• Anonym (förtvivlad)

Är min man alkoholist? (Jag är nykterist)

Min man har börjat dricka öl varje dag. Kanske 4 st per dag. På helgerna är det massor av öl och fylla och han sover på soffan, vi kan aldrig köra någonstans dagen efter för han är alltid alkoholpåverkad.

Innan sommaren var det rätt lungt då kunde det gå nästan 5 veckodagar utan att han drack. Men nu blir det ju mer och mer när vi sitter ute i trädgården och grillar och sådant.

Ska man acceptera det eftersom han anser att "sommaren är en fest" och att han inte kommer fortsätta såhär sen. Men han har ju endå ett jobb att sköta och jag är orolig över om han är nykter när han ens kör till jobb?

Ibland mutar han mig tillochmed med att köra mig hit och dit och köpa fina saker ifall han får lov att dricka på kvällen. 

Detta är väl fan inte normalt egentligen? Inser det nu när jag skriver? Eller överdriver jag eftersom jag själv är nykterist? 

Fan fan fan. Jag älskar honom. Vi är relativt unga 25 års åldern, och nygifta. Jag vill inte ha det såhär :(

• Svar på tråden Är min man alkoholist? (Jag är nykterist)
  • Anonym (Fru)

På väg att bli kanske...

Inget jag skulle acceptera att ha en man som dricker varje dag,sommaren är ingen fest,dålig ursäkt....

• Anonym

Alkoholist eller inte, men någon form av alkoholproblem verkar han ju definitivt ha. Det gäller ju att respektera varandra i ett förhållande, och hur kul är det för barnen med en pappa som dricker varje dag?
    Men blir han så full på 4 öl att han är okörbar nästa dag?
    Har inget emot alkohol och dricker gärna ett glas själv ibland, men man behöver inte dricka jämt och ständigt, och inte ens varje vecka. 

• FruBecks

Det låter ju rätt illa när han "mutar" dig för att få dricka på kvällen. Det skulle ringa många klockor om min man sa så till mig.Helt klart låter det som det är någon form av alkoholberoende som han har.

Visst dricker nog de flesta lite mer på sommaren (speciellt varma dagar som dessa) men man bör väl hålla sig inom måttliga mängder så man inte är bakis varje dag,

Det är ingen lätt situation förstår jag men här måste du nog ligga på och förklara hur du känner och försöka få honom att inse att han överkonsumerar alkohol.

• Anonym (förtvivlad)

Tack för era fina svar. 
    Han blir absolut inte berusad eller påverkad så det märks på vardagarna.
    Och då kan han köra dagen efter.
    Men på helgerna så blir han as packad.

Är så orolig för att detta ska gå överstyr. Har bett honom välja flera gånger men han väljer bara spriten. Så jag har stannat kvar hos honom endå.

Har en stark barnlängtan men vill inte sätta ett barn till värden när dens pappa dricker varje dag.

Och återigen, jag älskar honom av hela mitt hjärta så det är så jobbigt och ledsamt att detta händer.
    Den enda saken som kan få mig att lämna honom är om han inte kan visa att han kan sluta dricka när vi på allvar börjar planera barn. För jag ska ha barn så är det. Och han ska inte få förstöra allt :( 

• MrRostagg

låter som mitt förra förhållande.
    att du tillåter han betala dyra saker till dig visar bara på att du e falsk. de e svinigt att kvinnor tar sån kontroll i ett förhållande att de accepterar mutor. du ska fan inte ha några presenter för att han ska få dricka.

däremot tkr jag att det är rimligt att du säger att han får välja mellan fredag och lördag att bli asfull på. så får du en nykter myskväll med han och han får en avkopplande fyllekväl. vin vin för båda. sen när det gäller att han dricker på vardagen tycker jag att du ska säga att han enbart får dricka 4 öl varannan dag.

min förra kärring var oxå nykterist som dig och förstod inget av innerbörden av alkohol.
    hur den kan få oss män att koppla av, känna att vi njuter av livet när vi dricker 2 öl en kväll framför tvn.

