Inget ströbröd hemma - vad kan jag använda istället?
Ska göra lite biffar,
men upptäck att ströbrödet är slut.
Kan man använda något annat? Smula sönder lite bröd fastän det inte är torrt?
Eller något annat? Eller inget?
=)
Ska göra lite biffar,
men upptäck att ströbrödet är slut.
Kan man använda något annat? Smula sönder lite bröd fastän det inte är torrt?
Eller något annat? Eller inget?
=)
Inget Använder varken, mjölk, ägg eller ströbröd i mina biffar.
Jag har nästan helt slutat med ströbröd och använder potatismjöl istället.
Fast det är kanske inte alla som har hemma.
Annars.. kokt potatis, bröd som får dra i mjölk/vatten är väl det jag kommer på direkt.
Havregryn. Vet dock inte hur mycket...
Tack för tipsen! =)
Potatis har jag ju använt i julköttbullarna så det skulle kunna gå!
Havregryn kan ju också vara en god idé!
menar du att du ska göra biffar på köttfärs? Jag använder då bara lite riven lök, kryddor ev riven paprika och sedan vatten för att binda ihop det. Har ibland i en äggula också.
Mannagryn.
Du behöver inget alls, räcker med salta och peppra på dom man så önskar, och det blir gott.
Oftast blir det riven lök, vitpeppar och lite salt och sen blanda lite.
Krossad grönpepapr blir väldigt gott också.
Biffarna blev supergoda!
Jag är riktigt nöjd :)
La i massa rivna morötter, och sen hittade jag en fetaost och tänkte att jag kunde göra lite grekiska biffar.
Så det blev lite allt möjligt. Lite basilika och andra kryddor.
mmmm! det var fantastiskt! Ska definitivt göras om! :)
Varför har ni bröd i biffar & köttbullar? helt onödigt
Jag tror att vanan att blanda ströbröd, havregryn, riven potatis eller vad det nu är bara är ett gammalt sätt att dryga ut den dyrare köttfärsen.
Idag när vi kanske inte längre behöver tänka i de banorna så kan man lika gärna låta bli. Själv använder jag bara köttfärs, en skvätt grädde ev ett ägg och kryddor när jag gör olika former av köttbullar, biffar, eller köttfärslimpa.
När jag gör biffar/köttbullar numera har jag bara färs och kryddor (ev riven lök också). Fungerar hur bra som helst!
Jag brukar bara använda kryddor som lök och färska örter, senap eller liknande. Slänger ner ett ägg ibland.
Lök kan göra det svårt för köttbullar att hålla iohop, antingen kan man riva lök på ett fint rivjärn eller använda lökpulver, funkar kanon.
Det går jättebra att rosta färskt bröd på låg värme så att det blir torrt och får liiite färg, och sen kör man det i mixern! Så brukar jag göra ströbröd...