• apanssonsmamma

SF mått, vad är egentligen normalt och inte

Hej!

Igår var jag hos min barnmorska som mätte min mage 5 gånger (!!) men tyckte ändå min mage var stor.
    Hade 26 cm och går in i vecka 26 imorn.
    Det är mitt andra barn det här.

Hon sa att magen är så stor som den ska va i vecka 28 redan.
    Blir inte klok på detta då alla säger olika när jag kikar på nätet.

Vad säger Du?
    Ge mig lite mått på Din mage och vilken vecka, fick du stort, litet barn?
    Hade du för mkt fostervatten?
    Spelade det nån roll osv?

Blir ju orolig mest för att det är nåt fel med barnet.

• Svar på tråden SF mått, vad är egentligen normalt och inte
  • Kazeer
    Första barnet:

SF-mått vecka 27+: 31 cm
    SF-mått vecka 31+: 35 cm

Sonen vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm, när han föddes i vecka 36+3.

Om jag hade mycket fostervatten eller inte kunde inte fastställas, eftersom jag fick vattenavgång några timmar före ett TUL i vecka 32+3.

Andra barnet:

SF-mått vecka 25+1: 24 cm
    SF-mått vecka 28+6: 28 cm
    SF-mått vecka 31+2: 31 cm
    SF-mått vecka 33+0: 33 cm

Sonen vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm, när han föddes i vecka 35+3.

Jag hade lite mer fostervatten än "normalt".
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vinxen

Jag är i vecka 29 nu. När jag va i vecka 27 va mitt SF mått 23 cm och min BM sa att jag ligger precis på kurvan. När man gjorde ett kompleterande UL pga andra komplikationer såg man att bebis väger 1075g vilket är ungefär 50g över genomsnittet i den veckan. Fostervattensmängd va normalt och allt såg fint ut.  Ta det lugnt nu för alla är vi olika :) 

• apanssonsmamma

Verkar vara så himla olika :/
    Läste nånstans om man har mkt fostervatten att bebisen kan ha ihopväxt hals o inte kan svälja vattnet..
    Men en sån missbildning måste man ju se på RUL:et?

• Vinxen
    apanssonsmamma skrev 2011-06-28 13:59:03 följande:

Verkar vara så himla olika :/
    Läste nånstans om man har mkt fostervatten att bebisen kan ha ihopväxt hals o inte kan svälja vattnet..
    Men en sån missbildning måste man ju se på RUL:et?

JA absolut!!!!! På RUL hittas allt typ... på våran bebis hittade man ingen magsäck...efter 4 UL hittades den och allt va normalt så va inte orolig. Oro är inte bra när man har bebis i magen. 
  • apanssonsmamma
    Vinxen skrev 2011-06-28 14:03:51 följande:
    JA absolut!!!!! På RUL hittas allt typ... på våran bebis hittade man ingen magsäck...efter 4 UL hittades den och allt va normalt så va inte orolig. Oro är inte bra när man har bebis i magen. 
    Nej.. vet : /
    Men det känns så klumpigt av min BM o säga att det här MÅSTE vi kolla upp om 2 veckor, för jag hade SÅÅ stort mått..
    hade liksom 26 i vecka 26 (onsdag) så jag tycker inte det verkar så extremt
  • lmcl

Jag är i v. 36 och har sen mätningen började haft lika många cm som veckor, dvs hade 26 cm i v. 26, och nu har jag 36 cm i v. 36. Ligger iofs på övre kurvan, men avviker inte från den så det är ju som det ska.

• MammaHanna 070911
    Första
    v.24+, 26 cm
    v.27+, 28 cm
    v.30+, 30 cm
    v.32+, 32 cm
    v.34+, 34 cm
    v.36+, 35 cm
    v.38+, 35 cm

Andra
    v.24+, 24 cm
    v.28+, 27 cm
    v.31+, 30 cm
    v.32+, 32 cm
    v.35+, 34 cm
    v.37+, 35 cm
    v.38+, 36 cm

Tredje
    v.24+, 25 cm
    v.26+, 27 cm
    v.30+, 31 cm
    Nästa besök i vecka 34+, den 6/7.
    Maximiliam 070209, Michelle 091027, Trean bf 110812
  • apanssonsmamma
    lmcl skrev 2011-06-28 14:11:08 följande:
    Jag är i v. 36 och har sen mätningen började haft lika många cm som veckor, dvs hade 26 cm i v. 26, och nu har jag 36 cm i v. 36. Ligger iofs på övre kurvan, men avviker inte från den så det är ju som det ska.
    Minns inte vad jag hade förra ggn men har för mig att jag hade lågt då.
    Fick göra ett tillväxt UL för dom trodde hon va mindre än snittet vilket hon var i början men ut kom en stadig tjej på 3700 ;)
  • apanssonsmamma
    MammaHanna 070911 skrev 2011-06-28 14:20:47 följande:
    Första
    v.24+, 26 cm
    v.27+, 28 cm
    v.30+, 30 cm
    v.32+, 32 cm
    v.34+, 34 cm
    v.36+, 35 cm
    v.38+, 35 cm

Andra
    v.24+, 24 cm
    v.28+, 27 cm
    v.31+, 30 cm
    v.32+, 32 cm
    v.35+, 34 cm
    v.37+, 35 cm
    v.38+, 36 cm

