• AasaC

Någon som har varit på Pascha Bay i Turkiet?

Vi har precis bokat en resa till Pascha Bay i Alanya och reser dit under min semester. Varken jag eller maken har varit i Turkiet tidigare, så det blir nytt för hela familjen.
    Vi har tagit All-inclusive också, vilket också är nytt för oss. Tänkte testa att göra en All-inclusive resa en gång och se hur det är.

Är det någon som har varit där och kanske kan säga lite hur det är? Hur är maten? Servicen? Aktiviteter för barnen? Våra barn är 8 och 10 år och vi har anmält dem till Superkids.

Vi tog bara en vecka, eftersom vi dels inte har någon superbra ekonomi och dels att man kanske riskerar att tröttna.

• Svar på tråden Någon som har varit på Pascha Bay i Turkiet?
  • Elli47

Har varit en vecka på Pascha Bay nyligen med mina söner. Det var ett jättebra hotell måste jag säga, där fanns allt, t o m en liten affärsgata med frisör bl a!   Bufférna var bra, allra bäst mat var det när det var turkisk afton, sämst när det var orientalisk afton. De har lite olika teman varje kväll nämligen. Barnen har eget buffébord med diverse smått som barn brukar gilla, naturligtvis får de även äta från de övriga bufférna.

Vi bodde i premiumlägenhet och hade trådlöst internet, dvd-spelare osv. Kanonbra! Vi hade även jättebra läge, nära till pool och nära till restaurang. Enda som inte var så bra var stranden faktiskt... det var stora vågor och ganska stenigt en bit ut, sista dagarna kom det in olja på stranden så vi förstörde en del kläder med det tyvärr.

Jag irriterade mig på att folk bokade solstolar vid poolen fast man inte fick göra det före kl 9... suck. På det viset är nordbor inte ett dugg bättre än tyskar

Hoppas ni får en bra semester, jag rekommenderar verkligen Pascha Bay och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där igen.

• AasaC
    Elli47 skrev 2011-06-30 10:09:26 följande:
    Har varit en vecka på Pascha Bay nyligen med mina söner. Det var ett jättebra hotell måste jag säga, där fanns allt, t o m en liten affärsgata med frisör bl a!   Bufférna var bra, allra bäst mat var det när det var turkisk afton, sämst när det var orientalisk afton. De har lite olika teman varje kväll nämligen. Barnen har eget buffébord med diverse smått som barn brukar gilla, naturligtvis får de även äta från de övriga bufférna. Vi bodde i premiumlägenhet och hade trådlöst internet, dvd-spelare osv. Kanonbra! Vi hade även jättebra läge, nära till pool och nära till restaurang. Enda som inte var så bra var stranden faktiskt... det var stora vågor och ganska stenigt en bit ut, sista dagarna kom det in olja på stranden så vi förstörde en del kläder med det tyvärr. Jag irriterade mig på att folk bokade solstolar vid poolen fast man inte fick göra det före kl 9... suck. På det viset är nordbor inte ett dugg bättre än tyskar Hoppas ni får en bra semester, jag rekommenderar verkligen Pascha Bay och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där igen.

Tack så jätte mycket för svaret. Det lät ju jätte bra! Ingen av oss är några strandmänniskor, direkt, så om den inte är så bra gör egentligen inte så mycket. Vi kollade på deras filmklipp igår och när de visade bilder från stranden så frågade dottern var poolen var ... för den var mer intressant. Kul med lite olika teman på maten. Kan tänka mig att det kanske blir rätt varierat då. Vi äter ju det mesta i vår familj, så det kan nog bli spännande. Alltså ... hur funkar det med solstoloarna? Man måste alltså boka dem? När vi var på Teneriffa för tre år sedan, så fick man bara ta de stolar som var lediga ... ingen bokning. Finns det risk att bli utan poolstol om man inte är uppe tidigt och bokar då, eller?
  • Silverhaj76
    AasaC skrev 2011-06-30 14:54:38 följande:
    Tack så jätte mycket för svaret. Det lät ju jätte bra! Ingen av oss är några strandmänniskor, direkt, så om den inte är så bra gör egentligen inte så mycket. Vi kollade på deras filmklipp igår och när de visade bilder från stranden så frågade dottern var poolen var ... för den var mer intressant. Kul med lite olika teman på maten. Kan tänka mig att det kanske blir rätt varierat då. Vi äter ju det mesta i vår familj, så det kan nog bli spännande. Alltså ... hur funkar det med solstoloarna? Man måste alltså boka dem? När vi var på Teneriffa för tre år sedan, så fick man bara ta de stolar som var lediga ... ingen bokning. Finns det risk att bli utan poolstol om man inte är uppe tidigt och bokar då, eller?
    Nja, folk "bokar" stolarna bara med sina handdukar. Men det har jag sett på alla ställen vi varit på. Vi på Pascha Bay för 5 år sen, 2 veckor. Vi var också nöjda!
  • AasaC
    Silverhaj76 skrev 2011-06-30 14:57:55 följande:
    Nja, folk "bokar" stolarna bara med sina handdukar. Men det har jag sett på alla ställen vi varit på. Vi på Pascha Bay för 5 år sen, 2 veckor. Vi var också nöjda!

