• Dynah

Koh Lanta v/s Kao Lak?

Ska boka resa till Thailand via Fritidsresor och hittat 2 Blue Village-hotell (Bamse-klubb är ett måste...) på Koh Lanta och Kao Lak. Har själv aldrig varit i Thailand förut, så vilket är att föredra? Kunde utläsa på Fritidsresors hemsidan att Kao Lak är något billigare, men där finns små maneter och tidvatten. Medan Koh Lanta är lite dyrare (både resan och maten på plats)
    Någon som har erfarenhet?
    Har medveten valt bort ställen nära Phuket då jag inte vill se nattliv eller prostitution, (något som gjort att jag valt att inte resa till landet förrän nu)

• Svar på tråden Koh Lanta v/s Kao Lak?
  • Amazina

Vad vill ni göra när ni inte är på resorten? Kultur, sightseeing, sport, dykning, restauranger, ingenting?
    Jag har varit i Thailand flera ggr, dock ej på Lanta. För 1,5 år sedan var jag i Khao Lak. Där fanns (som du påpekade) väldigt lite uteliv och jag upplevde även att restauranger mm dog ut på kvällen. Det fanns inte heller alls samma utbud av "bättre" restauranger som det tex finns på Phuket. Nu var vi där i slutet av november, alltså inte högsässong, och efter 23 var det stendött. Det fanns inte heller så mycket shoppingcentrum, utan mest Thailändska småbutiker. Jag såg ingen prostitution alls vad jag minns. Dykvattnen utanför Khao Lak är verkligen helt fantastiska! Men om du inte dykt i Thailand innan kommer du tycka samma om Lanta!

• yessan

Jag har bara varit i khao lak utav dem ställena. Jag gillade khao lak mkt, då ja hade en tös på 2 år och sökte inte nattliv osv. Perfekt för barn,lite lugnare ställe. Finns bara en gå gata sen finns det inget mer :)
    Nu när vi bar i Thailand sist så var vi i kata.. Blir direkt mkt mer trafik och liv. Men kul å se olika ställen :)

• Trollis74

Jag har varit både på kho lanta och i kao lak. 2010 april  i Khao lak och säkert 10-15 års sen på kho lanta.

Båda ställerna är lugna, inte så mycket nattliv. lugnt på kvällen och mysigt.

Jag älskade båda ställerna.
    Jag har också undvikit phuket av samma anledning, så jag har inte varit där alls utan alltid utforskat andra delar.

Kho lanta bodde jag utan barn (ensam) i bungalow (torftig) och billigt.. Men stranden var underbar, när jag var där så vid 9 tiden gick jag upp och gick till stranden, km av sand åt båda håll,, och jag var ENSAM !!

Khao lak var det tidvis höga vågor och man fick hålla koll på barnen noga. inga maneter vad jag minns.

Jag tror att du får bra vart du än åker, om du väljer mellan dessa.

• Dynah
    Amazina skrev 2011-06-28 09:09:19 följande:
    Vad vill ni göra när ni inte är på resorten? Kultur, sightseeing, sport, dykning, restauranger, ingenting?
    Jag har varit i Thailand flera ggr, dock ej på Lanta. För 1,5 år sedan var jag i Khao Lak. Där fanns (som du påpekade) väldigt lite uteliv och jag upplevde även att restauranger mm dog ut på kvällen. Det fanns inte heller alls samma utbud av "bättre" restauranger som det tex finns på Phuket. Nu var vi där i slutet av november, alltså inte högsässong, och efter 23 var det stendött. Det fanns inte heller så mycket shoppingcentrum, utan mest Thailändska småbutiker. Jag såg ingen prostitution alls vad jag minns. Dykvattnen utanför Khao Lak är verkligen helt fantastiska! Men om du inte dykt i Thailand innan kommer du tycka samma om Lanta!
    Det låter bra med sten-dött efter 23. Vi är inte alls ute efter utelivet och lägger oss senast vid den tiden så det är bara en fördel. Tråkigt bara att höra om utbudet av restauranger och shopping (för det gillar jag!).
    Dyker gör tyvärr ingen av oss.
    Gärna fler synpunkter tack!!
  • Gladskit

Jag har varit på båda ställena och jag tycker att även på Koh Lanta var det "stendött efter 23", just eftersom det var så mycket barnfamiljer där

Koh Lanta skulle jag lätt kunna resa tillbaka till, däremot skulle jag aldrig välja att återvända till Khao Lak, så min rekommendation blir Koh Lanta. Mest på grund av att stränderna är mycket bättre där. Ljusare och mjukare sand plus att det var mycket mer långgrunt. Vi tyckte också om att det fanns så många bra restauranger längs med stränderna, man kunde gå till ett nytt ställe varje kväll om man ville. I Khao Lak, på Phuket och andra ställen så är det ju hotell som ligger längs med hela strandremsan men så är det inte på Lanta.

Utflykter kan man göra från båda ställena, det beror på lite vad man gillar. Lanta har många stränder så vill man se något nytt kan man bara ta en tuk-tuk till nästa strand. Du kan också åka till fastlandet (Krabi) om du vill shoppa eller båten till bl.a. Phi Phi Islands och till en del andra småöar om man vill åt fin snorkling och sånt. Från Khao Lak är det poppis med utflykter upp till nationalparken Khao Sok i djungeln, ut till Similan för underbar snorkling (finaste stället jag någonsin varit på!) och även ner mot Phuket om du vill shoppa.

Svar på tråden Koh Lanta v/s Kao Lak?