• idhrenniel

Gruppintervju imorgon. Hur märks jag?

Imorgon ska jag på en gruppintervju (arbetsintervju alltså). Vi ska tydligen vara fem personer där. Jag har varit på en gruppintervju tidigare och den gick till på följande sätt: Vi var ca 12 pers som delades in i två grupper som tillsammans skulle diskutera kring bra och dålig service och lite liknande frågor, vilket resulterade i att alla babblade i munnen på varandra. Väldigt jobbig upplevelse!
    Jag har läst lite hur gruppintervjuer går till, men det verkar ju variera något enormt! Vad är den vanligaste varianten? Är det mest troligt att vi kommer att berätta om oss själva en i taget och att det går till typ som en vanlig intervju? Bara det att vi är fler i taget och de därmed hinner med flera?

Jag är ingen sådan där person som kanske direkt är känd för att lysa igenom vid första intrycket. Jag är inte den som syns, hörs och märks mest. Inte heller vill jag göra mig till för att vara det, vill ju vara mig själv... Det är ju rådet man får mest inför en intervju. Men hur ska jag då kunna lyckas? Hur lyser man igenom bland många andra utan att prata som bara den, eller ha en extra cool frisyr. Jag tror ju att jag är lämpad för jobbet, även fast jag inte syns och hörs mest i en grupp!

Sista frågan: Jag vill ha ett bra svar på frågan "Varför är just DU den rätta för jobbet?" Känns som att alla svarar samma sak. Jag är serviceinriktad, positiv, kommer med bra idéer, bla bla bla... Finns det inget lite mer intelligent man kan svara? Något som inte är helt självklart och står i varenda CV?

Är ett butiksjobb jag söker förresten... Vore tacksam för lite bra idéer och tips! Glad

• Svar på tråden Gruppintervju imorgon. Hur märks jag?
  • Engeli

Jag har varit på en gruppintervju. Slutade med att jag var en av de ca 500 som fick jobb (av över 10 000 sökande). Detta var dock ett säsongsarbete. 

Jag är inte heller någon som syns och hörs mest i en grupp, tvärtom. Men jag hade gett mig fan på att jag skulle ha jobbet. Jag tog för mig, var vänlig, tog initiativ osv...Men ge de andra möjlighet att prata också, visa att du lyssnar på dem etc. Det visar att du är lyhörd.

Lycka till!  

Theodor 20/4-10 & Tvillingar BF juni 2011
  • Märtas

Stick ut ur mängden, sätt på dej en färgstark tröja så att du "syns"  välkommna all med ett leende.
    när dom frågar varför just du ska ha jobbet säg då, för att jag har en stark drivkraft för kunna bli något, mitt mål i livet är att bli butiks chef en dag eller öppna min egen buktik (tex) det visra att du har mål i livet som du vill nå.

• Theorese

Det är minst lika viktigt att låta andra komma till tals och gärna ställa följdfrågor till vad de säger. Om någon i gruppen är lite tillbakadragen, lyft fram den personen det vinner du på. I butik är det ju väldigt viktigt att lyssna på kunden.

Den gruppintervju jag har varit på gick ut på att lösa en uppgift tillsammans. Vi hade alla fått en del information men inte all så det gällde att lägga ihop informationen och på så sätt lösa uppgiften. En kul och även lärorik övning för oss alla som var med! 

Lycka till! 

• ACS

Jag har rekryterat en del och tycker att en otroligt viktig sak som många missar är att ge exempel på dina goda egenskaper, om du tex säger att du kommer med bra idéer så berätta om en ide som du kommit med som gjort skillnad. Säger du att du är serviceinriktad så ge exempel. Alla säger i stort sett samma saker så den som lyckas göra påståendet verkligt sätter spår. Vad gäller gruppintervju så har jag aldrig varken rekryterat så eller varit med på en men som flera sagt så tror jag på att lyssna och ställa frågor, att höras mest och vara jag jag jag inriktad skulle iaf inte gå så väl hem hos mig (men jag har rekryterat vad gäller forskning och industri så i butik kanske man tänker annorlunda).

Svar på tråden Gruppintervju imorgon. Hur märks jag?