Det ska inte gå så långt att män känner dåligt samvete av o ta några öl. då har kvinnan gått för långt.
    det farliga e dock att det blir en besatthet att dricka för din man.
    men jag håller med dig om att han ska trappa ner. han får dricka 4 öl varannan dag på vardagen . och på helgen måste han ha en fyllefri kväll. antingen fredagen eller lördagen.

alkohol över en viss gräns förstör familjer, likaså kvinnors tjat.
  • Anonym
    MrRostagg skrev 2011-06-29 14:44:50 följande:

låter som mitt förra förhållande.
    att du tillåter han betala dyra saker till dig visar bara på att du e falsk. de e svinigt att kvinnor tar sån kontroll i ett förhållande att de accepterar mutor. du ska fan inte ha några presenter för att han ska få dricka.

däremot tkr jag att det är rimligt att du säger att han får välja mellan fredag och lördag att bli asfull på. så får du en nykter myskväll med han och han får en avkopplande fyllekväl. vin vin för båda. sen när det gäller att han dricker på vardagen tycker jag att du ska säga att han enbart får dricka 4 öl varannan dag.

min förra kärring var oxå nykterist som dig och förstod inget av innerbörden av alkohol.
    hur den kan få oss män att koppla av, känna att vi njuter av livet när vi dricker 2 öl en kväll framför tvn.

Det ska inte gå så långt att män känner dåligt samvete av o ta några öl. då har kvinnan gått för långt.
    det farliga e dock att det blir en besatthet att dricka för din man.
    men jag håller med dig om att han ska trappa ner. han får dricka 4 öl varannan dag på vardagen . och på helgen måste han ha en fyllefri kväll. antingen fredagen eller lördagen.

En fyllekväll i veckan och 4 öl varannan dag. Hoppas verkligen inte ts skaffar barn med honom i så fall. Låter inte som något för en familjefar direkt... stackars barn!
  • alma10

Oj vad svårt du har det. För det är väldigt tydligt att han är alkoholist. Du har gjort en klockren beskrivning på hur en alkoholists beteende. Ta hand om dig. Du kommer aldrig att kunna övertala honom att sluta fast det har du ju redan märkt.

• The sea refuses no river

"Alkoholist" är bara ett ord, fäst inte så mycket betydelse vid det.
    Problemet är inte detta, du kommer få olika svar av olika personer på frågan - "är han alkoholist?".

Den enda frågan som egentligen är viktig är om hans beteende har negativ påverkan på sig själv, och på dig. Kanske upplever han inte sitt drickande som någonting negativt, för all del - det kan bara han själv svara på. Det vore bara kränkande mot honom att säga att han gör fel.

Hursomhelst, är det uppenbart att hans beteende sårar dig, och får dig att må dåligt. Här är det med andra ord upp till dig om du väljer att acceptera hans beteende eller inte. Du verkar inte tycka om det och du verkar vantrivas, det tycker inte jag att du ska acceptera - av ren självrespekt.

Men vidare, det finns en ytterligare lösning på problemet, där bördan emellertid ligger hos honom. Få honom att inse att han sårar dig, berätta för honom. Han ska inte sluta dricka av risken att förlora dig, nej. Han ska sluta dricka för att han bryr sig om din hälsa, ditt mående. Gör han inte det så är det förmodligen inte värt att lägga någon tid på honom.

Av självrespekt, tycker jag att du inte ska acceptera att leva med en människa som gång på gång sårar dig och vänder sin rygg mot dig till förmån för någonting annat. Visst, det är viktigt med en personlig sfär och utrymme och frihet och allt detta. Men du verkar ju anse att han använder allt detta till något som inte du tycker är okej. Du har många val, men jag kom fram till tre grovt förenklade sådana:

1: Du accepterar honom - dvs om du kan må bra under dessa föhållanden, inget fel i det.
    2: Om du inte kan må bra under dessa förhållanden så kan du fortsätta leva med honom och sätta ditt eget välmående åt sidan - lägger ingen värdering i detta men det vore ju onekligen dåligt för dig, du skulle vara kvar i situationen och må skit antar jag.
    3: Eller så förändrar han sig, du kan ju knappast bara sitta och vänta på detta om du inte vill hamna i situation 2  - mao du gör något åt det (kan vara svårt men mycket väl värt det).

