• Kryssarinnan

Gravid + födsel utomlands

Hej, jag skulle vilja höra av er som har erfarenhet av detta:

Vi bor tillfälligt utomlands, lever ett kringflackande liv. Men vi är skrivna i Sverige, eftersom vi reser och alltså inte egentligen är bosatta utomlands, om ni förstår vad jag menar är skillnaden.

Har ett barn sedan tidigare, fött som vanligt i Sverige 2009. Nu försöker vi bli med barn igen. Det är möjligt att graviditet och födsel sker både utom och kanske även inom EU.

Vi vill dock gärna ha föräldrapenning så klart...

- Vad behöver Försäkringskassan för intyg istället för det Moderskapsintyg som en svensk vanlig barnmorska skickar in kring v 20?

- Född utomlands, vilket intyg?

- Går det bra att visa upp och anmäla barnet på en svensk ambassad (även konsulat?) och få det registrerat samt ansöka om pass även om man inte är folkbokförd eller ens har en adress i (ut)landet i fråga?

- Eller skulle ni åka hem för ordinarie ultraljud i v 18 och/eller förlossning? Kanske är det enklare och inga frågor ställs då? Nu bortser jag från medicinska/sociala skäl till att föda i Sverige och fokuserar bara på administrationen av det hela.

- Annat?

• Svar på tråden Gravid + födsel utomlands
  • Airhostess

Hej,

jag har varit gravid och fött barn i grekland men är skriven i Sverige.
    Det jag har behövt är läkarintyg på att jag har varit sjuk i samband med graviditeten samt födelsesttestet översatt hos en översättningsbyrå med stämpel.

Sedan har jag åkt till närmsta konsulat med bebis och pappan för att visa upp honom och då anmält namn och ansökt om svenskt personnummer. Det tog någon månad innan detta registrerades hos skatteverket. Sedan måste man åka till en ambassad (inte bara konsulat) för att ansöka om pass för att kunna resa hem till Sverige. Barnet registreras automatiskt på mammans skriva adress om hon är ogift.

Har fått mammapenning från danmark eftersom jag går efter dansk socialförsäkrings lag då min arbetsgivare är dansk.

F-kassan vet jag ingenting om.

• MamaPapa

Nu kanske jag inte fattat men hur ska det gå till hade du tänkt när du ska få vård under graviditeten och själva födseln om du inte har någon adress i landet i fråga?

• Protea

Nu har jag endast fott barn i England och sokt pass har men vad jag forstar sa maste man ha en address for att kunna registrera barnet i England och man maste ha ett sk birth certificate for att kunna soka pass pa ambassaden. Det varierar mycket vad det kostar att fa vard under graviditeten i olika lander sa det kan som Pasanda namnde ocksa vara nagot att tanka pa.

• MamaPapa
    Protea skrev 2011-06-30 09:54:15 följande:
    Nu har jag endast fott barn i England och sokt pass har men vad jag forstar sa maste man ha en address for att kunna registrera barnet i England och man maste ha ett sk birth certificate for att kunna soka pass pa ambassaden. Det varierar mycket vad det kostar att fa vard under graviditeten i olika lander sa det kan som Pasanda namnde ocksa vara nagot att tanka pa.
    Precis vad jag tänkte också (jag har också fött bara i England men det borde ju vara liknande i andra EU länder).
  • Protea
    MamaPapa skrev 2011-06-30 19:29:07 följande:
    Precis vad jag tänkte också (jag har också fött bara i England men det borde ju vara liknande i andra EU länder).
    Fast det ar nog inte sa att all vard ar gratis som i England i alla lander. langt ifran.
  • Kryssarinnan
    MamaPapa skrev 2011-06-29 22:52:28 följande:
    Nu kanske jag inte fattat men hur ska det gå till hade du tänkt när du ska få vård under graviditeten och själva födseln om du inte har någon adress i landet i fråga?
    Låt mig oroa mig för det :) Mödravård är gratis på många platser. Just nu är vi på Trinidad och här är all vård gratis för alls, och nej, den är inte av u-landskvalitet. (När jag bodde i Italien och blev påkörd gick jag igenom två operationer utan att visa legitimation en enda gång! Minns inte om jag fick ange adress men i så fall skrev jag bara adressen där jag var inneboende men ej skriven.) Det där löser sig Dessutom har vi en reseförsäkring för akutsjukvård, vilket en ev komplicerad förlossning verkligen är. Födde mitt första barn i princip helt utan hjälp, så jag känner mig inte osäker.

