• helsof

    Snart 13

    Har en son som fyller 13 efter sommmarlovet. Saken är att jag irriterar mej till tusen på hans beteende.


    Fick han välja skulle han spendera all tid framför datorn alt tvn.


    Han umgås inte med några kompisar utan all tid är hemma, helst inomhus.


    På utveckligs samtal i skolan påtalar alltid lärarna hur populär han är bland kompisarna, med det är ngt som jag inte alls sett av, telefonen ä tyst. Han ringer ingen och ingen ringer hit heller.


    Vad ska jag göra för att uppmuntra honom till ett socialare liv??

  • Svar på tråden Snart 13
  • neecha

    Problemet kankse ligger i hemmet? Kanske finns det saker han inte vågar prata om. Låt bli att tjata (om du nu gör det) och försök bli hans vän på hans plan. Han kankse vågar säga det då?

  • The sea refuses no river

    Det är svårt sånt där.

    När jag var mellan 13-17 så spenderade jag väldigt mycket tid bakom datorn. Saker började förändras för mig när jag fyllde 16 och skaffade vänner som faktiskt själv kände att jag ville umgås med.

    Mitt problem var just det att jag inte hade något gemensamt alls med de andra i min åldern och det enda sättet för mig att umgås med dessa personer var att göra samma som dom - sitta bakom datorn varenda dag.

    Men jag har ju ingen aning om din son har liknande problem. Men klart, väljer man datorn så kan man väl ganska säkert ändå påstå att datorn är det som är mest kul - med andra ord har din son inget utanför datorn som han upplever som lika stimulerande/spännande.

    Emellertid vill jag också tillägga, trots att jag i nuläget knappast ser tillbaka till de åren som mina bästa - så har de lärt mig något och nu förtiden finns det ingenting jag uppskattar mer än människor, vänner, umgänge och att resa. Finns stunder då jag återgår till väldigt introvert beteende, på grund av tristess och dåligt humör - men de stunderna är också bra på sätt och vis.

    Dessutom är din son så gammal så det mest är upp till han själv att välja vad som intresserar honom och vad han vill lägga sin tid på. För att inte orsaka ångest hos honom är det samtidigt viktigt att du tillåter honom och accepterar honom ifall det verkligen är så han vill använda sin tid.

    Har du frågat honom om det finns saker utanför datorn som är intressant eller som han är redo att lägga tid på?

  • Ian

    Låter precis som en vanlig normalt fungerande ungdom, punkt.
    Om han är populär i skolan är det inga problem, snarare dags för dig att bli mindre mossig.


    Förövrigt är jag 15 år, så bara våga säga att jag är gammal trots att jag beter mig som det.
  • Xofina
    Ian skrev 2011-07-25 21:01:54 följande:
    Låter precis som en vanlig normalt fungerande ungdom, punkt.
    Om han är populär i skolan är det inga problem, snarare dags för dig att bli mindre mossig.
     Haha håller helt och hållet med.

    Min man i den åldern satt vid datan och lirade World of Warcraft, hade en speltid på över 1,5 år och han var väldigt populär. (Vi gick i samma klass).
    Och jag själv lirade i 2,5 år och mitt sociala liv var det inget fel på Tungan ute       
Svar på tråden Snart 13