• Anonym (namnångest!)

Är Irmelin ett fint namn?

Vet inte var jag ska lägga tråden, får bli här. Vad tycker ni om namnet Irmelin?

• Svar på tråden Är Irmelin ett fint namn?
  • Kodjuret

Inget namn jag hade valt men inte så det ilar i öronen av det heller :) Välj det du gillar!

• Sum quod sum

Inget som tilltalade mig. Jag tänkte hermelin när jag läste det.Skäms

• jamenvisst

När jag som ung läste Isfolket var jag helt övertygad om, att om jag fick barn skulle min dotter heta det! Nu som äldre har jag en dotter med ett helt annat namn, dock så tycker jag fortfarande Irmelin är fint, det är ju dock bara du som kan avgöra hur fint du tycker det är!!

• Fjärilen235

Irmelin är inte ett passande namn på ett barn. Däremot Irmela eller Irmeli passar utmärkt.

• Superbia

Jättefint! Om vi hade fått en tös den här gången så hade hon fått det som tredjenamn Glad

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Sum quod sum
    Fjärilen235 skrev 2011-06-27 12:08:51 följande:
    Irmelin är inte ett passande namn på ett barn. Däremot Irmela eller Irmeli passar utmärkt.
    De varianterna var fina :)
  • Anonym

hur uttalas det?
     Irme-lin ?  Irm-elin?  Irme-elin?

Irme-lin låter fint men jag tänker att folk kan ha svårt att uttala det som jag själv har..
    jag läste först irmali (uttalas irma-li) och bara då borde man tänka till ;) 

• Anonym (namnångest!)
    jamenvisst skrev 2011-06-27 12:08:27 följande:
    När jag som ung läste Isfolket var jag helt övertygad om, att om jag fick barn skulle min dotter heta det! Nu som äldre har jag en dotter med ett helt annat namn, dock så tycker jag fortfarande Irmelin är fint, det är ju dock bara du som kan avgöra hur fint du tycker det är!!
    Ja just det, Isfolket!!! Undrade var jag fick namnet ifrån, hade det nog i bakhuvudet sedan jag läste Isfolket för längesen. Vilken bok, minns du?
  • Anonym (namnångest!)
    astro skrev 2011-06-27 12:09:36 följande:
    Jättefint tycker jag

Min mormor hette Irma. 
    Tänkte just att Irma skulle kunna bli ett bra smeknamn på Irmelin, om det känns för långt att använda till vardags! :)
Svar på tråden Är Irmelin ett fint namn?