Min mamma har en kronisk sjukdom, min pappa vad då "okänd" och jag fick som 5-åringen en stödfamilj att hälsa på varannan lördag-söndag. Jag trivdes jättebra men när de fick egna barn fick jag mindre tid, vilket jag nu när jag är vuxen har lättare att förstå, men inte då. Tillslut fick jag ingen tid, men en ny familj när jag var 11 år. Mamma i familjen var själv från soc. Allt funkade bra i början. Så kom jag i puberteten och testade gränser och det funkade inte så bra med min biologiska mamma, så jag fick flytta till familjen permanent när jag var 14, vilket jag själv ville, eftersom jag trodde det var tillfälligt och jag skulle tillbaka till min mamma. Det hände aldrig, mamma hade inte förmåga att göra sin del av avtalet.
Första året i familjen gick bra, men sen gick det långsamt utför. Vi bråkade och mamman skulle bestämma ALLT. Jag som tagit mycket ansvar för min sjuka mamma var för självständig och mogen för den typen av maktutnyttjande. Det blev bara förnedrande och jag visste aldrig hur jag skulle göra för att göra rätt...
När jag var 16, första året på gymnasiet, pratade vi knappt med varandra, och jag fick slutligen en ny familj. De ville inte ha kvar mig, och jag ville inte va kvar.... Det funkade med den nya familjen de två åren jag hade kvar på gymnasiet och sen var jag ju "vuxen" och skulle klara mig själv.
Det har jag gjort, men mina upplevelser har satt sina spår. Jag har kontakt med alla mina familjer idag. Bra kontakt med första familjen, hatkärlek och lite som "matte och hundvalp" med mamman i den andra familjen, där jag är valpen. Sporadisk kontakt med sista familjen, dock inte dåligt på något ätt.
Jag hade nog velat bli mer tagen på allvar, trodd på. Min sämsta erfarenhet är den andra mamman. Hon var så himla viktig i mitt liv, också lämnade hon mig. Jag var ju inte som hennes egna barn fick jag höra, och fick jag lillfingret tog jag visst hela handen, osv.
Idag är jag väldigt rädd för att bli lämnad, och rättar mig efter andra för att bli accepterad. Jag är idag 26 och har ett snitt på att flytta 2-3 ggr/år, de senaste 7 åren. Är väldigt rotlös och har fått jobba hårt för att komma dit jag är idag. Men det har gått bra för mig. Inga droger, oönskade graviditeter, brottslighet eller annat "förväntat". Har en högskoleexamen och en fantastisk sambo, och vi väntar barn, planerat.
Kommunikation tror jag är A och O, att barnet är delaktigt och blir sett för den han eller hon är, och att man inte ger upp. Aldrig aldrig ge upp, det gör man ju inte med sina biologiska barn. Att inte ge kärlek i relation till presstation och inte jämföra med egna barn eller andra "problembarn". Alla är ju unika, med olika förutsättningar och erfarenheter i bagaget. Och kanske tala om att det inte alltid är lätt att vara placerad, men att alla inblandade gör sitt bästa och försöker, efter förmåga. Ingen är mer än människa.