi inte hade sex alls de sista månaderna i graviditeten heller. Förstår ju honom, men vet inte vad man ska göra..

Men kom igen att ha sex bara för att ens partner vill är väl helt galet ändå!

Tillfredsställ honom på andra sätt eller så får ahn väl tillfredställa sig själv. Min man skulle lätt välja det före att ha sex med mig när jag inte känner lust och han skulle ALDRIG ha sex med mig om det gör ont för mig.

Kommer aldrig förstå partners (både män och kvinnor) som inte accepterar den andre partnern och dennes lust eller brist på lust. Det finns ju MASSA sätt att ha sex på som inte inefattar penetrering.

• Anonym
    Anonym (kom igen...) skrev 2011-06-28 11:32:38 följande:

Men kom igen att ha sex bara för att ens partner vill är väl helt galet ändå!

Tillfredsställ honom på andra sätt eller så får ahn väl tillfredställa sig själv. Min man skulle lätt välja det före att ha sex med mig när jag inte känner lust och han skulle ALDRIG ha sex med mig om det gör ont för mig.

Kommer aldrig förstå partners (både män och kvinnor) som inte accepterar den andre partnern och dennes lust eller brist på lust. Det finns ju MASSA sätt att ha sex på som inte inefattar penetrering.

Så är det ju såklart. Men är rädd att det ska ta längre tid att komma in i det igen. Att komma tillbaka till varandra igen, alltså som det var förut innan man fick barn. Går väl inte helt att göra det men jag menar man får väl hitta andra sätt eller tillfällen nu när man har barn.
  • Anonym

Snitt vs vaginal förlossning är egentligen ingen skillnad i hur snabbt man återupptar sexlivet. Olika faktorer spelar självklart in som komplikationer efter vaginal förlossning likväl som komplikationer efter snitt. När lusten finns är det bara att köra på
    Att man är torr i underlivet beror på hormonerna. När man ammar brukar slemhinnorna bli skörare och torrare. Vi har haft sex 5 veckor efter båda snitten. Då är avslaget borta. Innan dess vill inte jag, det känns ofräscht. Jag hade mer besvär med sköra slemhinnor efter första snittet. Nu efter andra upplever jag större lust och jag blir våt tämligen direkt. Underbart

• helene306
    Anonym skrev 2011-06-29 15:29:35 följande:
    Så är det ju såklart. Men är rädd att det ska ta längre tid att komma in i det igen. Att komma tillbaka till varandra igen, alltså som det var förut innan man fick barn. Går väl inte helt att göra det men jag menar man får väl hitta andra sätt eller tillfällen nu när man har barn.
    Vi har faktiskt sex oftare nu, efter andra barnet än innan. Det är något jag uppskattar Det finns annat man kan göra för att inte tappa bort varandra. Rör vid varandra dagligen, en klapp på rumpan, strykning på ryggen, en kram eller kyss i förbifarten. Såna små, små saker är ovärdeliga! Att ställa upp på sex är bara fruktansvärt dumt. Sex ska inte göra ont, det ska vara skönt och på bådas villkor! Inte för att tillfredsställa någon som inte fått sig något på länge. Älskar man sin partner så respekterar man denne också. Vi har haft sex så fort avslaget är borta, ca 5 veckor efter snitt. Vi hade inte sex alls under sista graviditeten. Min lust tvärdog så fort jag blev gravid. Med första barnet försökte vi. Jag hade ingen lust men jag ville ändå. Med andra barnet la vi ner helt.

Rör man vid varandra tappar man inte bort varandra. Att hitta tillbaka innebär inte alltid sex. Beröring kan betyda så mycket mer. Sömn är en annan bidragande orsak. Små barn kan vara påfrestande och är man trött prioriteras inte sex heller. Ge och ta är bäst. Och en puss lite nu och då
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Bra tips, man kan ju göra lite såna små saker också. Fast risken är väl att han vill gå vidare till nästa steg då. Men det är klart han accepterar det men han vill väl ha lite förståelse för hur han känner.

• helene306
    Anonym skrev 2011-06-30 10:16:00 följande:
    Bra tips, man kan ju göra lite såna små saker också. Fast risken är väl att han vill gå vidare till nästa steg då. Men det är klart han accepterar det men han vill väl ha lite förståelse för hur han känner.
    Förvisso men han borde respektera dig eftersom du får ont. Smärta respektive tålamod är två olika saker. Han dör inte av att vara utan sex och väntar ni hinner du "läka" och det blir skönt för er båda. Det är väl meningen att ni ska njuta av sex båda två?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden När hade ni sex efter ett kejsarsnitt?