Mitt fokus är egentligen frågorna om vad Försäkringskassan vill ha för papper, så Airhostess' svar är en bra början men jag undrar om inte någon haft kontakt med svenska FK från utlandet ang detta.
  • lottizm

Mitt andra barn föddes i Spanien, jag var (är) skriven i Sverige. Hade aldrig kontakt med fk utan gick till konsulatet med födelsebevis för att ansöka om personnr. Om mamman är skriven i Sverige får barnet vanligt svenskt personnr. Efter tre veckor ca fanns barnets namn och personnr automatiskt på mina sidor hos fk, med tillhörande föräldradagar.

• Vaniljkex

Gratisvarden i UK for de som inte ar skrivna har borjar stramas at rejalt, enligt var GP. Om de har den minsta tvekan om ratten till vard, sa maste man visa birth certificate och proof of address, och de nekar vard aven i verkligt ommande fall. Hon berattade for mig om en pojke med typ kronisk hoft ur led, vilket ar extremt smartsamt, som kommit in och som hon var tvungen att skicka ivag utan behandling. Det lokala sjukhuset kontaktade henne oxa och berattade att de nekat vard, eftersom de oxa hade misstankt att barnet var en "vardturist". Jag skulle aldrig chansa pa att inte ha regelbunden modravard under graviditeten, och for att fa det inom EU maste man sakerligen vara skriven i landet (det kravs iaf i UK). Och en forlossning ar aldrig akutsjukvard, den har man kant till ska ske i flera manader innan. Tror inte att nagon normal reseforsakring tacker det, om det inte ar en valdigt for tidig forlossning (las det finstilta ordentligt).

Men man kan alltid betala for sig, om man inte vill foda dar man ar skriven. Har kostar det fran £10.000 och uppat, beroende pa hur komplicerad forlossningen blir. For snitt kostar det nog £15.000 och uppat. Summorna inkluderar modravarden, och man far fantastisk vard och omhandertagande medan man ar kvar pa sjukhuset. Behover bebisen ligga pa neo kostar det £2.000 per dygn. 

• Protea
    Vaniljkex skrev 2011-07-08 10:47:54 följande:
    Gratisvarden i UK for de som inte ar skrivna har borjar stramas at rejalt, enligt var GP. Om de har den minsta tvekan om ratten till vard, sa maste man visa birth certificate och proof of address, och de nekar vard aven i verkligt ommande fall. Hon berattade for mig om en pojke med typ kronisk hoft ur led, vilket ar extremt smartsamt, som kommit in och som hon var tvungen att skicka ivag utan behandling. Det lokala sjukhuset kontaktade henne oxa och berattade att de nekat vard, eftersom de oxa hade misstankt att barnet var en "vardturist". Jag skulle aldrig chansa pa att inte ha regelbunden modravard under graviditeten, och for att fa det inom EU maste man sakerligen vara skriven i landet (det kravs iaf i UK). Och en forlossning ar aldrig akutsjukvard, den har man kant till ska ske i flera manader innan. Tror inte att nagon normal reseforsakring tacker det, om det inte ar en valdigt for tidig forlossning (las det finstilta ordentligt).

Men man kan alltid betala for sig, om man inte vill foda dar man ar skriven. Har kostar det fran £10.000 och uppat, beroende pa hur komplicerad forlossningen blir. For snitt kostar det nog £15.000 och uppat. Summorna inkluderar modravarden, och man far fantastisk vard och omhandertagande medan man ar kvar pa sjukhuset. Behover bebisen ligga pa neo kostar det £2.000 per dygn. 
    Samma pa var GP. Pa min fd var jag skriven i ca 10 ar och det var bara att registrera sig da, ange address och sa var det gjort. Nar jag regsitrerade mig pa min nya for 2 ar sedan sa behovdes tom ett brev fran min man att jag bodde hos honom (mitt namn stod inte pa council tax rakningen) plus en massa annat och da hade jag ju varit skriven i UK i over 12 ar innan!

Jag kan iof forsta att de stramar at det.
Svar på tråden Gravid + födsel utomlands