• frau M

första mensen

Fick min första mens sedan förlossningen för en vecka sedan. Hade hemska mensvärk, i hela magen,ända upp emot revbenen.Otroligt riktig bödning.Blödde typ lika mycket på 2 timmar som jag annars gör på hela dagen annars, de första dagarna. Ringde sjukvårdsupplysningen och rågade, eftersom det inte kändes normalt. Jag läckte ju hela tiden, å fick g runt med dubbla skydd, men inte ens det räckte. Jobbigt! Visste j inte om det var vanlig mens eller om det var nå annat som hade hänt heller. Fick rådet att äta alvedon mot smärtan och sedan en tablett för att minska blödningen som man kunde köpa preceptfritt på apoteket. Just nu kommer jag inte ihåg vad den hette. Åt maxdos av allt det i 3 dagar..  blödningen blev mer normal av/efter det. Men jag blöder fortfarande rätt mycket.
    Min mens brukar normalt sett vara ca 4 dagar och normal mängd.

Hur  var er första mens efter förlossningen?

• Svar på tråden första mensen
  • JQs

Jag hade också rikligare mens första mensen efter förlossningen och jag frågade min läkare om det och hon sa att man (oftast) har rikligare mens första gången efter förlossningen. Jag kommer inte ihåg varför då jag gick hos henne av en annan anledning och bara fråga i förbifarten...

• Momalicious

Jag har fortfarande rikligare mens och mer mensvärk 6 månader efter förlossningen (haft mens 4 gånger tror jag). Nu senast var den iaf så lång som den var innan graviditeten med blöder ändå kraftigt. Hoppas det lugnar sig om ett tag.

Svar på tråden första mensen