• FiaiMalmö

Vaknar så tidigt! - vad göra?

Min 2,5-åring har för det mesta vaknat vid 7-8 på morgonen. Någon kort period på några dagar kan de bli tidigare men annars inte. Men senaste veckorna har han vaknat varje morgon 5.30-6. Vi håller på att bli tokiga, eftersom vi är vana vid lite senare mornar. Kan detta bero på att han sover för länge på dagen? Han sover cirka två timmar. Vi har inga problem att natta honom på kvällen. Därför har jag antagit att han inte behöver korta sömn på dagen ännu. Men är hans tidiga mornar kanske är ett tecken på det?

En annan teori är att det är så ljust nu vid midsommar och det är därför han vaknar tidigt.

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vaknar så tidigt! - vad göra?
  • stinakrus

Åh jösses PUFFAR !!! Vi har exakt samma problem med vår 2,5åriga dotter. Hon har alltid somnat tryggt, i eget rum sovit från 19-07 varje natt men de sista två veckorna... Upp som en piggelin kl 05-05.30 VARJE morgon...! O då är det frukost o sen film eller lek som gäller. :0 Inget annat duger. Både jag och min man börjar bli rejält trötta. Plus att jag är höggravid med bebis som anländer om 2,5 månad. Kommer det fortsätta såhär??:S

Den som väntar på något gott...
  • FiaiMalmö

Jag börjar bli ganska säker på att det är sovstunden på dan som spökar. När hans storasyster var i samma ålder sov hon bara 45 minuter på dan. Vi ska börja med att han bara får sova en timme på dan från och med i morgon. Så får vi se.

• Zaaandra

Jag tror han sover för mkt på dagen, nästan säker. Min minsting som är 13 månader vaknade tidigt ett tag fast han inte heller hade svårt att somna men de blev bättre när vi gick över till en sovstund däremot dottern hade svårt att somna så då märkte vi att kortare sovstund va aktuellt. Så det kan visa sig på olika sätt. 2 tim låter mkt för en 2,5 åring. Börja väcka han och ge det minst en vecka. Resultatet kommer kanske inte direkt. Lycka till

• hannis

Samma här. Min 16-månaders vaknar 05.00 varje morgon och har gjort så sedan i vintras. Han somnar 20.00 utan problem och är alltså trött då. Sover 2 timmar på dagen mellan 10.00 och 12.00.

Har testat att mörklägga, samsova, senare läggning, tidigare läggning. Inget funkar...Obestämd

• FiaiMalmö

I dag börjar vi med en timmes sovstund. Återkommer med hur det går. Jag tror också att det kommer ta ett litet tag innan man märker någon effekt. Nu har han ju vant sig vid att vakna tidigt på morgonen.

• stinakrus

Intressant att läsa om allas olika erfarenheter! Vi har också bestämt att prova att korta sovstunden på dagen. Max 45 min. Vi får återkoppla med resultaten här båda två sen då!:)

Den som väntar på något gott...
  • Zaaandra

Hannis. Har du testat att lägga tidigare istället? Förmodligen sover han till 5 ändå. Han sover ju för lite om natten. Oftast sover de inte längre om de läggs senare.

• FiaiMalmö

Fast jag tror det beror på att han sover så länge om dagen. Hans storasyster sov bara 45 min när hon var i samma ålder. Och han är inte speciellt trött på kvällen. Vi provar detta så får vi se.

• Krake

Samma "problem" här med. Ettåring. 

Han minskar ju sitt sömnbehov kontinuerligt och tyvärr är det oftast på morgonen han tar ut den minskningen. Skulle gärna få sova till 7...

Han sover också mycket på dagen så jag tror det är boven, men avvaktar med att ändra schemat då han börjar dagis om en månad och då ändå får en förändrad dagsrytm. Hoppas det blir bättre då...

Lycka till till alla er andra också! Testa att minska på dagssömnen. 

Moster, inte monster.
  • Sömnstörd

Jag vet att det är ljuset och temperaturen som gör det svårare att somna. Inga teorier här mao.
    Att det är så beror på att ljuset stänger av melatoninproduktionen, brukar beskrivas som sömnhormon.

Nu kan jag rätt mycket om vuxnas problem och inte barns men att minska sömnen på dagen är instinktivt dåligt därför att det leder till sömnbrist. Många klarar av att kompensera det genom att somna tidigare men inte alla. Hos vuxna kan framtvingad sömnbrist leda till riktigt allvarliga sömnstörningar.  Så personligen tycker jag att man ska satsa på något av följande:

Det finns eg tre val. Antingen vänjer man sig vid att gå upp astidigt eller så simulerar man natt eller så fostrar man ungarna till att sova på "dagen".
    Det förstnämnda är enklast, det andra kräver en massa jobb med att stänga ute allt ljus och temperarsänkning, och det tredje vet jag inte hur man gör.

Du ska ändå vara glad för här har det ljusnat vid 2-tiden på morgonen och det är inte alltför festligt...

Svar på tråden Vaknar så tidigt! - vad göra?