• tvåbarnsmor89

växa ikapp normala bebisar

Ja hur många veckor tog det
    1: innan era bebisar var uppe i beräknad "normal" födelse vikt dvs det er bebis skulle ha vägt om den komm i v.40
    2: hur många veckor tog det innan era bebisar kom ikapp "normala" bebisar alltså de som också kom samma dag som er fast i v.40?

Linus är i morgon 8v och väger idag 3480gr och är 51½cm lång enl bvc och ul så skulle han ha vägt 3700gr och varit 57cm när han var i v.40 han beräknade bf är enl ul den 30/6 alltså på torsdag och enl mens 26/6 i söndags..
    Linus har precis börjat följa med blicken. ger inga svar leenden eller vänder sig från mage till rygg som min bvc tycker han borde göra.. men han skulle ju inte ha varit född ännu...

• Svar på tråden växa ikapp normala bebisar
  • Dr to be

Hej! Vet inte riktigt vad du menar med att växa ikapp... Prematura barn ska ej växa eller gå upp o vikt för snabbt då detta kan leda till hälsoproblem i det långa loppet. Prematurer ska växa i sin egen takt och så länge de inte stannar i vikt eller längd så är allt bra. Själv föddes jag i v.28 för 23 år sedan. Lämnade sjukhuset 2.5 månader senare med "normal" bebisvikt. Har alltid legat lite under alla kurvor men mår prima. Oroa dig inte utan njut av din Linus

• Kazeer

När jag väntade andra barnet, gjordes TUL i vecka 32+3 och då beräknades vikten vid BF vara 2700 g.

O föddes i vecka 35+3 och vägde då 1510 g.
    Vid det datum som skulle ha varit hans BF vägde han 2440 g.
    Vid runt sex veckors ålder vägde han 2700 g.

tvåbarnsmor89 skrev 2011-06-28 16:02:03 följande:
    Linus har precis börjat följa med blicken. ger inga svar leenden eller vänder sig från mage till rygg som min bvc tycker han borde göra.. men han skulle ju inte ha varit född ännu...
    Hur kunnig är BVC-sköterksan på prematura barn? Tar hon alls hänsyn till att din son är prematur? Har du någon kontaktperson på neonatal som du kan ringa till och fråga vad de tycker?

Båda mina barn ahr fötts prematura och tillväxthämmade. De har båda två börjat ge svarsleenden runt 8-9 veckors ålder. Vända sig från mage till rygg har de inte gjort i den åldern.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Purlan

Det är väl långt från alla icke-prematura barn som vänder sig då de är åtta veckor...

• Trollet Ludenben

min son är född v 31+4. vägde 2150 och var 46 cm... han är fortfarande lite kortare än andra nu 2 år. Son nummer 1 föddes va 36, vägde 2080 och var 44 cm. Han är nu 8 år och är fortfarande liten med

Älskade ungar
  • tvåbarnsmor89

Näe desse värre är hon igen bra på något min bvc-skötterska.. men man blir ju alltid orolig när hon påstår att ens son ligger efter i utvecklingen....
    Ja vet att läkarna inne på neotalavdelningen sa att de var normalt att de kunde ligga efter i upp emot 2års åldern utan att det skulle vara onormalt och att det var mer regel än undantag att barnen gick senare osv....
    men ändå blir man ju orlig... för hon jämför hela tiden min granne och mig helat tiden känns det som (de fick deras dotter i v.41 och våran i v.31 så är ju lite skillnad...)

• klaramamma
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-06-29 09:30:02 följande:
    Näe desse värre är hon igen bra på något min bvc-skötterska.. men man blir ju alltid orolig när hon påstår att ens son ligger efter i utvecklingen....
    Ja vet att läkarna inne på neotalavdelningen sa att de var normalt att de kunde ligga efter i upp emot 2års åldern utan att det skulle vara onormalt och att det var mer regel än undantag att barnen gick senare osv....
    men ändå blir man ju orlig... för hon jämför hela tiden min granne och mig helat tiden känns det som (de fick deras dotter i v.41 och våran i v.31 så är ju lite skillnad...)
    Går det inte byta bvc-sköterska? Att stå och jämföra med dig med din granne är nog inte ens lagligt...sekretess råder! Din pojke är ju nu " nyfödd"  och du får gå efter hans korrigerade ålder.  Min tjej är 4 månader korr. och 7 mån verklig ålder. Hon följer precis en 4-månaders utv. nu
    Har du fortfarande neo-kontakt? Lyssna isåfall bara på dem är mitt råd...Och vända sig gör de "normala" bebisarna inte vid 2 mån. heller=) 
  • Katarina76

Byt BVC-tant eller be henne ringa neo. Man kan väl inte vänta sig svarsleende av någon som inte ska vara född än?
    Väldigt oproffesionellt av henne att jämföra med din fullgångna granne.