• alma10

Vad bra du skriver "The sea refuses no river" naturligtvis har du helt rätt i det att fokusera på TT:s problem och lösningar på det  istället för om hennes särbo är alkoholist eller inte.

• Anonym
    The sea refuses no river skrev 2011-07-02 17:09:10 följande:
    Av självrespekt, tycker jag att du inte ska acceptera att leva med en människa som gång på gång sårar dig och vänder sin rygg mot dig till förmån för någonting annat. Visst, det är viktigt med en personlig sfär och utrymme och frihet och allt detta. Men du verkar ju anse att han använder allt detta till något som inte du tycker är okej. Du har många val, men jag kom fram till tre grovt förenklade sådana:

1: Du accepterar honom - dvs om du kan må bra under dessa föhållanden, inget fel i det.
    2: Om du inte kan må bra under dessa förhållanden så kan du fortsätta leva med honom och sätta ditt eget välmående åt sidan - lägger ingen värdering i detta men det vore ju onekligen dåligt för dig, du skulle vara kvar i situationen och må skit antar jag.
    3: Eller så förändrar han sig, du kan ju knappast bara sitta och vänta på detta om du inte vill hamna i situation 2  - mao du gör något åt det (kan vara svårt men mycket väl värt det).
    Bra skrivet!
  • Majken
    The sea refuses no river skrev 2011-07-02 17:09:10 följande:
    "Alkoholist" är bara ett ord, fäst inte så mycket betydelse vid det.
    Problemet är inte detta, du kommer få olika svar av olika personer på frågan - "är han alkoholist?".

Den enda frågan som egentligen är viktig är om hans beteende har negativ påverkan på sig själv, och på dig. Kanske upplever han inte sitt drickande som någonting negativt, för all del - det kan bara han själv svara på. Det vore bara kränkande mot honom att säga att han gör fel.

Hursomhelst, är det uppenbart att hans beteende sårar dig, och får dig att må dåligt. Här är det med andra ord upp till dig om du väljer att acceptera hans beteende eller inte. Du verkar inte tycka om det och du verkar vantrivas, det tycker inte jag att du ska acceptera - av ren självrespekt.

Men vidare, det finns en ytterligare lösning på problemet, där bördan emellertid ligger hos honom. Få honom att inse att han sårar dig, berätta för honom. Han ska inte sluta dricka av risken att förlora dig, nej. Han ska sluta dricka för att han bryr sig om din hälsa, ditt mående. Gör han inte det så är det förmodligen inte värt att lägga någon tid på honom.

3: Eller så förändrar han sig, du kan ju knappast bara sitta och vänta på detta om du inte vill hamna i situation 2 - mao du gör något åt det (kan vara svårt men mycket väl värt det).
    Word!!
    Love my M-girls
  • Anonym (nygifta?)

Men hur var han innan ni gifte er då, hur länge hade ni varit tillsammans eftersom detta inte kommit fram innan? För om det hade det kanske man väntat med att gifta sig... inte för att det gör någon skillnad egentligen, men såna här saker brukar komma fram och om han dolde dem så väl innan och nu dessutom mutar TS för att han ska FÅ dricka varje kväll. Hm, not good. Kanske kan gå iväg och prata med någon tillsammans om detta, inte så lätt för någon med missbruk att erkänna att det ens finns ett problem och jag tror man måste börja där helt enkelt!

Håller tummarna för dig TS!

• Anonym (undrar)

Hur har det gått för dig TS

Svar på tråden Är min man alkoholist? (Jag är nykterist)