• Peak

Kissar på sig varje dag på dagis (inte hemma) Vad göra?

Min son kissar på sig på dagis varje dag nu! Har pågått en tid, minns inte hur länge.
    Han är 5 år och vi började ta av blöjan när han precis fyllde 2 år och var sedan blöjfri efter det, hade kvar den på natten en tid.
    Han kissar jätteofta, ibland 3-4 ggr på en timme!! Och det är inte som när man själv har uvi att det bara är några droppar! Vi har sökt hjälp på vc men de säger att det är "normalt för pojkar i den här åldern" - och han har inte uvi och inte diabetes (hade förhöjt glukosvärde en dag så vi fick tid på vc, men det hade gått ner till nästa dag och berodde antagligen på en topp just då, tex av att han äter vindruvor, vilket också är vätskedrivande. Men såå myckt äter han inte)

På dagis är det personal som har slutat och vikarier hit och dit så jag funderar på om det kan vara en bidragande orsak, men det har ju hänt nu och han kissade på sig innan också.

Han kan göra så här hemma också om vi är ute och gör något eller om han är ute och leker med kompisar. Vi har sagt att det inte gör något men han måste komma hem och byta - vilket han inte gör! Har också sagt att han kan gå till närmaste buske om han inte hinner hem!

Har bett personalen på dagis att påminna honom, och kanske följa med honom in på toa och säga att det inte är någon brådska, att de passar hans leksaker (han är rädd att nån annan ska ta dem om han lämnar dem!)

Nu blir jag galen snart - ska man bara låta det vara och inte göra något?

Jag tycker ändå inte att det verkar "normalt" att kissa så många gånger på en dag som han gör!? Kan man ha för liten blåsa? Kan det faktiskt vara något medicinskt? Eller är det bara det att han struntar i det?

Vet inga andra barn som kissar så här ofta och de reagerade på dagis och trodde han hade uvi. ANdra barn som har kissat ofta på dagis har haft det! Var med en kompis och hennes barn en dag och det barnet kan ju hålla sig, vänta och kissar väl som en vuxen, några ggr per dag!

Blir galen...

• Svar på tråden Kissar på sig varje dag på dagis (inte hemma) Vad göra?
  • Mylla

Har aldrig hört talas om att det skulle vara normalt att kissa 3-4 ggr per timme. Tror inte på det.

Vad har de gjort för att utesluta UVI?

Hur många gånger och när har man mätt blodsockret på honom? Är det bara de två gångerna?

Jag har en pojke i samma ålder, han kissar 3-4 ggr om dagen.

• Emma3

Min son kissar inte 3-4ggr i timmen men han hade en period nyss då han började kissa på sig igen och det var inte lite som kom i kalsongen utan han kissade på sig rejält. Kunde ha frågat någon minut innan men han sa då att han inte var kissnödig men sen sekunden efter skriker han kissnödig och hoppar och studsar men då hade de redan kommit en hel del i byxorna. Och på dagis kissade han på sig 2-3ggr per dag. Men sen för kanske 2 veckor sedan blev det som vanligt han går själv på toa i tid och inget i kalsongen.

De på dagis sa att de trodde att han inte hade tid att gå på toaletten för han var så inne i leken elr ville inte missa något i leken m,m. Så pratade med honom att de gör inget om d går in och kissar mn kan fortsätta leka och började sätta honom på toaletten x antal ggr per dag fast han sa att han inte var kissnödig och ja sedan vände det av sig själv.

Kollade då även en del på nätet och det verkar iallafall som det fanns fler pojkar runt 4-5 års åldern som hade samma problem. Min son är 4 år och 3 mån.

Nu vet jag inte hur lång tid detta har pågått men om det fortsätter länge så får man kanske kolla upp honom igen med blodsocker elr om det är något annat som är fel.

♥ Våra underbara barn! Leo-07 ♥ Wilma-09 ♥
  • Peak
    Mylla - jag har likadana stickor som de har inom sjukvården hemma så han kissade på en sådan och fick förhöjt blodsocker men sedan på vc var det normalt igen - det är en gång de tagit på vc.
    Och då kan man se äggvita och blodsocker på samma sticka.
    Vilken lyx om han kissade 5 ggr/dag! Oskyldig

Emma3 - Ja jag har också läst en del på nätet men tycker ingen är precis likadan (men det är de väl aldrig iofs).
    Vi säger också att det inte gör något och att bara han säger till så vaktar fröken hans saker han leker med bara han går på toa! Men nej...
    På vc sa de också att han är för inne i leken och inte vill avsluta den. Men jag tycker att han borde känna själv att det inte är kul att gå runt och vara blöt och bara dra ner byxorna och kissa! Min son är likadan, man frågar om han behöver kissa - nej - sätter sig i bilen och på motorvägen kan han inte hålla sig - kul...
    Det är stressande och när vi är någonstas kollar jag hela tiden vart han skulle kunna kissa om han behöver. Dock tjatar jag inte på honom - jag vill inte att han ska känna någon stress så vi hamnar i en ond cirkel. Men det verkar vi redan ha gjort....

Bara den här veckan kvar nu innan dagis stänger en månad så vi får jobba på det hemma - han går på toaletten när vi är hemma och inne men är han ute och leker med grannbarnen blir det inte så många toabesök som behövs tyvärr!
  • Mylla
    Peak skrev 2011-06-29 11:17:15 följande:
    Mylla - jag har likadana stickor som de har inom sjukvården hemma så han kissade på en sådan och fick förhöjt blodsocker men sedan på vc var det normalt igen - det är en gång de tagit på vc.
    Och då kan man se äggvita och blodsocker på samma sticka.
    Vilken lyx om han kissade 5 ggr/dag! Oskyldig
    Det låter inte som han har blivit ordentligt undersökt, i första hand för uvi- en urinodling bör skickas åtminstone. Hälsa från mig att det är banne mig ett krav om ett barn kissar 3-4 ggr i timmen. men har de gjort det redan ber jag om ursäkt i förväg.

Sak nummer två- har ingen mätt blodsockret ? Bara u-sticka?? Isåfall är mätning av fasteblodsocker en självklar sak när ett barn har stora urinmängder. Det är lite svårt att tolka hur mycket han kissar eller om det bara är ofta.
Svar på tråden Kissar på sig varje dag på dagis (inte hemma) Vad göra?