• camillas1985

Vad tar ni med för mat på picknicken/stranden?

Har problem med att komma på bra och lätt mat att ta med sig ut på picknick/stranden i sommar. Det ska vara tillräckligt mättande för att vara en lunch/middag. Har provat göra kall pastasallad men det gillades inte. Smörgås gillas inte av stora killen så det går inte heller. Tänker och tänker men kommer inte på något vettigt. Någon med tips? Även tips på barnvänliga pastasallader är välkomna.

Isak 090201 William 100721
  • Svar på tråden Vad tar ni med för mat på picknicken/stranden?
  • Cia o krabaten

Pannkakor
    Köttbullar och korvar kan ju ätas kalla, kanske några stora makaroner till? 

• Blå Flygare

Barnvänlig sallad: Grönsallad med ostkuver och korvsnuttar. Det fick vi som barn och det gick ner. Men till mina barn duger det inte än, funkar nog bättre till barn i skolåldern. Grillad kyckling i pastasalladen kan ju funka med.

Kall korv är det enda jag kommit på som funkar här. Kalla pannkakor ratas, pastasallad ratas, mackor ratas... hjälp! 

• camillas1985

Ja korv, köttbullar, ägg, stekt/grillad kyckling och sånt kan ju ätas kallt. Plockmat är ju alltid uppskattad =).
    Pannkaka är väl ingen hit än inte pizzabullar heller tyvärr.

Piroger har vi inte provat än. Har du något bra barnvänligt recept? Sånt gillas ju även av oss vuxna =).

• Vanten

Kycklingklubbor och potatissallad. Gillas nog av både barn och vuxna :) Annars kan man göra korv- och köttbullespett och lite pasta till det. Tycker barn är toppen :)

• camillas1985
    Vanten skrev 2011-06-27 21:40:22 följande:
    Kycklingklubbor och potatissallad. Gillas nog av både barn och vuxna :) Annars kan man göra korv- och köttbullespett och lite pasta till det. Tycker barn är toppen :)
    Största killen är bara strax över 2 så kycklingklubba går nog inte och potatissallad äter han inte heller. Lite kräsen av sig =). Spett därimot var en väldigt bra idé så det tackar vi för =).
  • Lena
    camillas1985 skrev 2011-06-27 21:30:20 följande:
    Ja korv, köttbullar, ägg, stekt/grillad kyckling och sånt kan ju ätas kallt. Plockmat är ju alltid uppskattad =).
    Pannkaka är väl ingen hit än inte pizzabullar heller tyvärr.

Piroger har vi inte provat än. Har du något bra barnvänligt recept? Sånt gillas ju även av oss vuxna =).
    strimlad kyckling, ost och skinka, köttfärs tex
  • EJai

Pajer,
    Baugetter med egen fyllning(som macka men lite roligre)
    Icas tips om man grillar då
    Lax paket: en lax bit som kryddas lite lite små färsk potatisar om man vill ha nån lök eller parika ller annt som kan va gott att grillas. och en engångs grill då 

• Meland

Vi brukar ha pastasallad med kyckling eller tonfisk eller ryska piroger. Receptet på pirogerna fick jag från en bok som jag köpte på maxi för några år sedan de är mycket goda... Kan skriva receptet här en annan gång för de sån är intresserade

• Blå Flygare

Kycklingklubbor. Köper ni färdiga eller har ni något recept att dela med er av?

• bella11

vi brukar ha detta med oss ( vet att vissa saker är nämnda redan)

*tunnbrödsrullar med valfritt pålägg
    *pasta sallad med kyckling bacon o goda grönsaker
    *stekta köttbullar och kulkorv lite majs o kokt pasta även gröna ärtor.
    *hemma lagade köttfärspiroger brukar göra vete deg sedan köttfärs fyllningen: stekt färs sen creamfraich o lite krossade tomater sen lite salt peppar o örter. mycket barnvänliga. Skinka funkar med.
    *pannkakor
    *kasslersallad
    *kokta kalla potatis och kassler eller köttbullar
    * frallor med nån god fyllning
    *falukorvspett, engångsgrill.

hmm ja kommer just nu inte på mera...  

såååå lycklig!
  • Vanten
    Blå Flygare skrev 2011-06-28 19:56:37 följande:
    Kycklingklubbor. Köper ni färdiga eller har ni något recept att dela med er av?
    Jag är lite bekväm av mig så jag köper färdiga som jag gör i ugnen och sen låter kallna :)
Svar på tråden Vad tar ni med för mat på picknicken/stranden?