• Aprikos

Hur fasen pottränar man?!

Jag har en kille som strax är 2 år, och jag tycker att det är dags att komma igång och börja potträna. Men hur GÖR man?

Jag har köpt 2 pottor, en åt honom och en åt gosehunden. Vi har en pottbok där "dom stora pojkarna" visar hur man går på pottan. han tycker att det är roligt att sitta på pottan, och att det är skoj att gosehunden också gör det, och han kommer ofta mmed pottboken och vill läsa den. Nu har vi hållit på en vecka, och jag sätter honom på pottan en 4-5 gånger per dag, men det KOMMER ju inget. Hur ska man göra egentligen?

• Svar på tråden Hur fasen pottränar man?!
  • sallybuse

När vårt barnbarn skulle bli torr då köpte vi klisterlappar med olika motiv på o satte dom på hans potta när där kom nått i den.Och de funkade hur bra som helst o han blev torr.Men jag tycker nog att du kan vänta lite han är ju inte 2 år än.Så andvänd den till att leka med o låt han sitta på de på skoj.Snart så är han mogen till att kissa o bajsa på den.Inte så mycket lönt att stressa fram de att han ska bli torr.han blir de men kanske inte nu.Lycka till

• Aprikos
    sallybuse skrev 2011-06-28 10:55:44 följande:
    När vårt barnbarn skulle bli torr då köpte vi klisterlappar med olika motiv på o satte dom på hans potta när där kom nått i den.Och de funkade hur bra som helst o han blev torr.Men jag tycker nog att du kan vänta lite han är ju inte 2 år än.Så andvänd den till att leka med o låt han sitta på de på skoj.Snart så är han mogen till att kissa o bajsa på den.Inte så mycket lönt att stressa fram de att han ska bli torr.han blir de men kanske inte nu.Lycka till
    Det stämmer faktiskt, han är ju inte så gammal ännu. Tack för ditt svar, jag nöjer mig nog med att han ska leka med den nu, och så får jag vara glad för tillfället med att han tycker den är rolig!

Skönt med någon annans perspektiv på saker och ting :)
  • sensommarbarn

Vi köpte potta till vår son i vintras, han fyller tre nu i aug. Men fortfarande har han inget intresse överuvudtaget för pottan alls! Tänkter inte hålla på å stressa och tjata på honom om den, vi har den lite som lek, han får provsitta innan han ska sova och innan dusch...
    Men det är faktiskt bara senaste veckorna som han själv sagt till att nu kom det kiss i blöjan och vi märker att han själv är med medveten om det... Han kommer få springa runt naken ute nu i sommar en hel del och förhoppningsvis lär han sig att känna av mer och mer när han behöver kissa osv..

Så känn ingen press att stressa fram nåt! Känner dom som verkligen pressat barnen till att kissa på pottan och tagit bort blöjan innan barnet varit redo och det har tagit över ett halvår innan de är riktigt torra på dagarna =/

• The Maria

Min son är "bara" 18 månader. Han har testat att sitta på pottan hos sin mormor och det har kommit kiss i pottan en enda gång. Vi berömde oerhört då. Han måste ha sett barnen på dagis sitta på pottan för nu när vi var hos mormor kom han och visade att han ville sitta på pottan. Inget kom men vi är nöjda med att han sitter där och vänjer sig. Ska visa honom att vi har en potta hemma också så att han kanske vill sitta där en stund nu och då. Bäst att passa på när intresse finns oavsett om det kommer något eller inte. Förr eller senare kommer han på vad den ska användas till.

Svar på tråden Hur fasen pottränar man?!