Aha. Men det gjorde de säkert där vi var på Teneriffa också, fast där tror jag inte att det fanns några direkta regler angående det ... och jag det fanns nog för det mesta lediga platser till hela familjen ändå när vi ville ha, så jag tänkte inte så mycket på hur det funkade och blev inte irriterad.
  • Jordgubbarmeglass

Yes jag har varit där

Sommaren 03 var jag där (utan barn), fick en sista minuten dit för 995

Hotellet och stranden var kanon. + ett sjukhelskottans poolområde
    Åt aldrig på hotellet utan tog taxi in till centrum varje gång.

Men hotellet var kanon då , och förhoppningsvis håller det standarden ännu =)

• Silverhaj76
    AasaC skrev 2011-06-30 15:02:37 följande:
    Aha. Men det gjorde de säkert där vi var på Teneriffa också, fast där tror jag inte att det fanns några direkta regler angående det ... och jag det fanns nog för det mesta lediga platser till hela familjen ändå när vi ville ha, så jag tänkte inte så mycket på hur det funkade och blev inte irriterad.
    Nej, precis! Men är det högsäsong lär det vara mycket folk, och kanske för att stranden är dålig där, så sitter de flesta vid bassängen. Men vad jag minns så var det inget fel på stranden!
  • Safireee

Jag var där i juni förra året och det var toppen! Har aldrig bott på något sånt village-område innan och det var helt över mina förväntningar. Vi körde halvpension med frukost och middag och det var toppen. Åt lunch på stan eller på det lilla området på andra sidan motorvägen (där kan man köpa billig frukt, vatten osv.)

Massvis med roliga aktiviteter för barn och vuxna i olika åldrar, superhärlig pool, god mat osv. Underhållning på kvällarna, bra hotellrum (skönare säng än den jag har hemma!) osv. Vi åkte in till Alanya city några gånger (går bra Dolmusbussar) och där finns superbillig shopping och trevliga sevärdheter (castle, stalakitgrottor osv.). 

Var även i Alanya 1997 men då bodde vi på ett lokalt Turkiskt hotell nära stan. Det har blivit lite mer turistvänligt sedan dess tycker jag.

Det enda jag har att klaga på var att det var alldeles för varmt för oss (30-35 grader). Jag och min dotter fick solsting och blev sängliggande nån dag och dottern hade feber och ville inte äta. Sen blev jag magsjuk också lagom till jag kom hem. Men det där har ju inget med Pascha Bay att göra, så ha en riktigt härlig semester!!  Solig

• AasaC
    Safireee skrev 2011-06-30 15:13:33 följande:
    Jag var där i juni förra året och det var toppen! Har aldrig bott på något sånt village-område innan och det var helt över mina förväntningar. Vi körde halvpension med frukost och middag och det var toppen. Åt lunch på stan eller på det lilla området på andra sidan motorvägen (där kan man köpa billig frukt, vatten osv.)

Massvis med roliga aktiviteter för barn och vuxna i olika åldrar, superhärlig pool, god mat osv. Underhållning på kvällarna, bra hotellrum (skönare säng än den jag har hemma!) osv. Vi åkte in till Alanya city några gånger (går bra Dolmusbussar) och där finns superbillig shopping och trevliga sevärdheter (castle, stalakitgrottor osv.). 

Var även i Alanya 1997 men då bodde vi på ett lokalt Turkiskt hotell nära stan. Det har blivit lite mer turistvänligt sedan dess tycker jag.

Det enda jag har att klaga på var att det var alldeles för varmt för oss (30-35 grader). Jag och min dotter fick solsting och blev sängliggande nån dag och dottern hade feber och ville inte äta. Sen blev jag magsjuk också lagom till jag kom hem. Men det där har ju inget med Pascha Bay att göra, så ha en riktigt härlig semester!!  Solig
    Ja, egentligen kommer det nog vara lite väl varmt nu för oss också ... men förhoppningsvis går det bra ändå. Jag har sagt till dottern att vi måste ta med våra hucklen ... såna som man drar  över håret (vet inte vad de heter, egentligen. För när vi var på Teneriffa så fick jag köpa ett sådant till mig den andra dagen där, eftersom jag brände skallen den första dagen (trots att jag har rätt mycket hår). Så nu måste vi förebygga ... och sådana kan man ju även ha på när man badar.

