• Ten

Bo i Eskilstuna

Jag behöver lite råd. Familjen funderar på att flytta till Eskilstuna men jag vet inte så mycket om de olika områdena. Vi har för avsikt att köpa hus, men i vilket område "ska" man bo? Vi har barn och vill bo där det finns barn och lekplatser, skola och förskola. Vilka områden är bra?

• Svar på tråden Bo i Eskilstuna
  • johandra

allt beror väl på hur ni skulle vilja bo.

Slagsta är poppis, även Glömsta, brottsta /ekeby, hällby, vissa delar av stenby, Mesta, Borsökna, Skogstorp (ligger dock en bra bit ut)...hmm, det finns rätt många bra områden...Undvik årby, skiftinge, fröslunda, lagersberg, fröslunda...

vill ni bo ute på landet så är roxnäs, mälby, ängsholmen, mälarbaden och sundbyholm fint :) 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • HEARM
    Oskyldig måste bara tillägga. har själv bott i årby men där finns bara lägenheter. men det är ett väldigt fint o barnvänligt område. vissa hus är stökiga men jag märkte aldrig nått där vi bodde. men det finns ett villa kvarter en bit ifrån som heter röksta där det är väldigt fint. dock inga lekplatser o skryta om. men gångavstånd til lstan
  • Ten

Tack för svar! Vi vill bo hyfsat centralt då vi kommer att jobba i centrum. Finns det fler med med uppfattningar så skriv gärna här.

• johandra

nästan allt är centralt i e-tuna...det tar sällan mer än 10min att ta sig med bil...själv cyklar jag från Glömsta (ligger i torshälla) på knappa 20min....det är en liten stad

• maja33

Brottsta, Lundby eller Flacksta är fina områden nära till stan och tågstation. Bra skolor och dagis i närheten. Bla Lundbyskolan. Tuna Park (köpcentrum och COOP ligger ett stenkast bort).
    Med cykel tar det 5-10 min till stan

Håller med föregående talara, undvik Skiftinge, Årby, Viptorp, Lagersberg.
     Torshälla ligger ändå lite utanför stan..    

• johandra

Grangärdet är oxå jättefint...lite dyrt dock men fint...

• Ten

Tack för svar! Vi har varit och tittat runt Lundby och det ser jättefint ut.

• Nape

Håller med alla föregående talare (nja, kanske inte Nyfors då *s*).
    Bor själv i utkanten av Myrtorp/Fröslunda och här vill man _inte_ ha hus. Flera av de boende i villorna omkring här har haft inbrott under åren. Det är vanligt att saker försvinner från tomten. Jag har sett att det finns lite lediga hus här men undvik dessa områden.

Skulle jag söka hus här idag skulle jag kika på Lundby eller Söder. Söder har kanske lite högre priser men där vill jag gärna bo.

Svar på tråden Bo i Eskilstuna