• koalabjörn

Tips: Fota er under nätverksträffen!!!

Här kommer ett hett tips som vi önskar vi hade fått veta mycket tidigare:

Passa på att ta massor av foton när ni har nätverksträffen, eftersom många av era nära och kära är på plats i ert städade hem. Ni och era gäster är finklädda. Se till att alla har på sig finkläder, fina inneskor och se till att täcka axlarna så ni inte ser för avklädda ut. Paret ska fotas tillsammans med vänner och släkt i olika konstallationer. Alla ska se glada och trevliga ut. Inga vinglas/ölglas/flaskor eller cigaretter mm på korten! Inga tatueringar får synas! Fotona ska vara av bra kvalitet och ha bra skärpa. Passa även på att fota paret i alla hemmets rum nu när det ändå är städat och ni har finkläder på er. Samt utanför ert hus.

Vi hade inte fått reda på att det krävdes en massa bilder på oss tillsammans med släkt och vänner i finkläder så vi tog tyvärr inte ett enda kort på oss tillsammans under nätverksträffen. BIG MISTAKE!  Pga det misstaget har våra ansökningar fördröjts åtskilliga veckor eftersom vår släkt bor över 60 mil från oss och det inte är så himla lätt att samla ihop oss alla igen för att fota oss tillsammans.

Så det önskar vi verkligen att adoptionsorganisationerna hade förvarnat alla sökande om riktigt tidigt i processen!

lycka till... {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Tips: Fota er under nätverksträffen!!!
  • chatnoir

Oj, vilket jobbigt problem! För oss räckte det med ett kort med våra respektive familjer. Vi valde ett kort från vårt bröllop där alla var med. Det var t o m okej att vi hade champagneglas.

Verkligen tråkigt att ni har blivit fördröjda pga fotona. Toppen att du delar med dig här av din erfarenhet!

• koalabjörn
    chatnoir skrev 2011-06-27 15:55:21 följande:
    Oj, vilket jobbigt problem! För oss räckte det med ett kort med våra respektive familjer. Vi valde ett kort från vårt bröllop där alla var med. Det var t o m okej att vi hade champagneglas.

Verkligen tråkigt att ni har blivit fördröjda pga fotona. Toppen att du delar med dig här av din erfarenhet!
    Vi hade också superfina bröllopsbilder på oss tillsammans med vår kära släkt och nära vänner, men inget av dom fotona blev godkända av AC, eftersom min bröllopsklänning lämnade mina axlar bara.... Fastän klänningen är hellång och inte urringad alls, så gick det inte eftersom man inte får visa sina axlar "nakna".

Så nu får vi ta om alla kort igen Skäms.....suck.....är lite ledsen nu eftersom allt blir fördröjt och så är det ju semestertider så våra handläggare går på semester....

Tänk om vi hade fått info om detta tidigt! Då hade vi haft massor av perfekta foton att använda nu! Både från bröllopet och från nätverksträffen hemma!

Därför vill jag verkligen tipsa alla er andra om detta så att ni slipper fördröjningen som vi drabbats av nu....
  • fabbemam
    koalabjörn skrev 2011-06-27 18:12:31 följande:
    Vi hade också superfina bröllopsbilder på oss tillsammans med vår kära släkt och nära vänner, men inget av dom fotona blev godkända av AC, eftersom min bröllopsklänning lämnade mina axlar bara.... Fastän klänningen är hellång och inte urringad alls, så gick det inte eftersom man inte får visa sina axlar "nakna".

Så nu får vi ta om alla kort igen Skäms.....suck.....är lite ledsen nu eftersom allt blir fördröjt och så är det ju semestertider så våra handläggare går på semester....

Tänk om vi hade fått info om detta tidigt! Då hade vi haft massor av perfekta foton att använda nu! Både från bröllopet och från nätverksträffen hemma!

