• mammatillcharlie

4 månaders bebis förkyld!

Min lilla kille har blivit förkyld och är jättesnorig , ger näsdroppar rennäsans och har användt näs-frida och nu vid sängdags även nezeril en gång men han låter så täppt när han sover, har bullat upp med handdukar under madrassen så han har lite höjd huvudända! Är så orolig att jag inte ska märka om han inte får ordentligt med luft under natten!

Någon som har nåt tips på vad jag kan göra för att underlätta för honom och hur länge brukar en bebis vara snorig? Han har ingen feber alls! Bara täppt!

• Svar på tråden 4 månaders bebis förkyld!
  • caroline88

Låt han sova liggandes på dig kanske? Om du halvsitter. Annars kan du höja huvudändan på sängen genom att lägga böcker under benen på sängen, så slipper du palla upp med en massa kuddar, blir kanske obekvämt då?

Annars finns det inte så mycket att göra mer än det du gjort. Jag brukar skölja med saltlösning 5-7ggr/dag när min dotter är täppt..

Vill du göra egen saltlösning så gör du det såhär:
    1dl vatten, 1krm salt.. Håller i 24h..Sedan en liten spruta för att spruta i näsan :)
    Det blir lite billigare än att köpa renässans.

Det är mina tips! Och luft får han.

• caroline88

Min dotter brukar vara täppt i typ 4-5dagar

• t0va

sova i babyskydd eller babysitter är också ett tips. Min son hade mycket problem med förkylningar i den åldern och sov många nätter i sin innegunga. Ligga ner även om vi höjde huvudändan hjälpte inte ett dugg. De tar ingen skada av det ifall det inte blir många nätter i rad utan blir de trötta i ryggen så säger de till. 

Luft få han även om det kan låta tätt och de tycker det är jobbigt, min 10månaders är förkyld nu igen men det är lättare när han är större.  

• jennie30

Du kan använda Nezerildroppar också till natten. Då använder du först koksalt för att rengöra näsan och därefter Nezeril,två droppar i varje näsborre. Som du säkert vet ska man aldrig använda nässpray/droppar i mer än tio dagar.

Ska du göra egen koksaltlösning är det viktigt att du följer måtten noga annars kan det bli för salt och då kan slemhinnorna i näsan ta skada.

Hoppas din kille snart är frisk igen!

• caroline88

Enligt min BVC ska man inte låta de vara för länge i babyskyddet och det hade inget med att de bli trötta i ryggen att göra utan att det är lite tyngre att andas i babyskyddet då de Inte får sträcka ut på sig.

• mammatillcharlie

SkrattandeTack för alla tips.. natten gick bra och han fick en dos nezeril vilket verkade hjälpa bra...
    Jäklar vad man oroar sig för allt hela tiden! 
    Men det är väl så antar jag att vara mamma för första gången =) 

• caroline88

Ja! Och det är väl så det ska oxå :)

• Mina småtroll

Använd koksalt några gånger per dag. Annars är risken att snoret orsakar öroninflammation, det hände vår dotter för några månader sedan. Så vid nästa förkylning tänker jag  använda koksalt. Hoppas liten kryar på sig snabbt!! Är ju så jobbigt när de små är sjuka...

Svar på tråden 4 månaders bebis förkyld!