• ssimpan

Svårt att andas in djupt/ måste gäspa och rapa för att det ska kännas bra

Hej!

Har under några dagars tid känt att det har varit svårt att andas, det är som att jag inte kan andas in riktigt ordentligt, det tar stopp, om jag försöker gäspa eller rapa tar det stopp.  Kan detta ha något att göra med stress? eller vet någon vad detta kan bero på?
    Tacksam för svar då känslan är väldigt obehaglig!

Hälsningar Simon

• Svar på tråden Svårt att andas in djupt/ måste gäspa och rapa för att det ska kännas bra
  • Pacolina
    ssimpan skrev 2011-06-29 02:04:26 följande:
    Hej!

Har under några dagars tid känt att det har varit svårt att andas, det är som att jag inte kan andas in riktigt ordentligt, det tar stopp, om jag försöker gäspa eller rapa tar det stopp.  Kan detta ha något att göra med stress? eller vet någon vad detta kan bero på?
    Tacksam för svar då känslan är väldigt obehaglig!

Hälsningar Simon
    Jag upplevde samma sak när jag hade låsningar i ryggen. En kiropraktor kan lätt fixa till det om det skulle vara problemet. Stressandning brukar yttra sig mer genom ett tryck över bröstet, att man blir yr och kan få domningar i fingrar. Ja det finns en massa andra "biverkningar" av hyperventilering också men jag tycker spontant inte att det låter som det.
    Är det så att du lättare kan andas in om du böjer dig framåt eller om du höjer axlarna när du ska ta ett djupt andetag så har du förmodligen kotor som inte är på plats i bröstryggen.
    Om du upplever att det är svårt att andas ska du naturligtvis i första hand söka läkarhjälp för att utesluta något allvarligt men jag tror nog imte att det är det.

Lycka till !
Svar på tråden Svårt att andas in djupt/ måste gäspa och rapa för att det ska kännas bra