• Anonym (hur göra)

vad gäller vid uppsägning??

sitter här o e nervös inför mötet med chefen imorgon, ska nämligen säga upp mej. jag hoppas på att hon kan släppa mej på engång men enligt andra personer så har man promt 3 månader uppsägningstid.
    Nu  är det så att jag jobbar natt o kan inte göra det längre. pga att jag lämnat min sambo och sambon e ej kapabel till att ta hand om vårat barn just nu... av massa andeldningar.

chefen är känd för att ej bry sej om sånt utan är det 3 månader så är det... vad händer om jag vägrar gå att jobba. jag kan liksom inte ordna det då släkten bor 30 mil bort.

suck snälla hjälp!

• Svar på tråden vad gäller vid uppsägning??
  • J1983

Om det är så att du har tre månaders uppsägningstid så bryter du ju ett avtal om du vägrar jobba och då kan ju arbetsgivaren i värsta fall stämma dig och vad jag har hört kvarhålla lön som ej utbetalts men jag vet inte om det stämmer.

• Anonym (hur göra)
    J1983 skrev 2011-06-28 20:00:54 följande:
    Om det är så att du har tre månaders uppsägningstid så bryter du ju ett avtal om du vägrar jobba och då kan ju arbetsgivaren i värsta fall stämma dig och vad jag har hört kvarhålla lön som ej utbetalts men jag vet inte om det stämmer.
    okk, nu är det ju så att jag inte bryter d med flit, utan har ett barn att ta hand om..
  • Anonym (hur göra)

Ingen mer??

• Daniela01

det bästa är nog om du ringer upp ditt fack och hör med dem, ifall de kan hjälpa dig på något sätt (då de är insatta i de avtal som finns där du jobbar). Lycka till

• ZillyChili

Håller med föregående talare. Prata med ditt fack. I våra tre fack som vi har på företaget så är uppsägningstiden beroende på hur länge man har varit anställd och i vissa fall beroende på ålder också.

Men om du inte kommer under uppsägningstiden så kan de kräva dig på pengarna som de förlorar pga detta. Tyvärr så kommer din situation ändå att hamna under fliken "flit".

Men förklara läget och be om tjänstledigt under uppsägningstiden, då betalar de inte ut någon lön för dig. Försöka går ju alltid

• Virriga Vera
    Anonym (hur göra) skrev 2011-06-28 20:02:56 följande:
    okk, nu är det ju så att jag inte bryter d med flit, utan har ett barn att ta hand om..
    Tyvärr så är det något som arbetsgivaren inte behöver ta ställning till. Ta en diskussion med din arbetsgivare och hoppas på det bästa. Det är ju så att din arbetsgivare måste se till att verksamheten fungerar om en 1:a prioritet. Det är ju det som hon har betalt för.
  • Anonym

Jag tror inte det blir några problem att få gå hem på kortare tid än 3 månader, men du kanske måste stanna tills en vikarie/ersättare har satts in.

Om du inte går dit kan du få sparken och skillnaden blir att då får du karens på A-kassan och dåliga referenser. Men om du inte bryr dig om sånt så är det ju bara att säga till chefen att du inte kommer att kunna komma in till jobbet framöver på grund av barnen.

Att man blir stämd för att man inte kommer till jobbet är extremt ovanligt och inget du behöver oroa dig för.

• Anonym

Jag tror faktiskt inte du har 3 månaders uppsägningstid när du säger upp dig själv. Det är mycket ovanligt utan det brukar vara 1 månad. Däremot om du skulle bli uppsagd av nån anledning så är det ofta längre uppsägningstid och i det kommunala avtalet så har man längre tid om man är över en viss ålder och vid anställning längre än ett visst antal år.

Har du ingen semester du kan ta ut under tiden? Eller föräldrarledighet ännu hellre för den kan chefen inte neka dig annat än i extrema fall...

• knäppisen

du sätter ju chefen i knepigt läge att säga upp dig inför sommaren. Kanske inte helt enkelt att få in en vikarie med så kort varsel. Det är lätt att vara efterklok, men är det inte bättre att lösa det praktiska INNAN man gör slut ?
    Varför kan inte sambon ta hand om barnen ?
    Har du ingen släkting som kan komma och bo hos dig o ta hand om barnen ?
    Varför inte annonsera om natt-vakt till barnen ? Borde inte vara så svårt att hitta en sommarlovsledig tjej eller kille som vill tjäna lite extra pengar.

