• Lillave

Glass varje dag?

Min  lille blir snart 3 år och av "ngn anledning" blir det glass i stora lass här hemma.....

Storasyster får ju ofta nu när det är så varmt och då vill ju han också ha.

Mormor bjuder, farmor bjuder, det kommer oväntat besök och glassen plockas fram. Glassbilen kommer. Storasyster bjuder sina kompisar osv osv.

Jag har inga problem med det egentligen, men tänker på hans tänder. Hur illa är det tror ni?
    Vi är väldigt noga med tandborstningen.

Han äter inget annat godis alls f.ö.

• Svar på tråden Glass varje dag?
  • Babyystar

Jag tror inte att du behöver oroa dig för tänderna :)

• Lillave
    Babyystar skrev 2011-06-28 20:54:06 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för tänderna :)
    Tack, hoppas du har rätt.

Han ska snart till tandläkaren, ska höra med dem då.

Var MYCKET striktare med vår äldsta...
  • sensommarbarn

Vår son fyller 3 nu i aug, han får glass varje dag nu när det är så här varmt, mest för att kyla av honom. Så länge ni borstar tänderna ordentligt borde det inte vara några problem!

• Baryk

Det går säkert jättebra med tänderna! Ni borstar ju noga, så det ska nog inte vara några problem. Mina barn får glass för att kyla av sig med varje dag nu när det är så varmt.

• Candida

Vad du skulle kunna göra som är ett nyttigt alternativ till glass är att du köper sådanda där glassformar i plast, som man kan hälla juice eller youghurt i och frysa in. Saft kan man också hälla i dem, men då blir de ju inte lika nyttiga...

Du kan även ta en banan och dela den i små bitar och frysa in bitarna.

Ett annat alternativ nu på sommaren om du vill vara rädd om barnets (och dina egna) tänder är ju att ha en kanna vatten i kylen. I vattenkannan kan du har några skivor gurka.

Mineralvatten är inte bra för barn sa min tandläkare.

• Boel1

Du kan ju försöka ge det i samband med annan mat, så blir det mindre skadligt för tänderna, om du är orolig för det!

• Millicent

Om man är noga med tandborstning morgon och kväll och inte småäter så är jag övertygad om att det går bra.

Vill ni variera er så är det gott att mixa frysta hallon, banan, yoghurt, lite apelsinjuice (eller annan juice eller mjölk) och ev lite vaniljsocker. Det blir om man har rikligt med frysta bär så blir det tjockt och kallt, lite som mjukglass. Funkar förstås även att blanda olika frysta bär eller ta andra frukter. Har man inte frysta bär i så får man frysa bananerna först. Variationerna är oändliga. Bättre för tänderna är det förstås inte men ibland är det lite tjatigt med glass.

• Nina 566

Glassen i sig är väl inte så där superfarligt, det är väl att han äter mellan måltiderna som gör skada på dom små gaddarna =)
    Men ni får väl kanske borsta en gång extra på dagen kanske.

• Maria222

Om man intar socker en gång per dag och borstar morgon och kväll kan jag inte alls se att det, enbart, skulle kunna leda till karies. Det är väl småätandet i sig, att tänderna inte får vila, som är den stora boven oavsett om det är glass eller frukt man intar.

Min son äter också glass nästan varje dag nu... isglass. Och vi fikar varje dag och då får han ofta en bulle eller kaka till sin fruktskål.

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Glass varje dag?