• Anonym (velig)

Låta föräldrarna vara delägare på ett hus

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp i tankearbetet. Jag har precis slutat mitt jobb på grund utav att jag startat en egen firma som tar så mycket tid så jag inte kunde arbeta kvar. Jag tjänar ganska ok just nu och framtiden ser ljus ut för mig. Jag har dock ett problem att mina uppdrag ligger ungefär 10 mil härifrån, jag måste alltså pendla 20 mil totalt varje dag.

I den orten är det väldigt få hyresrätter och kön till dessa var väldigt lång. Just nu löser jag det som så att jag lämnar barnen på dagis klockan 6 sen så hämtar min mamma och pappa dom vid 4. Jag är aldrig hemma förrens klockan ca kl 20. Detta är extremt jobbigt för mig.

Min mamma och pappa tycker vi ska köpa ett hus tillsammans. Jag är dock ganska så tveksam till detta. Jag har själv hört mig för hos banken och eftersom företaget är så nytt så kan jag inte få något lån ännu, men frågan är om jag orkar detta ett år till med all pendling. Hur som helst... ska jag ta chansen och köpa huset tillsammans med mina föräldrar? De måste alltså stå för 50% av huset enligt banken.

Känns ganska dumt... och man känner sig lite "dålig" för att man inte kan stå själv. Jag kommer själv betala kontantinsats, pantbrev och lagfart. Detta kommer landa på ungefär 350 000 kr, vilket jag har sparat. Efter detta kommer jag ha ca 200 000 kr kvar som jag tänkt ha som buffert om jag skulle behöva vara hemma med sjuka barn osv så jag inte nollar mig själv de månaderna vi varit sjuka osv.

Hur skulle ni göra? Skulle ni tagit ett lån/ägandeskap tillsammans med föräldrarna eller skulle ni fortsatt pendlat dessa mil dagligen? (även lördagar) Vill gärna ha mer kvalitetstid med barnen samtidigt som jag skulle vilja klara mig själv, jag är ändå 35 år gammal och har det bra ekonomiskt ställt enligt mig själv. Jag har så jag klarar oss.

Tankar?

• Svar på tråden Låta föräldrarna vara delägare på ett hus
  • Anonym

jJag vill gärna tillägga att jag inte kan driva firman härifrån. Jag är beroende av att vara nära en hamn nämligen och här finns ingen hamn :) Så mitt kontor måste finnas på den orten.

• FixarFrasse

Du är ensamstående med barnen; eller?
    Skulle föräldrarna också bo där, eller är det rent ekonomiskt "support"?

• Anonym

Har dina föräldrar ett hus som är hyfsat obelånat? Då kanske de kan belåna det högre och låna ut dessa pengar privat till dig... Så kan du stå som ensam ägare till huset, men med ett privat lån och ett lån till banken.

Annars skulle jag nog inte haft några problem med att få hjälp av mina föräldrar. Du kan ju klara dig lika bra själv ändå, och skulle antagligen inte köpt hus om du inte klarat det ekonomiskt. Enda problemet är ju att du har en nystartad firma och att du därmed inte bevisat att du har tillräckligt med inkomst för att få låna...

• JQs

Det beror ju på hur dina föräldrar är, om det enbart är så att de ska stå med på lånet och som ägar och sen låter dig sköta dig själv så ser jag inte problemet. Skulle de däremot vara så att de tycker att det ska få bestämma en massa saker för att de står som delägare så skulle jag nog tänka en gång extra. Ni kan ju även skriva ett kontrakt emellan er där ni bestämmer vad som gäller, t.ex. om du vill köpa ut dem i framtiden (ska du då köpa ut dem till marknadsvärde eller ge dem det de har "betalat")... Tycker absolut att du ska överväga det i alla fall för barn är bara barn en gång...

• Anonym

Måste föräldarna verkligen äga huset med dig? Kan de inte bara gå in som medlåntagare? Så gjorde jag med min första lägenhet sen när man har tillräckligt bra kreditvärdighet är det bara att ta bort medlåntagarna.

• Anonym

Jag ska försöka svara alla:) Först och främst tack för ni tar er tid och delger era tankar kring det hela det uppskattas mycket!

Fixarfrasse - Det är ren ekonomisk support, det har ett eget hus.

Anonym - Ja deras hus är hyfsat obelånat, men det känns ännu sämre att låta dom låna på sitt och sedan låna rakt av dom. Jag vet inte varför, men jag bara känner så. Precis, jag har alltid klarat det ekonomiska själv. I dagsläget bor jag i en lägenhet som kostar mig närmare 10.000 kr i månaden och jag har inga problem med att betala detta och ha över pengar efter mat, kläder, sport, nöjen mm. Sparar ganska mycket varje månad.

Eryops - Pappa har faktiskt sagt redan att självklart är huset ditt och vi inte har någonting med bestämmandet att göra. Han tyckte vi skulle gå till en jurist och få detta på papper eftersom jag känner mig lite illa till mods att behöva göra detta. Mamma och pappa skulle aldrig lägga sig i, det är jag så säker jag kan bli på. De är inte typen av människor som skulle göra det, om det nu finns en sådan typ :) Ja, barn är bara barn en gång:( Jag blir så ledsen när jag tänker på hur mycket tid jag förlorar med barnen. Änsålänge handlar det ju bara om några månader, men månader blir lätt år om jag inte ändrar detta på något sätt.

anonym - ja tyvärr :( Jag fattade inte först varför det var tvunget att bli på det sättet, men det hade att göra med om någon dog osv då faller lånet i dödsboet så att säga och det var visst en säkerhet. Angående kreditvärdigheten, jag kan självklart inte säga till 100% men jag är så säker jag kan bli på att jag inom 1-2 år kan lösa ut deras lagfart och ta över alla lånen själv. Men som sagt, man vet ju aldrig men så som det ser ut nu skulle det inte vara några problem 

• Welma

Det beror på hur dina föräldrar är. Är de bra, som du skrev, så satsa.

• JQs

Du verkar ju ha väldigt vettiga föräldrar så jag tycker absolut att du ska köra på det. Jag förstår att det känns "tungt" är man vuxen så vill man ju klara sig själv men samtidigt så har du ju dyr hyra och för samma pengar så kan du ju betala av ganska mycket lån och då är det ju en investering på dig och dina barn.

• Tow2Mater

Beror på hur ditt företag är upplagt. Om ditt företag en dag skulle gå i sank och du har utstående skulder, skulle det inte vara rätt att KF kommer och tar huset som delvis ägs av dina föräldrar. Skriv ett kontrakt eller nåt om att du isåfall kompenserar dem ekonomiskt.

• Anonym

tack igen för svaren

Mitt företag är upplagt så att kf kommer det nog aldrig bli tal om. Alla större utgifter är redan avklarade och det handlar bara om småpengar (i sammanhanget) i löpande kostnader. Det är jag trygg med, men självklart kan man aldrig veta och ja, likväl vi skriver att det är mitt hus så borde vi även skriva att jag måste kompensera dem om någonting kommer att hända. Tack!

• Anonym (Fia)

Jag belånade mina föräldrars hur första gången jag köpte hur för att slippa topplån. Tycker inte det är konstigt.

Svar på tråden Låta föräldrarna vara delägare på ett hus