Det verkar ju i alla fall som om det är ett jätte bra ställe.
  • mikroE

Jag bodde där 2000(?) med min syster och då var det jättetrevligt. Vi hade ingen mat alls då utan lagade egen eller åt på restaurang med det kanske var annorlunda då än nu för jag tror inte all inklusive fanns då (om det fanns kan det inte ha varit vanligt iaf). Jag kommer inte ihåg att folk bokade solstolar men det gjorde de säkert. Man kunde bada i både hav och pool och det fanns som sagt affärer och restauranger inne på området så ville man kunde man låta bli att lämna hotellet alls. Det enda som förvånade mig var att folk som bodde där solade topless så mycket och var fulla mitt på dagen men jag antar att många som åker på charter tycker det är helt normalt...

• Elli47
    mikroE skrev 2011-06-30 17:18:39 följande:
    Jag bodde där 2000(?) med min syster och då var det jättetrevligt. Vi hade ingen mat alls då utan lagade egen eller åt på restaurang med det kanske var annorlunda då än nu för jag tror inte all inklusive fanns då (om det fanns kan det inte ha varit vanligt iaf). Jag kommer inte ihåg att folk bokade solstolar men det gjorde de säkert. Man kunde bada i både hav och pool och det fanns som sagt affärer och restauranger inne på området så ville man kunde man låta bli att lämna hotellet alls. Det enda som förvånade mig var att folk som bodde där solade topless så mycket och var fulla mitt på dagen men jag antar att många som åker på charter tycker det är helt normalt...
    Nu är det ingen som solar topless där längre   Det är mest barnfamiljer på hotellet så någon fylla ser man inte heller vilket är skönt!
  • mikroE
    Elli47 skrev 2011-07-01 05:28:26 följande:
    Nu är det ingen som solar topless där längre Det är mest barnfamiljer på hotellet så någon fylla ser man inte heller vilket är skönt!
    Skönt, jag hatar när folk solar topless! Det var dock mycket barnfamiljer då också. Jag skulle säga att 95% av toplessolarna var norskor när jag var där så kanske har de slutat komma dit eller lärt sig lite hyfs. Det var seriöst så att det fanns skyltar i restaurangerna att man inte fick sitta där och äta topless... Hur kan man inte fatta det?
  • Elli47

Det har ju gått några år, jag vet inte om folk solar topless överhuvudtaget nå mer? Känns lite 80-tal att sola topless!

mikroE skrev 2011-07-01 13:57:28 följande:
    Skönt, jag hatar när folk solar topless! Det var dock mycket barnfamiljer då också. Jag skulle säga att 95% av toplessolarna var norskor när jag var där så kanske har de slutat komma dit eller lärt sig lite hyfs. Det var seriöst så att det fanns skyltar i restaurangerna att man inte fick sitta där och äta topless... Hur kan man inte fatta det?
  • mikroE
    Elli47 skrev 2011-07-01 15:31:31 följande:

Det har ju gått några år, jag vet inte om folk solar topless överhuvudtaget nå mer? Känns lite 80-tal att sola topless!

Ja visst gör det! Men som sagt, jag var där 2000 och även det var ju rätt länge efter åttiotalet. I min hemstad ser man ibland folk som badar topless och de är nästan alltid norskor också. (Jag såg det senast 2009 vad jag kan minnas så det har nog levt några år till iaf)
  • Elli47

Kanske norrmännen är lite efter... hihihi... sorry eventuella norrmän som läser här

mikroE skrev 2011-07-01 15:57:47 följande:
    Ja visst gör det! Men som sagt, jag var där 2000 och även det var ju rätt länge efter åttiotalet. I min hemstad ser man ibland folk som badar topless och de är nästan alltid norskor också. (Jag såg det senast 2009 vad jag kan minnas så det har nog levt några år till iaf)
  • mikroE
    Elli47 skrev 2011-07-01 18:43:46 följande:

Kanske norrmännen är lite efter... hihihi... sorry eventuella norrmän som läser här

Jag har tänkt tanken... Eller så har de bara så snygga bröst att det inte kan hålla dem inne i en bh?
  • Mrs00K

hej, var på detta hotell 2006 och håller nu på att boka ny resa till september i år. Det som vi nu funderar över är hurvida man tjänar på att ta all-inklusiv eller inte. Har tänkt köpa till frukostbuffé här hemifrån för 1050:-/2 personer.

Är det någon som vet vad buffémiddagrna kostar? När vi var där sist kunde man köpa som ett klippkort för alla dagarna men minns inte vad detta kosta? någon som vet?

Svar på tråden Någon som har varit på Pascha Bay i Turkiet?