• brünnhilde

Min treåring har fått katt/pollenallergi. Någon med erfarenhet?

Så himla tråkigt. Han har inte ens fyllt tre.

Jag har förstått att det inte är så vanligt när de är så små, och vi har fått en massa mediciner: aerius, nasonex och lechrolyn.

Någon med tips och erfarenhet?

Aerius, hur länge kan man ge det? Och nasonex står det i fass att man bara får ge från 6 års ålder? Har han fått rätt behandling?

Att behandla mot katt känns väl ok, eftersom vi inte har någon - så det blir ju bara vid tillfälliga möten. men gräspollen kan ju hålla på jättelänge? Kan man medicinera en så lite så länge?

All hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Min treåring har fått katt/pollenallergi. Någon med erfarenhet?
  • brünnhilde

Är det bara jag på fl som har ett pollenallergiskt barn?

• knäppisen

Vi har gett sonen aerius dagligen från det att han var dryga 2 år ungefär (han är snart 5). 
    Om du kollar under allergitrådarna så hittar du säkert föräldrar till barn med pollenallergi. De övriga medicinerna har jag ingen koll på tyvärr. 

• brünnhilde
    knäppisen skrev 2011-06-28 09:11:19 följande:
    Vi har gett sonen aerius dagligen från det att han var dryga 2 år ungefär (han är snart 5). 
    Om du kollar under allergitrådarna så hittar du säkert föräldrar till barn med pollenallergi. De övriga medicinerna har jag ingen koll på tyvärr. 
    Tack för svar!

jag har kollat allergitrådar, men de handlar ju mest om matallergi.
  • Cherry09

Min son fick gräspollenallergi när han var tre. Vi har provat många olika mediciner, men ingen hjälper helt. Nu är han 7 år, så nu får han ta lite andra mediciner. Dock är den som hjälper bäst nu för äldre barn, så det är nog ganksa vanligt att man får medicinr utskrivna som egentligen inte är avsedda för "rätt"ålder. Du kan ju själv prova recepfria mediciner för rätt ålder. Ingenting säger att de receptbelagda är bäst. Det är helt individuellt. Vi ska ev få vaccinera sonen nu, eftersom han har så stora besvär. I övrigt tycker jag att gräspollenallergi är en ganska " bra allergi". Det är inte så lång period man måste medicinera... Fråga gärna om det är ngt du undrar över.

• Mumu

Abbe fick också pollenallergi när han var tre år. Men varken vi eller läkare fattade galoppen förrän ett par år senare. Så sedan förra året så är han medicinerad dagligen med Aerius under hela pollensäsongen, typ från mars till oktober. Han har konstaterad allergi mot gråbo, men det är även nåt mer eftersom han får symptom extremt tidigt på säsongen.

Aerius funkade jättebra förra året, men i våras slog allergin igenom hela tiden, så då fick han också Nasonex en gång om dagen. Just nu är han jättebra, men han har även receptfria akutmediciner som vi kan ta till de dagarna hans vanliga mediciner inte räcker.

Vi har absolut inga allergier alls i vår familj, så vi blev väldigt förvånade att han blev allergisk, och så pass kraftigt också.

• hannamiller

min systerson är det och han fick  veta det när han var 3 år och nu är han 4 år.. Annars har vår 2 1/2 åring mega allergi mot katter/hästar.. Lite lite pollen men inget som stör.  Men katt är väldigt jobbigt.. Inte roligt när alla har katt..

• brünnhilde

Tack alla för svar!

Jag har hört mig för med expertis, och visst ger man små barn nasonex också, men det ska ges med försiktigthet, dvs man provar och ser hur lite de klarar sig på, och inte i alltför långa perioder.

• Mumu
    brünnhilde skrev 2011-07-04 17:18:29 följande:
    Tack alla för svar!

Jag har hört mig för med expertis, och visst ger man små barn nasonex också, men det ska ges med försiktigthet, dvs man provar och ser hur lite de klarar sig på, och inte i alltför långa perioder.
    Ja, som jag fattar så kan vuxna ta Nasonex vid behov, men Abbe som är sex år får bara ta det en gång per dag. Men under hela pollensäsongen då.

Hur mår din lille nu när han blir medicinerad då? Jag kommer ihåg när Abbe tog Aerius första gången, det behövdes bara en dos så var han liksom helt bra! Kändes helt fantastiskt, som värsta mirakelmeidcinen. Då tog han den flytande, men nu i år tar han smälttabletter som han tycker är jättegoda.
    Bäst just nu: Älskade sommar!
  • brünnhilde
    Mumu skrev 2011-07-04 17:24:33 följande:
    Ja, som jag fattar så kan vuxna ta Nasonex vid behov, men Abbe som är sex år får bara ta det en gång per dag. Men under hela pollensäsongen då.

Hur mår din lille nu när han blir medicinerad då? Jag kommer ihåg när Abbe tog Aerius första gången, det behövdes bara en dos så var han liksom helt bra! Kändes helt fantastiskt, som värsta mirakelmeidcinen. Då tog han den flytande, men nu i år tar han smälttabletter som han tycker är jättegoda.
    Åh, finns de som smälttabletter? Det hade nog varit populärt....
    Jo, vår son svarar jättebra på medicinering. Största problemet är nog att hans föräldrar är sådana där jobbiga människor som tycker att mediciner är läskigt och inte bör tas om det inte är superabsolutnödvändigt.
  • Mumu

Haha, jadu... Vi är precis likadana, vi tar inte ens huvudvärkstabletter. Och kärnfriska är vi också, så vi behöver aldrig ta nåt. Men när Abbe fick sin allergi så var det ju liksom bara att bita ihop och gilla läget. Allt för att han ska må bra.

• brünnhilde
    Mumu skrev 2011-07-05 17:11:51 följande:
    Haha, jadu... Vi är precis likadana, vi tar inte ens huvudvärkstabletter. Och kärnfriska är vi också, så vi behöver aldrig ta nåt. Men när Abbe fick sin allergi så var det ju liksom bara att bita ihop och gilla läget. Allt för att han ska må bra.
    Visst är det så. Men vi kommer nog att se vad som händer om vi trappar ner. klarar han sig (och mår bra) på mindre tror jag det är bättre.
Svar på tråden Min treåring har fått katt/pollenallergi. Någon med erfarenhet?