Bärryggsäck ålder?
Hej!
Jag funderar på att köpa en bärryggsäck till min dotter på 11 månader, men vilken ålder kan de användas till, är hon för stor? Är det tungt att bära? Tacksam för svar snabbt!
Mvh // Maléne
Hej!
Jag funderar på att köpa en bärryggsäck till min dotter på 11 månader, men vilken ålder kan de användas till, är hon för stor? Är det tungt att bära? Tacksam för svar snabbt!
Mvh // Maléne
Ja jag tyckte det var ruskigt tungt att bära, lånade en kompis ryggsäck men använde den knappt pga detta.
Hade sjal de få tillfällena jag behövde bära över 1år.
Min son väger 9,5 kg och gick en timmes promenad i tuff terräng häromdagen med honom i bärstolen. Har en Vaude och det var inga somhelst problem. JÄTTEVIKTIGT dock att den sitter bra på ryggen så ALL vikt kommer på höfterna annars blir det jobbigt. Han älskar att åka stol !
Vaude har två olika längder på sina, för bärare upp tilll 185cm och en annan om man är längre. Lite surt då min sambo är 190cm så han kan inte ha våran, desto mer träning för mig dock!
Våran stol är godkänd till 20kg tror jag.
Men som sagt sitter ryggsäcken fel på bäraren blir det hemskt.
Okej,är lite sugen på att testa, men kanske inte är värt då om det är för tungt...
Läste just det andra inlägget... jaha, det finns alltså upp till 20 kg, då ska jag nog testa en i alla fall! Tack!
Måste det vara just en bärstol? Ergonomisk bärsele är ju kanon. Lätt att ta med sig och vikten hamnar tajatare intill kroppen. Bär min yngsta som är över 2 år dagligen. Har en boba2G. Den bästa för ett större barn är "oh snap" från babyhawk, men då får man inte vara för liten som bärare själv och dessutom inte tänka sig att barnet ska sova i den för den har inget huvudstöd.
Finns många olika ergonomiska bärselar som är bra. Vilken man väljer beror huvudsakligen på vilken kroppsform man själv har som bärare liksom hur gammalt barnet är.....och hur mycket man tänkt att bära. Det allra bästa är självklart om man har möjlighet att prova. Du bor inte nära Göteborg eller Stockholm? De flesta ligger runt tusenlappen. Man kan kolla efter begagnade också.
Jag köpte min Boba hos eden baby i Mölndal:
http://www.edenbaby.se/catalog.php?category=2
Har aldrig själv testat en bärstol och förstår inte riktigt vitsen när det finns supersmidiga ergonomiska selar man kan ha både på mage och rygg.
Jag har en Pognae som kostar 899 kr som jag är jättenöjd med. Igår var vi på Liseberg och jag bar min son på 2 år i samma sele som min systerson som är 8 veckor. (inte samtidigt dock). Båda sitter lika bra. Den mindre i grodposition med benen inne i bärselen och den andre med ryggförlängare som ger extra stöd för ryggen då han är ganska lång. Jag bar i 8 timmar från och till utan besvär. Men idag har jag rejäl träningsvärk i benen
Själv skulle jag inte uppskatta att mitt barn när h*n var 9 månader hade den rörelsefriheten, än värre nu. Visst, det finns en sele och så men h*n gillar att lirka sig ur saker och ting. I en bärstol har man inte samma koll på barnet.
Men jag håller med ElsaT, bärstol har sina fördelar fast jag uppskattade inte den mannen med bärstol på Universeum med massa folk när han svingade den fram och tillbaka när han skulle titta på saker utan att ha koll på sin feta stol på ryggen som slog i små barns huvuden och vuxnas armar och ryggar. Men för barnets säkerhet var det nog tur med lite krockbågar. Tänk honom med en ergonomsik sele, svingandes endast barnet istället....