• J1983
    Anonym skrev 2011-06-29 08:31:47 följande:
    Jag tror faktiskt inte du har 3 månaders uppsägningstid när du säger upp dig själv. Det är mycket ovanligt utan det brukar vara 1 månad. Däremot om du skulle bli uppsagd av nån anledning så är det ofta längre uppsägningstid och i det kommunala avtalet så har man längre tid om man är över en viss ålder och vid anställning längre än ett visst antal år.

Har du ingen semester du kan ta ut under tiden? Eller föräldrarledighet ännu hellre för den kan chefen inte neka dig annat än i extrema fall...
    Jag tror att det är rätt vanligt att tjänstemän har tre månader men de som tex. tillhör kommunal brukar bara ha en månad.
  • Anonym
    J1983 skrev 2011-06-29 09:59:09 följande:
    Jag tror att det är rätt vanligt att tjänstemän har tre månader men de som tex. tillhör kommunal brukar bara ha en månad.
    Ja tjänstemän brukar vara lite svårare att ersätta än låt säga en undersköterska. Tjänstemän har ju ofta en massa kunskaper som bara är applicerbart på just den tjänsten och som behöver föras vidare till efterträdaren. Inte för att jag tycker den ena är mer betydelsefull än den andra men rent krasst så är den ene lättare att ersätta än den andre.

Jag utgick från att Ts jobbade inom vård eller industri. Vet inte varför jag fick det i skallen för det framgår faktiskt inte nånstans. Jag var nog lite snabb att bilda mig en uppfattning. Skäms
  • Anonym

Vad som gäller runt din egen uppsägningstid borde stå skrivet i ditt anställningsavtal, har du ens tittat där? Att kontakta facket kan vara god ide men de lär knappast kunna hjälpa dig i någon större utsträckning när du planerar att eventuellt stanna hemma från arbetet trots arbetsplikt. Har du försökt att bli omplacerad? Det kan vara ett steg innan att säga upp sig.

• Jeena

Har för mig att det är 1 mån uppsägningstid när man säger upp sig själv OM INTE något annat står i anställningskontraktet. Kan vara värt att kolla upp innan så att man vet själv vad som gäller. Däremot när man blir uppsagd av företaget kan tiden avriera väldigt, ex beroende på anställningstid osv.

• J1983
    Jeena skrev 2011-06-29 10:59:43 följande:
    Har för mig att det är 1 mån uppsägningstid när man säger upp sig själv OM INTE något annat står i anställningskontraktet. Kan vara värt att kolla upp innan så att man vet själv vad som gäller. Däremot när man blir uppsagd av företaget kan tiden avriera väldigt, ex beroende på anställningstid osv.
    Nja fast det där beror ju på vilket fack man är anslutet till och kollektivavtal, som ovan nämts, kommunalare och liknande har ofta en månad men tjänstemän, ofta akademiker har längre uppsägningstid, ofta tre månader vid egen uppsägning.
  • Jeena
    J1983 skrev 2011-06-29 11:52:49 följande:
    Nja fast det där beror ju på vilket fack man är anslutet till och kollektivavtal, som ovan nämts, kommunalare och liknande har ofta en månad men tjänstemän, ofta akademiker har längre uppsägningstid, ofta tre månader vid egen uppsägning.
    Okej, då är egentligen det enda rådet vi bör ge TS att ringa sitt fack o höra. Skrattande
  • Zargenta

Däremot så har du 45 avstängningsdagar (dvs inga pengar på 3mån) från a-kassan när du säger upp dig själv och 7 karensdagar. Så du är medveten om att du inte får pengar alltså...

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Anonym
    Zargenta skrev 2011-06-29 12:05:23 följande:
    Däremot så har du 45 avstängningsdagar (dvs inga pengar på 3mån) från a-kassan när du säger upp dig själv och 7 karensdagar. Så du är medveten om att du inte får pengar alltså...
    45 avstängningsdagar blir väl ändå inte 3 månader? 6 veckor säger facket att man blir avstängd.
  • Zargenta

45 måndag-fredag = drygt 3mån...

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Anonym (hur göra)

sådär , jag hade 3 mån uppsägning men chefen släpper mej på 1 månad  snäll som hon är!! :)
    jag har alltså bara 2 nätter kvar att jobba eftersom jag sedan är föräldrarledig samt semester.

tack för era svar. o till den personen som tyckte d va korkat att gå isär innan vi ordnat upp allt.. du är enbart puckad när det står att pappan ej kan ta hand om barnen som läget e just nu. du ska inte behöva ha en förklaring för det!!!!!!

O jag är sjuksköterska och jobbar inom vården.

sen ska jag inte gå på A.kassa då jag redan fått tag i ett nytt jobb som börjar i höst .

Svar på tråden vad gäller vid uppsägning??