Chokladtryffel på mellangrädde?
Jag har tänkt göra chokladtryfflar idag, och insåg att jag har massor av mellangrädde men ingen vispgrädde hemma. Kan man göra tryffel på mellangrädde också? Skall man ta större eller mindre mängd?
Jag har tänkt göra chokladtryfflar idag, och insåg att jag har massor av mellangrädde men ingen vispgrädde hemma. Kan man göra tryffel på mellangrädde också? Skall man ta större eller mindre mängd?
jag har gjort tryfflar på samma mängd mellangrädde. det blev bra!
alltså jag hade inte gjort det på melangrädde... osäker påom kosistensen kommer bli osm den ska, och det kommer ju inte smaka som det ska..
okey, bupa har testat så då ska jag vara tyst
Oj, här var det olika bud! Bupa, blev de svåra att rulla? Hur länge höll de sig?
Jag kan inte alls minnas att det var några som helst problem vare sej att äta dom eller rulla dom!
Eventuellt kanske man ska ha lite mindre mängd grädde?
Prova dej fram - jag menar hur äckligt kan det bli?? Det är ju ändå tryfflar med grädde!
en aning mindre grädde möjligen - men det ska gå att göra på mellangrädde utan problem
Jag har gjort pannacotta på mellangrädde. det blev lysande gott!
*viskar*
jag har gjort på hälften youghurt och hälften mellangrädde
åsså hallon till
mycket fräshare smak än annars
har just gjort tryffel på mellangrädde, går alldeles utmärkt. Samma mängd oxå.
Ni som kan det här med tryffel... Jag ska göra andra satsen idag (vit chikld) och är inte direkt jättepeppad efter första försöket med mörk choklad. Rullar ni tryffeln innan ni doppar den i smält choklad o kakao (tex)? I mitt recept står det spritsa, det blev en totalflopp! Hur får ni den smälta chokladen att inte kladda när ni doppar i kakaon (eller florsocker eller vad an nu ska ha) ??
Lorelei, om du låter kulorna stå en stnd i kylen innan du doppar dem i ytmaterialet kladdar de inte så mycket!
Jag har heller aldrig lyckats särskilt bra med spritsning, utan rullat kulor. I år har jag testat att göra dem i långpanna och det gick ok.
Kan förresten meddela att det blev jättebra resultat med mellangrädde när man miskade gräddmängden lite. Tusen tack för hjälpen, alla!
Jag lät dem stå så de var kalla innan jag doppade dem. Problemet är att när man doppat dem i nästa lager choklad och ska rulla dem i kakaon så blir det bara geggigt...
Oj, innan choklade stelnat? Det ät ju... svårt. Kan du inte testa att sikta över kakaon med en sil istället, eller att rulla när chokladen stelnat. Kako fäster ju liksom ändå.
Det står ungefär så här:
Gör tryffel"smeten", låt stelna ca 1 timme, spritsa ut små kulor, låt stå i kylen 1-2 timmar. Doppa i smält choklad och sedan direkt i kakao... Så gjorde jag första gången vilket resulterade i att spritsen sprack och jag blev förbannad=slängde hela satsen. Andra gången så spritsade jag utan att låta det stelna först vilket gick bra men när det två timmar senare skulle doppas i smältchoklad och kakao så blev det väldigt geggigt...