• Päron1986

Dygnsrytm och mat när man jobbar NATT.

Hej!

Jag jobbar natt i sommar, inom hemtjänst.
    Nu funderar jag på hur man äter över dygnet för att orka och utan att gå upp i vikt?
    Har ju hört att det är vanligt att gå upp när man jobbar natt... och jag vill ju tvärtom!

Dessutom - hur vänder ni på dygnet?
    Jag kommer jobba tex en vecka Mån-tis, ledig ons-tors jobba fre-lör-sön
    och typ veckan efter är det.. tis-ons-tors..

• Svar på tråden Dygnsrytm och mat när man jobbar NATT.
  • Juno

Eftersom kroppen följer sin biologiska klocka bör du försöka äta på "normala" tider. Säg att du jobbar 22-07 så skulle du kunna äta så här:

07.30 frukost innan du går och lägger dig
    16-17 middag
    21.00 kvällsmål (sallad ägg fisk och kött, pasta kanske)
    på natten lättare mellanmål som keso med frukt

• Päron1986
    Juno skrev 2011-06-27 12:42:36 följande:

Eftersom kroppen följer sin biologiska klocka bör du försöka äta på "normala" tider. Säg att du jobbar 22-07 så skulle du kunna äta så här:

07.30 frukost innan du går och lägger dig
    16-17 middag
    21.00 kvällsmål (sallad ägg fisk och kött, pasta kanske)
    på natten lättare mellanmål som keso med frukt

Det låter vettigt.
    Jag har haft med mig yoghurt och banan på nätterna. Första natten hade jag en banan men det räckte inte, men med lite yoghurt gick det bra.
  • QueenPenelope

Såhär såg mitt matschema ut på min tidigare arbetsplats där tempot var lugnare:
    05.15 Frukost, oftast fil med flingor
    07:30 Frukost 2, gröt eller flingor, detta för att inte vakna och vara hungrig efter ett par timmar.
    När jag vaknade, allt från 14 till 17: En macka/gröt eller ngt annat.
    19.30: Middag, vanlig mat.
    23.30: Fika, en smörgås, yoghurt, frukt eller liknande.

Mest frukostmat för min del, men det beror på att jag lätt bli illamående när jag försöker äta annat under nattjobb. Försökte hålla mig till att inte äta efter 24.00 och inte före 05.00 för att låta magen ha en hyfsat normal viloperiod.

Nu ser mitt matschema ut såhär när arbetstempot är lite högre:
    08:00: Frukost; fil och müsli
    När jag vaknar: En smörgås eller annan frukostmat.
    19:00: Middag, vanlig mat
    01:00-03:00 Fika, smörgås när tillfälle finns

Magen blir dock väldigt konstig av nuvarande schema.

Arbetstiden är 21-07

Jag vänder på dygnet genom att försöka hålla mig vaken ett par timmar extra dagen innan och sova ett par timmar extra på morgonen. Sedan är jag väldigt trött efter första natten och sover gott, sedan är det fixat. Då är det värre att vända tillbaka på dygnet när man är ledig... hopplöst enl. mig!

• Päron1986

Jag försöker så gott jag kan :)

Dock är vi inne för "fikat" som tidigast kl 24, så då får det bli då vi äter helt enkelt.

Yoghurt och banan har det varit på den fikan.

Hemma har jag inte ätit något när jag lagt mig
    Vaknar runt fyra-fem och äter vid 18-tiden.
    Alldeles för dåligt...

Funderar på:
    Middag vid 19-19:30
    "Fika" yoghurt o banan vid 24-01

Något lättare innan jag lägger mig vid 8-8:30 på morron
    och likadant när jag vaknar.

Det blir jäkla mkt frukostmat... och jag avskyr gröt och smörgås och liknande men varm mat funkar ju inte..
    Jag får klura på detta helt enkelt.

ilandsbekymmer litegrand kanske... men jag vill ju fungera normalt både i huvet ocg magen och det är visst inte det lättaste när man jobbar natt har jag märkt.

• Tecken

Då jag jobbade natt åt jag ingenting på natten, var helt enkelt inte hungrig. Ibland hade jag med mig lite slantade morötter eller en frukt (t ex om jag skulle jobba fem nätter på raken och det var femte natten och jag visste att jag skulle bli trött och behöva lite extra energi). Ibland åt jag frukost då jag kom hem från jobbet, ibland inte. Mina arbetstider var ca 21-07. Jag lade mig aldrig tidigare än 10 på förmiddagen - precis som jag inte går och lägger mig direkt då jag kommer hem från jobbet nu, när jag jobbar dagtid. Jag åt middag då jag vaknade, ca 18-19.

Gör så som det känns bäst för dig. Jag hade t ex kollegor som åt godis hela nätterna och sade att "De säger ju att man går upp i vikt om man jobbar natt"...

En viktig grej för mig var att dricka ordentligt på nätterna! Om jag inte gjorde det så vaknade jag ofta med huvudvärk.

• hannis

Jag äter så här:

08.00 Frukost innan jag går och lägger mig. Gröt eller ägg.

15-16.00 Lunch när jag har vaknat. Lättare lagad mat eller en sallad.  

20.00 Middag. Lagad mat.

24.00 Te och knäckemacka eller ett ägg.

04.00 Lättare nattmål tex yougurt och frukt.

Jobbar 22.00-07.00. Sover ca 8.30-15.

När jag har jobbat sista natten går jag upp senast 13.00 för att vända tillbaka dygnet.

• Päron1986

Det låter som de flesta har hyfsat lika rutiner ändå när det gäller maten.

Ja, vatten är väldigt viktigt och jag dricker minst 1 L (har ed mig halvlitersflaska som jag fyller på två gånger per natt). Det är ju så galet varmt nu!

Svar på tråden Dygnsrytm och mat när man jobbar NATT.