Tredje
    v.24+, 25 cm
    v.26+, 27 cm
    v.30+, 31 cm
    Nästa besök i vecka 34+, den 6/7.
    O du har inte haft några problem med extremstora bebbar eller för mkt/lite vatten osv?
    Undrar bara varför hon ens reagerade då det inte verkar va ett jättekonstigt mått jag har :(
  • MammaHanna 070911
    apanssonsmamma skrev 2011-06-28 14:22:27 följande:
    O du har inte haft några problem med extremstora bebbar eller för mkt/lite vatten osv?
    Undrar bara varför hon ens reagerade då det inte verkar va ett jättekonstigt mått jag har :(
    Första barnet vägde 3160g när han föddes i vecka 39+4
    Andra barnet vägde 3245g när hon föddes i vecka 39+4

Jag har haft helt problemfria graviditeter. Lagom vatten och normalstora bebisar. :)
    Tredje är ju inte född än, men allt ser bra ut så här långt iallafall. :)

Nej, men alla barnmorskor är olika och säger olika.. hon kanske är ny? Eller bara har haft mammor med små magmått tidigare. Men i vilket fall är det dåligt av henne att oroa dig i onödan för du har helt normalt sf-mått verkar det som. 
    Maximiliam 070209, Michelle 091027, Trean bf 110812
  • CrazyMee
    apanssonsmamma skrev 2011-06-28 13:27:57 följande:

Hej!

Igår var jag hos min barnmorska som mätte min mage 5 gånger (!!) men tyckte ändå min mage var stor.
    Hade 26 cm och går in i vecka 26 imorn.
    Det är mitt andra barn det här.

Hon sa att magen är så stor som den ska va i vecka 28 redan.
    Blir inte klok på detta då alla säger olika när jag kikar på nätet.

Vad säger Du?
    Ge mig lite mått på Din mage och vilken vecka, fick du stort, litet barn?
    Hade du för mkt fostervatten?
    Spelade det nån roll osv?

Blir ju orolig mest för att det är nåt fel med barnet.

Min BM sa att det var vanligt att man har lika många cm som veckor... Var och mätte förra måndagen... Jag hade 25cm och var i v 25... Och det var då normalt...
    Så du behöver nog inte vara orolig =)
  • telgebo

Håller med ovanstående ang SF måttet, det är det jag också går efter.

Jag hade 35,5 cm i v.37+3 och sonen föddes 3 dagar senare och vägde 3635 g och 50 cm lång, normal mängd fv. +27%

Min första dotter: SF mått 35,5 cm i v.35+3 och hon föddes 7 dagar senare och vägde 3575 g och 48 cm lång, normal fvm.

Andra dottern: Låg över genomsnitt hela graviditeten i SF-mått, hade 39 cm i v.38+0 och hon föddes dagen efter och vägde 4210 g och 52 cm, normal fvm. Mitt SF mått växte 6 cm på 10 dagar och då gjordes extra TUL.

Ska ta SF mått vid nästa BM besök, men har mätt själv och hade 23 cm i v.22+

Gravid v.23+1 BF 23/10 Bara 117 dagar dit
  • LitetBus

Jag hade 26 i SF-mått i vecka 22, alltså utanför alla kurvor. Det planade dock ut med tiden även om jag höll mig på övre kurvan. Födde ett barn på drygt 3,8 kg och 50 cm lång i vecka 39

• apanssonsmamma

Verkar ju nästan normalare att växa så mkt i cm som man är vecka +- nån cm hit o dit.
    Får helt enkelt vänta till nästa besök då hon ska mäta, om 1½ vecka igen.

Tack för alla era svar :)
    Ni har lugnat mig en aning!

• Flumberg

Jag e i v 35 och i v 34 (33+3) hade jag ett sf mått på 29 cm.. så ligger väldigt mycket över, mne jag har väldigt mycket fostervatten, jag behövdeinte oroa mig iaf, ska på tul nästa vecka också

• Gladskit

Så länge man följer sin egen kurva så bör det vara lugnt. Det är om det sticker iväg åt ena eller andra hållet som man bör följa upp. Jag kan tänka mig att om det fortfarande ligger högt vid nästa kontroll så får du göra ett tillväxt-ul.

Själv hade jag mått precis på kurvan (och blev alltså inte skickad på tillväxt-ul) men fick ändå en stor bebis på dryga 5kg.
    Min kompis låg högt på kurvan, fick göra ul och hade väldigt mycket vatten. Ut kom en helt normalstor bebis. Så det finns många olika varianter av det där

• Flumberg

såg precis att jag skrivit fel, hade sf mått på 39 i v 34 :)

• SamsonS

Har inte fått min bebis än, men har fått göra ett TUL pga av högt mått. I v25 hade jag 29cm, alltså över den övre kurvan. Sen planade det ut lite,men ökade snabbt igen. På ultraljudet låg bebisen precis på kurvan och det var normalt med fostervatten. Nu har mitt mått ökat väldigt snabbt igen och ska på ett till TUL nästa vecka, i 38+3.

Vad jag har hört beror det mycket på hur livmodern ser ut och hur bebisen ligger, så tycker inte att du ska vara orolig :) Men klumpigt av din BM att säga så!

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • ida22

Jag hade 29 cm i v. 29 och 32 cm nu i v.32 och barnmorskan sa ingenting om att det skulle vara för mycket. Ligger visserligen rätt högt på kurvan men ändå inom gränserna, så är nog absolut ingen fara. :)

Svar på tråden SF mått, vad är egentligen normalt och inte