Låta föräldrarna vara delägare på ett hus
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp i tankearbetet. Jag har precis slutat mitt jobb på grund utav att jag startat en egen firma som tar så mycket tid så jag inte kunde arbeta kvar. Jag tjänar ganska ok just nu och framtiden ser ljus ut för mig. Jag har dock ett problem att mina uppdrag ligger ungefär 10 mil härifrån, jag måste alltså pendla 20 mil totalt varje dag.
I den orten är det väldigt få hyresrätter och kön till dessa var väldigt lång. Just nu löser jag det som så att jag lämnar barnen på dagis klockan 6 sen så hämtar min mamma och pappa dom vid 4. Jag är aldrig hemma förrens klockan ca kl 20. Detta är extremt jobbigt för mig.
Min mamma och pappa tycker vi ska köpa ett hus tillsammans. Jag är dock ganska så tveksam till detta. Jag har själv hört mig för hos banken och eftersom företaget är så nytt så kan jag inte få något lån ännu, men frågan är om jag orkar detta ett år till med all pendling. Hur som helst... ska jag ta chansen och köpa huset tillsammans med mina föräldrar? De måste alltså stå för 50% av huset enligt banken.
Känns ganska dumt... och man känner sig lite "dålig" för att man inte kan stå själv. Jag kommer själv betala kontantinsats, pantbrev och lagfart. Detta kommer landa på ungefär 350 000 kr, vilket jag har sparat. Efter detta kommer jag ha ca 200 000 kr kvar som jag tänkt ha som buffert om jag skulle behöva vara hemma med sjuka barn osv så jag inte nollar mig själv de månaderna vi varit sjuka osv.
Hur skulle ni göra? Skulle ni tagit ett lån/ägandeskap tillsammans med föräldrarna eller skulle ni fortsatt pendlat dessa mil dagligen? (även lördagar) Vill gärna ha mer kvalitetstid med barnen samtidigt som jag skulle vilja klara mig själv, jag är ändå 35 år gammal och har det bra ekonomiskt ställt enligt mig själv. Jag har så jag klarar oss.
Tankar?