• Written Fiction

byt BVC sköterska eller säg till henne att dra i handbromsen.

Varför ska ditt barn "vara före sig själv" ? Kräva att barnet skall vara före sin egen biologiska ålder är ju rena skämtet. Vi är ju skapade när vi är skapade...
    Korrigera åldern efter bf så skall hon nog se att det inte alls är något att anmärka på..

styrkekramar till dig! Ta hand om er.

• tvåbarnsmor89
    Katarina76 skrev 2011-06-29 16:45:15 följande:
    Byt BVC-tant eller be henne ringa neo. Man kan väl inte vänta sig svarsleende av någon som inte ska vara född än?
    Väldigt oproffesionellt av henne att jämföra med din fullgångna grane
    Written Fiction skrev 2011-06-29 19:47:52 följande:
    byt BVC sköterska eller säg till henne att dra i handbromsen.

Varför ska ditt barn "vara före sig själv" ? Kräva att barnet skall vara före sin egen biologiska ålder är ju rena skämtet. Vi är ju skapade när vi är skapade...
    Korrigera åldern efter bf så skall hon nog se att det inte alls är något att anmärka på..

styrkekramar till dig! Ta hand om er.
  • tvåbarnsmor89
    Katarina76 skrev 2011-06-29 16:45:15 följande:
    Väldigt oproffesionellt av henne att jämföra med din fullgångna granne.
    Tyvärr har vi bara en bcv sköterska
  • Katarina76
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-06-29 20:09:42 följande:
    Tyvärr har vi bara en bcv sköterska
    Vad synd :( Dubbelkolla med neo om du blir orolig över något hon säger. Man kunde önska att de ringde och förklarade för henne att man måste korrigera åldern när det gäller utvecklingskontrollerna. Prematurer kan t o m vara ytterligare lite senare i utvecklingen utan att det betyder något för framtiden.

Min dotter föddes också i v. 31 och är nu 2,5 år. Jag hade besparat mig en massa oro om jag redan från början förstått vikten av att korrigera åldern när det gäller utveckling, längd och vikt. Helt utan oro blir man förstås aldrig :)

För att svara på dina frågor:
    1. 10 veckor (korrigerat 2,5 veckor)
    2. Det märks fortfarande en liten skillnad vid 2,5 års ålder.

När det gäller leende så kom det första vid 3 månader (korrigerat 1 månad). Satt utan stöd vid 7 mån, kröp vid 10,5 mån, gick med stöd 11,5 mån, gick utan stöd 18 mån.

Hoppas du kan njuta av din sons framsteg trots BVCs ogrundade åsikter. Annars fråga i forumet igen om du undrar något mer.
  • Maria K

Trodde alla BVC-sköterskor var uppdaterade på att korrigera ålder på prematurer.
    Hittade detta, är till för sjukvårdspersonal.
    www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

Ring den neomottagning som ni tillhör och prata med dem, be dem ringa till din BVC-sköterska och inteförmera, skicka all information de har och rekomendera litteratur till henne.
    Det är hennes skyldighet som sjuksköterska att hålla sig uppdaterad.

Om hon jämnför med din grannes barn igen tycker jag du anonymt ska kontakta ansvarig för BVC, hon får ju inte bryta mot sekretessen, om hon gör det mot din granne så gör hon det säkert mot flera.

• Trollet99

Vår dotter föddes i vecka 29+2, hon är nu drygt 4 månader, eller snart 2 månader. När hon skulle varit född vägde hon som en nyfödd och var lång som en nyfödd, men vi har hela tiden fått höra att hon växer väldigt bra. När det gäller allt, så sa vår neo.läkare till osd att bara jämföra med barn som föddes när hon skulle varit född. Nu ska vi alltså se vad en 2 månaders kan och inte vad en 4 månaders kan. Eller som hon sa: man kan väl inte tvinga en 4-åring att börja skolan - då ska man ju vara 7 år - alltså jämför med nyfödda nu!

