• Anonym

överklaga beslut

hejsan
    jag undrar om det är någon som har några tips på hur man överklagar ett beslut från soc. ekonomi.
    fick inför denna månad lämna kontoutdrag och har fått tre saker som tydligt är markerade som lån bedömda som inkomst. jag tycker det är jättekonstigt speciellt eftersom jag denna morgon betalade tillbaka allting.
    så det var verkligen lån. hur ska jag på ett bra sätt gå tillväga för att få beslutet upphävt om det ens går?

jag trodde att man fick låna pengar eftersom det ändå ska betalas tillbaka.

tacksam för svar. 

• Svar på tråden överklaga beslut
  • Anonym (inget)

Jag är också nyfiken på det, jag har överklagar beslut från Soc i tre led när de bedömde att min senaste månads inkomst låg på 27.000 över snitt (hur de kom fram till det kan jag fortfarande inte förstå), denna "inkomst" var en överföring min inneboende gjorde till mig för att betala vår gemensamma hyra den månaden och månaden innan. De gick alltså direkt ut igen samma dag, men trots kvitto på överföring från båda banker, intyg från hyresvärden att allt var betalt som det skulle och samtal mellan alla parter så bedömde de det fortfarande som inkomst (det tog 3 månader+ att få beslutet och det var 19 sidor långt) så jag fick överleva på vad folk kunde skänka till mig tills jag hittade mig ett jobb.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-27 16:48:58 följande:
    hejsan
    jag undrar om det är någon som har några tips på hur man överklagar ett beslut från soc. ekonomi.
    fick inför denna månad lämna kontoutdrag och har fått tre saker som tydligt är markerade som lån bedömda som inkomst. jag tycker det är jättekonstigt speciellt eftersom jag denna morgon betalade tillbaka allting.
    så det var verkligen lån. hur ska jag på ett bra sätt gå tillväga för att få beslutet upphävt om det ens går?

jag trodde att man fick låna pengar eftersom det ändå ska betalas tillbaka.

tacksam för svar. 
    När jag var tvungen att kräla för soc var det så att ALLA pengar man fick in räknades som inkomst. Oavsett om det var en gåva eller ett lån som skulle betalas tillbaka snarast. Behöver du låna pengar av någon så gör det kontant, likadant om någon vill ge dig pengar i present - kontanter annars ser soc dem och drar genast ner på pengen du får ifrån dem. En kvinna fick nerdraget för att hon fick en barnvagn i present till sitt barn. Det var tydligen en riktigt dyr vagn och soc tyckte att kunde hon få sådana presenter behövde hon inte ha pengar ifån dem (fråga mig inte hur de resonerade, de kanske trodde att hon hade sparat undan pengarna själv och köpt vagnen men hon hade alltså fått den i present av någon släkting som ville vara snäll)

Om du har möjlighet kanske någon av dina föräldrar eller liknande kan öppna ett konto i sitt namn fast där du kan spara pengar, helt enkelt ett konto soc inte vet om att du har... Då kan du ta emot lån ifrån vänner och bekanta på det kontot och gåvor....
  • Anonym

det är så pass alltså =/
    jag har ända haft med soc att göra ett bra tag och tidigare soc.sekr har aldrig slagit ner på just lån.
    det var otroligt trist att höra. blir en tuff månad m.a.o

• Lilith Dark

Och i journalanteckningen (som ska skickas med varje månad för att du ska kunna läsa om varför de fattat beslut om att bevilja eller avslå) så ska det även finnas med info om hur du går till väga för att överklaga.

LILITH - Sveriges mest menlösa blogg www.lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2011-06-27 17:31:17 följande:
    Och i journalanteckningen (som ska skickas med varje månad för att du ska kunna läsa om varför de fattat beslut om att bevilja eller avslå) så ska det även finnas med info om hur du går till väga för att överklaga.
    Endast avslag kan överklagas, hela eller delar, så det behövs ett avslag och inte en beviljning. Alla inkomster ska räknas in, hur ska man se att det är lån, lön eller nåt annat. Ekonomiskt bistånd är den YTTERSTA skyddet, så lån etc går före.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-27 20:59:01 följande:
    Endast avslag kan överklagas, hela eller delar, så det behövs ett avslag och inte en beviljning. Alla inkomster ska räknas in, hur ska man se att det är lån, lön eller nåt annat. Ekonomiskt bistånd är den YTTERSTA skyddet, så lån etc går före.
    Enligt min social sekreterare så har jag rätt att överklaga hennes beslut. det står även tydligt i kontoutdraget att det är lån då personen som stod för lånen antecknade det vid överföringen.
    Mina inkomster ser likadana ut varje månad, barnbidrag, underhåll, bobidrag samt socialbidrag, det enda avvikande var just de lånen.

men jag har satt mig ner och skrivit en överklagan och har bett h*n som stod för lånen att skriva ett intyg. 
    ska även bifoga kontoutdrag på att lånet är återbetalt.
    sen är det bara att hålla tummarna 
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2011-06-27 20:59:01 följande:
    Ja och ts undrade hur hon skulle gå till väga för att överklaga ett beslut. Och jag svarade att all info ska finnas i journalanteckningen, där det även står varför man blivit beviljad eller fått avslag.

Med det menade jag inte att hon även ska överklaga om hon blivit beviljad, utan att där står anledningen till både vad man blivit beviljad och varför, och vad man fått avslag på och varför. Jag trodde bara inte att jag var tvungen att skriva en uppsats för att förklara in i minsta detalj, men jag tror att hon förstod bättre vad jag menade än vad du gjorde.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2011-06-27 22:59:58 följande:
    Enligt min social sekreterare så har jag rätt att överklaga hennes beslut. det står även tydligt i kontoutdraget att det är lån då personen som stod för lånen antecknade det vid överföringen.
    Mina inkomster ser likadana ut varje månad, barnbidrag, underhåll, bobidrag samt socialbidrag, det enda avvikande var just de lånen.

men jag har satt mig ner och skrivit en överklagan och har bett h*n som stod för lånen att skriva ett intyg. 
    ska även bifoga kontoutdrag på att lånet är återbetalt.
    sen är det bara att hålla tummarna 
    Fast tyvärr så räknas lån som inkomst enligt dem, och försörjningsstöd tar ingen hänsyn till om du betalat tillbaka eller inte. 
Svar på tråden överklaga beslut