The sea refuses no river skrev 2011-07-02 17:09:10 följande:
"Alkoholist" är bara ett ord, fäst inte så mycket betydelse vid det.
Problemet är inte detta, du kommer få olika svar av olika personer på frågan - "är han alkoholist?".
Den enda frågan som egentligen är viktig är om hans beteende har negativ påverkan på sig själv, och på dig. Kanske upplever han inte sitt drickande som någonting negativt, för all del - det kan bara han själv svara på. Det vore bara kränkande mot honom att säga att han gör fel.
Hursomhelst, är det uppenbart att hans beteende sårar dig, och får dig att må dåligt. Här är det med andra ord upp till dig om du väljer att acceptera hans beteende eller inte. Du verkar inte tycka om det och du verkar vantrivas, det tycker inte jag att du ska acceptera - av ren självrespekt.
Men vidare, det finns en ytterligare lösning på problemet, där bördan emellertid ligger hos honom. Få honom att inse att han sårar dig, berätta för honom. Han ska inte sluta dricka av risken att förlora dig, nej. Han ska sluta dricka för att han bryr sig om din hälsa, ditt mående. Gör han inte det så är det förmodligen inte värt att lägga någon tid på honom.
Av självrespekt, tycker jag att du inte ska acceptera att leva med en människa som gång på gång sårar dig och vänder sin rygg mot dig till förmån för någonting annat. Visst, det är viktigt med en personlig sfär och utrymme och frihet och allt detta. Men du verkar ju anse att han använder allt detta till något som inte du tycker är okej. Du har många val, men jag kom fram till tre grovt förenklade sådana:
1: Du accepterar honom - dvs om du kan må bra under dessa föhållanden, inget fel i det.
2: Om du inte kan må bra under dessa förhållanden så kan du fortsätta leva med honom och sätta ditt eget välmående åt sidan - lägger ingen värdering i detta men det vore ju onekligen dåligt för dig, du skulle vara kvar i situationen och må skit antar jag.
3: Eller så förändrar han sig, du kan ju knappast bara sitta och vänta på detta om du inte vill hamna i situation 2 - mao du gör något åt det (kan vara svårt men mycket väl värt det).