Gruppintervju imorgon. Hur märks jag?
Imorgon ska jag på en gruppintervju (arbetsintervju alltså). Vi ska tydligen vara fem personer där. Jag har varit på en gruppintervju tidigare och den gick till på följande sätt: Vi var ca 12 pers som delades in i två grupper som tillsammans skulle diskutera kring bra och dålig service och lite liknande frågor, vilket resulterade i att alla babblade i munnen på varandra. Väldigt jobbig upplevelse!
Jag har läst lite hur gruppintervjuer går till, men det verkar ju variera något enormt! Vad är den vanligaste varianten? Är det mest troligt att vi kommer att berätta om oss själva en i taget och att det går till typ som en vanlig intervju? Bara det att vi är fler i taget och de därmed hinner med flera?
Jag är ingen sådan där person som kanske direkt är känd för att lysa igenom vid första intrycket. Jag är inte den som syns, hörs och märks mest. Inte heller vill jag göra mig till för att vara det, vill ju vara mig själv... Det är ju rådet man får mest inför en intervju. Men hur ska jag då kunna lyckas? Hur lyser man igenom bland många andra utan att prata som bara den, eller ha en extra cool frisyr. Jag tror ju att jag är lämpad för jobbet, även fast jag inte syns och hörs mest i en grupp!
Sista frågan: Jag vill ha ett bra svar på frågan "Varför är just DU den rätta för jobbet?" Känns som att alla svarar samma sak. Jag är serviceinriktad, positiv, kommer med bra idéer, bla bla bla... Finns det inget lite mer intelligent man kan svara? Något som inte är helt självklart och står i varenda CV?
Är ett butiksjobb jag söker förresten... Vore tacksam för lite bra idéer och tips!