• Jämtlandstösen

Hur hjälper jag min 5 åring att våga doppa huvudet?

Min flicka är 5,5 år och gillar i och för sig att bada. Men hon vågar inte doppa huvudet. Hon gick på simskolan nu några gånger för att leka fram vattenvana men vågade inte doppa huvudet. Bara lite ner över näsan vågar hon som mest. Nu köpte jag simglasögon åt henne för att göra det mer spännande och så slipper hon ju då få vatten i ögonen i alla fall. Vi badade idag men hon vågade inte, bara lite över näsan nu med. Har ni något bra tips på hur jag kan hjälpa henne att våga? Hon får ju gå på simskolan igen nu till hösten och leka vidare för att hitta vattenvanan, men det vore bra att kunna hjälpa henne att våga doppa huvudet till dess. Det går ju inte att lära sig simma annars. Hon har alltid varit väldigt känslig för att få vatten i ansiktet och ögonen, har aldrig gillat att tvätta håret tex.

• Svar på tråden Hur hjälper jag min 5 åring att våga doppa huvudet?
  • Lena

Man kan visst simma utan att doppa huvudet. Jag har alltid avskytt att göra det.

• Jämtlandstösen

När man lär sig simma hamnar man ju förstås med huvudet under vattnet ibland. Det går ju att låta bli sedan, när man kan. Man rekommenderas också från simskolans sida att inte flytta upp barn som inte doppar huvudet till nästa nivå, där man mer övar simtag och så.

• Kanskedinsyrra

Äh, byt simskola!
    Va fasen jag är över 30 å håller för näsan när jag hoppar i vattnet. gillar inte vatten i ögonen men simmar en kilometer utan problem.

• LuMa

Det kommer, jag lovar.

Sonen var likadan (han blir åtta år nu i aug.) ända till i våras då han började på simskola.
    Efter några gånger på simskolan så doppade han mitt i allt huvudet och tog några simtag under vattnet.
    Vi har känt att det är ingen idé att stressa fram det så han blir ännu räddare utan han har fått ta det i sin egen takt.

• Lena

Jag lärde mig simma i mellanstadiet. Aldrig några krav på att doppa huvudet. Hade det varit det hade jag aldrig simmat!

• Psyke

Har du möjlighet att bada med henne då och då? Min man brukar doppa huvudet och dyka nästan hela tiden när han badar med barnen utan att ens nämna att de ska göra likadant. Nu är de fortfarande ganska små men man märker att de tar in allt han gör och stora flickan vågar prova att göra likadant. Fast det krävs nog många-många visningar innan någonting hjälper.

• iolanthe

Jag avskyr att doppa huvudet och det går alldeles utmärkt ändå. Så vill hon inte så låt det vara.

• Jämtlandstösen

Jag har köpt egna simglasögon så det jag kan prova är ju att dyka själv när vi badar tillsammans. Känns ändå som att hon är lite nyfiken på vad som finns under vattnet. Hon gillar de nya simglasögonen också. Kanske ger det sig om vi tar det som det kommer.

• jordgubbe0812

Men det är ju en bra bit att doppa t.o.m näsan. Då är det ju bara ögonen kvar för att doppa hela ansiktet. Och barn gör ofta inte skillnad på att doppa ansiktet och doppa huvudet. De har liksom passerat spärren.

• Anne69

Gör inte som jag: jag doppade ungen....inte smart

Jag tänker att hon faktiskt inte behöver kunna doppa huvudet.....och kunna förresten? det handlar ju mer om mod än att kunna. Så jag tycker nog att du ska droppa det - inte doppa

Svar på tråden Hur hjälper jag min 5 åring att våga doppa huvudet?