Lycka till - allt löser sig! Och du borde kanske inte lyssna så mkt på bvc-sköterskan, det tipset fick vi från andra prematurföräldrar redan innan vi kom hem från sjukhuset =) 

• Meal

Tråkigt att din bvc sköterska inte kan mer om prematura och kommer med så idiotiska utlåtanden. När det gäller prematura så ska man tänka korrigerad ålder upp till 2 års ålder. Som de andra säger ovan ska du därför tänka att han är nyfödd nu, och det är ingen nyfödda som kan rulla. Jag tycker det låter som han har en bra vikt och längd. Sådana viktestimeringar som görs under graviditeten är ju väldigt osäkra. Det är viktigare att se på hur han växer i förhållande til sig själv. Det finns egna växtkurvor beräknade för prematura barn, kanske du skulle ta med en sådan nästa gång ni ska på kontroll.

Låter jättebra att han redan kan följa med blicken tycker jag, det är ju tidigt för åldern med tanke på att han precis uppnått gestationsålder 40 veckor. Min son kunde inte fästa blicket förrän långt efter bf och han är född i vecka 32+5. När det gäller vikt och längd så var min son 3050 g och 51 cm på sin dag för beräknad födsel. Han är nu genomsnittlig jämfört med andra barn som har fötts runt samma tid han skulle födas. Men han är självklart långt ifrån de som föddes på samma tidspunkt som honom. Och min son kan ännu inte rulla från mage till rygg och han är 3 månader korrigerat om en vecka. Så att förvänta att din son ska göra det redan nu är ju ganska extremt.

Och jag säger som Katarina76: Hoppas du kan njuta din sons framsteg trots det bvc säger

• Carowlin

Skämtar du?! Tycker hon att din son ska kunna vända sig från mage till rygg redan?!
    Förvisso kan min prematura dotter på 2 månader (skulle varit i v.33+3 idag) redan krypa (om man kan kalla det så, hon trycker med benen så hon glider upp, haha) och vad jag vet ska inte spädbarn kunna vända sig själva från rygg till mage och tvärtom förrän långt senare!
    Det var konstigt tycker jag.

• Carowlin

Förresten så ska du jämföra, precis som folk säger, med barn som är födda då din son skulle födas. Jag kan inte jämföra min 2 månaders dotter som föddes i v.25+6 med en 2 månaders som är född i v.40, det funkar inte. Det kan man kanske göra lagom tills de börjar skolan för alltid kommer det nog vara något som inte klaffar med jämnåriga tills de blir äldre, sen kan ju t.ex våran fullt friska mirakeldotter vara bäst och först på allt tidigare än vad hon skulle, det vet man ju inte heller, precis som din son kanske börjar prata före en som är i normalålder om man säger så.
    Jämför ALDRIG med andra barn som är födda då de ska, utan du får alltid tänka framåt. Om barn som är födda samtidigt som din son börjar gå vid 1-års ålder och din inte gör det så kan du börja jämföra först när din son skulle vara 1 år egentligen. Jag måste t.ex jämföra (om man nu ska göra det) min dotter med barn som är födda i Maj då hon skulle komma egentligen Glad Jag menar, hon är redan 2 månader men gör absolut ingenting som en fullgången 2 månaders gör, förutom äter, skiter och sover Flört Däremot är hon mer vaken än vad många andra prematurer i hennes ålder är, där kan man kanske jämföra henne med en som är 2 månader för fullgångna nyfödda sover ju typ hela tiden fast å andra sidan gjorde ju hon också det när hon var nyfödd, men om man tänker på att hon inte ens är fullgången ännu egentligen så är hon lika vaken som en 2 månaders. Vi har ett par på Neo här vars dotter är två dagar yngre än våran dotter men ca 3 veckor större i magålder och hon är absolut inte vaken så mycket som våran dotter. Hon sover typ hela tiden, har sett henne öppna ögonen typ en gång och då umgås vi varje dag här på avdelningen med bebisarna i fikarummet varje dag.

Svar på tråden växa ikapp normala bebisar