• Lotten73

Hur många olyckor hände innan erat barn blev blöjfri

Menar nu min kille har iofs bara vart utan blöja 2 daga idag så olyckorna kan ju ske .
    Han har bajsat två ggr på gräsmattan kissat på sig 2 ggr och sedan kissat i sängen 1 g.
    Hur många olyckor skedde och vad gjorde ni då?
    satt ni erat barn på pottan sa här kissar/bajsar vi?
    Hur ska jag få honom säga till själv att jag ska kissa/bajsa pottan?
    Kan man ta ut pottan så han kan gå när han vill?
    ska jag göra stor sak av att han är duktig?
    Kan erat barn min kille är 3 kan inte det berätta själv att den vill på toa?
    Tips råd mottaget tacksamt?

Ps:blöjan får vara på under natten ett tag tills vi märker att han är torr oftast är det fel eller?ds.

• Svar på tråden Hur många olyckor hände innan erat barn blev blöjfri
  • Lena

dottern är tre och hon berättar inte men oftast håller hon sig.

• Lena
    Lotten73 skrev 2011-06-28 15:49:52 följande:
    Lena:håller hon sig tills du tar henne på toa eller vad menar du?
    Oftast håller hon sig, hon har börjat med det själv efter att vi började sätta hene på toaletten efter och innan varje gång och äter/sover
  • Queenie70

De flesta barn blir väl inte blöjfria på natten samtidigt som på dagen?

Mitt barn har haft EN olycka sedan vi slutade med blöjor på dagtid för ca. en månad sedan. En liten skvätt som han nöp av. Han är superduktigt på att gå på toa helt själv. Han säger inte till, utan går helt enkelt till muggen och gör vad han ska. Ibland behöver man påminna om att han ska tvätta händerna efteråt. Dock har han fortfarande blöja på natten, och det tycker jag är helt ok ett bra tag till. Det kommer när han är redo det också. Jag har inte potttränat en enda gång, utan ungen bestämde själv en dag att han skulle sluta med blöja.

• Queenie70

...min "metod" har helt enkelt handlat om att erbjuda alternativ, och sedan har han fått välja själv. Tror det har haft STOR inverkan att han sett äldre barn på dagis gå på toaletten.  Han fyller 3 om en månad ska tilläggas kanske.

• gryning2

Vi började förra sommaren att ta av blöjan och sätta på kalsonger. Han var drygt 2½ år då. Det fungerade sådär  under flera månader med flera olyckor varje dag. Vi använde blöja då vi skulle bort eller sen under vinterkläderna men hade kalsonger hemma medan vi frågade ofta om han behövde kissa. I december märkte vi att han började säga till själv, då var han 3 år 2 mån. Så då blev det mer och mer att vi kunde strunta i blöjan även ute. Men man måste räkna med att det är en process att sluta med blöja och det innebär olyckor ofta hos en del barn. Jag har fortfarande alltid med mig extra byxor och kalsonger åt min son om vi ska någonstans eftersom han kissar på sig ibland. Nuförtiden kanske det är 1 gång/vecka det händer. Om det blir en olycka så säger vi bara "oj" och så byter vi byxor utan att göra någon affär av det.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • gryning2

Tillägg: blöjan på natten har han fortfarande, den brukar ta längre tid innan man kan sluta med. Vi har märkt nu att han ofta är torr på morgonen och han kommer in till oss och säger att han vill kissa när han vaknar. Så vi kan nog snart sluta med nattblöja också.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • ollebulle86

Min son är fem, vi slutade med blöja för två år sen och han är fortfarande inte olycksfri.

• Lotten73

Vad gör man när grabben då bajsar ute varenda dag?
    Slutade med blöjan i måndags.
    Han vet att det är på pottan som han ska kissa bajsa men än fungerar det inte.
    Höll på trampa i bajset mindre kul idag när vi sprang på gräset.
    Är han för liten 3 år för att kunna säga till eller borde han kunna säga bajs pottan mamma?

• Lena
    Lotten73 skrev 2011-06-29 18:03:18 följande:
    Vad gör man när grabben då bajsar ute varenda dag?
    Slutade med blöjan i måndags.
    Han vet att det är på pottan som han ska kissa bajsa men än fungerar det inte.
    Höll på trampa i bajset mindre kul idag när vi sprang på gräset.
    Är han för liten 3 år för att kunna säga till eller borde han kunna säga bajs pottan mamma?
    Dottern är tre och säger till NÄR hon bajsar för fullt inte innan.
  • Lotten73

Min kille sa inte till heller när han hade blöja och började intressera sig för  pottan.
    Ska man bli lite arg när man kommer på honom med att bajsa ute elelr ska man låta det vara?
    Maken tycker att jag sk visa det här bajset peka på det ska hamna i pottan men jag vet ej.
    Jag vet att killen har koll på att det är pottan han ska gå på men inte då.
    Kan det hänga ihop med att han alltid vart sen med saker som tex krypa gå prata pratar inte så bra än?
    Hoppas det regnar nån dag så vi kan vara inne och då ha koll om det kommer bajs utanför pottan.

• strandblomma

Jag tycker inte att du ska bli arg på honom, låt det ta sin tid. Det kommer nog så småningom ska du se. Jag ville pott träna min son när han var 2,5 men han var inte det minsta intresserad, skrattade bara när han kissade på sig eller brydde sig inte alls. Så jag lät honomslippa ett tag.

Nu är han 3,5 och har precis lärt sig att gå på toa själv. Jag lät honom själv bestämma när han var redo istället för att jag skulle bestämma det åt honom. Och inga olyckor alls!

Generellt är det sån hets att man ska vara blöjfri vid en viss ålder men låt honom ta det i sin egen takt. Det brukar bli smidigast för alla. Men uppmuntra honom såklart!

Svar på tråden Hur många olyckor hände innan erat barn blev blöjfri