Därför vill jag verkligen tipsa alla er andra om detta så att ni slipper fördröjningen som vi drabbats av nu....
    Hej
    Till oss sa AC att det inte spelade någon roll om det var familjen eller grannar eller kompisar, Kina skulle ju ändå inte kunnna ta reda på vilket och man beskriver ju inte vilka som är med på korten man skickar. Vi fotade oss i vardagsrummet i soffan tillsammans med min mamma, lådsas pappa o syster, det räckte för oss!
    Hoppas att dettta kan funka även för er!
    Fabbemam
  • Hjärtat längtar
    koalabjörn skrev 2011-06-27 18:12:31 följande:

Tack för tipsen? Vilket land ska ni adoptera ifrån?
    Undrar om det gäller samma sak med Taiwan. Jag hade också bara axlar i min bröllopsklänning.
    Men bröllopsbilderna är ju ganska gamla nu så man kanske ska ha lite nyare?
  • Chimamanda

Hej!

Återigen lite olika i olika länder. Vinglas eller inte, bröllopsbilder eller inte.

Vi hade ingen nätverksträff i vår utredning. Men vi (och landet, Nigeria) ville gärna ha bilder på oss tillsammans med närmaste släkten, så de fick lugnt pallra sig hem till oss ändå (45 mil). Även om fotograferingen var huvudskälet, så kan det ju vara roligt att träffas hursomhelst.

När vi skickade in våra bilder så fick vi skriva bildtexter till alla bilder om vilka personerna på korten var, så det framgår ju om det är vänner eller familj. Vi hade väldigt blandade kort, med vänner, familj och bara vi två.

• Zabka

Koalabjörn: Vad tråkigt att ni har blivit så fördröja. Hoppas att ni får ihop alla släktingar så snart som möjligt.

Precis som Grace O skrev så är det som vanligt olika från land till land.
    Vi skulle varken skicka med bröllopsfoton eller foton på släktingar, men eftersom man oftast inte vet i förväg till vilket land man skall skicka så kan man lika gärna fota när man ändå träffar släkten oavsett om det är under ett nätverksmöte eller inte.

Jag skulle dock inte rekommendera att ta parfotona under nätverksträffen (om man ens har någon sådan). Istället tycker jag att man skall avsätta en ledig dag och skaffa en fjärrkontroll till kameran så att ni kan fota er själva i lugn och ro. Alternativt be en vän fota. Men jag skulle inte rekommendera att göra det samma dag som nätverksträffen. Det är redan tillräckligt "stressigt" den dagen

• fabbemam
    fabbemam skrev 2011-06-27 21:57:19 följande:
    Hej
    Till oss sa AC att det inte spelade någon roll om det var familjen eller grannar eller kompisar, Kina skulle ju ändå inte kunnna ta reda på vilket och man beskriver ju inte vilka som är med på korten man skickar. Vi fotade oss i vardagsrummet i soffan tillsammans med min mamma, lådsas pappa o syster, det räckte för oss!
    Hoppas att dettta kan funka även för er!
    Fabbemam
    Jag vill bara förtydliga mig lite: Jag tycker också att det är en bra idé att fota under nätverksträffen om man har en sådan eller vid något annat tillfälle då släckten träffas under tiden man väntar på landval,  utifall att man kommer att behöva detta! Mitt inlägg som är citerat ovan var mer som ett tips till Koalabjörn ifall att det kunde snabba på deras papper lite...
  • Chimamanda

För bilderna, kanske lite OT, men ändå.

Jag köpte ett kamerastativ enkom för dessa bilder, för att i lugn och ro kunna fota oss själva när vi hade tid. Det och självutlösaren på kameran var GULD värt för våra bilder!

Man kan aldrig tro att det bara är kameran som vi gör oss till inför.

(Och ett litet plus om man kan photoshoppa och fixa till bilderna ytterligare i datorn. Vi fick veta att bilderna är bland det första man tittar på i Landet.)

Svar på tråden Tips: Fota er under nätverksträffen!!!