• Makka Pakka

Fel tid att potträna??!

Vår 3-åring har i ett år både kissat och bajsat på toan eller pottan när vi har tagit dit han. Han vaknar i stort sett varje morgon torr och kissar på toan direkt efter. Men problemet är att han ALDRIG säger till att han vill gå på toa.. och frågar jag så säger han så klart "nej".

Nu under sommaren tänkte jag ta tag i detta ordentigt och låta han vara utan blöja hela tiden (gör det även nu då och då).. meeeen han är i sån trotsålder nu att jag börjar tvivla om det är bra tid för det.. Obestämd

Förut kunde jag bara ta honom till toan och sätta honom på den. Oftast kissade/bajsade han på en gång.,. men nu får man släpa honom. Han sparkas, skriker och blir helt slapp i kroppen så det blir omöjligt att lyfta han.. samtidigt vill jag inte tvinga han!

Tips!? Hur har ni gjort? Kan också säga att det funkar inte med belöning alls!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Svar på tråden Fel tid att potträna??!
  • Sugarpaste

Jag har en kille på 2 år och 8 månader och vi har precis tagit av blöjan. Han säger bara till att han skall bajsa men inte kissa så vi kör på att sätta honom på toa en gång i timmen nu i början...

• Temugg

Går det inte att "glömma" sätta på blöjan (och byxor)? Sen bara ignorera faktumet att han inte har något mer än tröja på sig, alltså inte göra nån sak av det. Om ni ändå är hemma och inte ska nånstans tänker jag då. Olyckor måste du ju räkna med ändå men han kanske blir medveten om det om han inte kissar i blöjan.
    Lycka till!

• LillaFlingan

nu har inte jag så pass gamla barn som du (din 3åring) och min 2åring är inte "rumsren"..
    MEN efter vad jag har läst, så ska man absolut inte pressa dem eller tvinga dem.. det utgör bara motsatt effekt..

köp potträningsblöjor?
    ha honom i kalsonger o shoirts kanske.. så att han själv känner att det blir BLÖÖTTT... och självmant vilja gå på pottan/toan så att han inte blir blöt i kläderna....

men vänta ett tag nu innan ni kör igång igen kanske...
    så att han återfår en positiv inställning till potta/toan....

• Makka Pakka
    Sugarpaste skrev 2011-06-28 15:12:33 följande:
    Jag har en kille på 2 år och 8 månader och vi har precis tagit av blöjan. Han säger bara till att han skall bajsa men inte kissa så vi kör på att sätta honom på toa en gång i timmen nu i början...
    Fast det är just det som inte funkar längre.. att bara sätta honom på toan för han vägrar..
    pajo skrev 2011-06-28 15:12:57 följande:
    Går det inte att "glömma" sätta på blöjan (och byxor)? Sen bara ignorera faktumet att han inte har något mer än tröja på sig, alltså inte göra nån sak av det. Om ni ändå är hemma och inte ska nånstans tänker jag då. Olyckor måste du ju räkna med ändå men han kanske blir medveten om det om han inte kissar i blöjan.
    Lycka till!
    Han går jätta gärna utan blöja. Just nu sitter han och leker med Brio-tåget i bara kalsonger.. Och olyckor händer, men har verkar inte bry sig.. han kan nog gå i bajsiga kalsonger utan att tycka att det är äckligt Obestämd
  • kmp
    Sugarpaste skrev 2011-06-28 15:12:33 följande:
    Önskar det funkade hos oss....

Min dotter är mer som TS:s son.... skulle jag försöka sätta henne på pottan skulle tredje världskriget bryta ut hos oss.

Tror inte på att tvinga barnet att sätta sig på pottan. Jag frågar henne, hon säger nej, och sedan är det inte mer med det.
    Tids nog kommer hon själv anse att hon är en "stor flicka".
  • Makka Pakka

Jag är osäker om han känner när han behöver kissa ens..? Men hittils har han kunnat hålla sig i timmar och sen när vi har satt honom på toaleten så har han kissat jätte mkt.. Men de senaste veckorna har han helt enkelt vägrat att ens sätta sig på toan..

Jag vill inte tvinga han, som sagt.. men hur ska man få honom att vija sätta sig där som han gjorde förut..

Hans bakslag kanske beror på att vi har fått barn nr. 2  nyligen så han trotsar ännu mer..?

Svar på tråden Fel tid att potträna??!